Wsiadasz i czujesz się dobrze – o ilu autach możemy tak powiedzieć, skoro przez nasze ręce przechodzi ich setki? Wbrew pozorom – o niewielu, bo to przecież kwestia gustu. Gdy jednak siedzi się w Volvo XC90 T8 w wersji R-Design, umysł ogarnia spokój przeplatany zachwytem. Najpierw czuć zapach szlachetnej skóry. Głębokie, miękkie, ale sportowo wyprofilowane fotele zachęcają do tego, żeby zdążać do celu okrężną drogą. Szlachetnie wykończonym, ryflowanym przełącznikiem uruchamia się układ napędowy, kryształowym lewarkiem wybiera tryb pracy przekładni. I rusza w ciszy.
Chwile w tej relaksującej atmosferze doceni każda głowa rodziny, bo przecież 7-osobowe auta przeważnie wypełnia wielopokoleniowy gwar. Spokój spowodowany jazdą z bezszelestnym silnikiem elektrycznym to jednak też idealne warunki dla audiofila. Kierowca Volvo XC90 T8 staje się nim najpóźniej, gdy usłyszy brzmienie zestawu audio Bowers & Wilkins. Zestaw 19 głośników przestrzennych potrafi oddać m.in. akustykę sali koncertowej göteborskiej orkiestry symfonicznej. Wow!
W takich warunkach wcale nie chce się mocno wciskać gazu i nie trzeba tego robić – umieszczony przy tylnej osi 88-konny silnik elektryczny wystarcza do tego, żeby rozpędzić 2,3-tonowe auto nawet do 120 km/h. Do tego pneumatyczne zawieszenie wygładza większość nierówności w jezdni. Najpóźniej jednak na 27. kilometrze spokój przerywa uruchomienie się 4-cylindrowego silnika spalinowego. To jeszcze nie koniec świata, choć według danych fabrycznych powinniśmy móc tak „popłynąć” dodatkowe 16 km na prądzie – temperatura w okolicach 0 stopni Celsjusza obniża wydajność akumulatorów umieszczonych w środkowym tunelu, czyli tam, gdzie pozostałe warianty Volvo XC90 mają wał napędowy.
Od teraz Volvo XC90 T8 w trybie hybrydowym realnie ma zużywać ok. 13 l/100 km w mieście i 9 l poza nim. Gdy wybierzecie tryb AWD, czyli stałe przekazywanie napędu na 4 koła przez oba silniki, spalanie wzrośnie o kilka procent. Kiedy warunki tego wymagają, w gotowości jest też program Off-road, który zwiększa prześwit i dłużej „trzyma” niskie biegi 8-stopniowego „automatu”. Manualnej ingerencji w pracę skrzyni nie przewidziano.
Volvo XC90 T8 - tryb Power kusi, ale...
Częściej jednak używa się trybu Power, wyzwalającego cały potencjał 408-konnego napędu i wyostrzającego reakcję gazu i układu kierowniczego na polecenia. Sprint do „setki” trwa oszałamiające 5,6 s! Poprzednik z 315-konnym V8 Yamahy potrzebował na to 7,3 s. Trzeba jednak przyznać, że przy tym brzmiał, a tu wysilone 4 cylindry jedynie warkoczą. Podczas dynamicznej jazdy można się zdziwić, jak szybko maleje zasięg – T8 ma o 21 l mniejszy bak od zwykłych odmian Volvo XC90.
Volvo XC90 T8 - dane techniczne
Silniki: typ/cylindry/zawory | elektr. + t.benz./R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Pojemność skokowa (cm3) | 1969 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 320 + 88/5700 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 400 + 240/2200 |
Skrzynia biegów | aut. 8 |
Napęd | 4x4 |
Hamulce (przód/tył) | tw/tw |
Opony testowanego auta | 275/45 R 20 |
Dł./szer./wys. (mm) | 4950/1931/1775 |
Rozstaw osi (mm) | 2984 |
Masa własna/ładowność (kg) | 2324/660 |
Pojemność bagażnika (l) | 262-640-1816 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 |
Poj. akumulatora (kWh) | 9,2 |
Volvo XC90 T8 - osiągi*
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,6 s |
Prędkość maksymalna | 230 km/h |
Średnie spalanie | 2,1 l/100 km |
Zasięg na prądzie | 43 km |
Czas ładowania akumulatora | 3,5 godz. |
Emisja CO2 | 49 g/km |
Teoretyczny zasięg | 2380 km |
Śred. zawracania w lewo/w prawo | 11,8/12,1 m |
*dane fabryczne
Volvo XC90 T8 - to nam się podoba
Bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa, świetna jakość wykończenia wnętrza, wysoki komfort amortyzacji, duży zakres charakterystyki pracy podzespołów.
Volvo XC90 T8 - to nam się nie podoba
Warkot 4-cylindrowego silnika na wyższych obrotach, ilość momentu napędowego trafiającego na tylną oś jest ograniczona mocą silnika elektrycznego.
Volvo XC90 T8 - nasza opinia
Volvo XC90 T8 imponuje jakością wykończenia, dbałością o detale i komfortem jazdy. Cudów nie ma – 408-konny, 2,3-tonowy SUV nie może palić mało. Ma świetne osiągi, dobrze się go prowadzi, ale to nie czyni sportowcem. Jest wielozadaniowym, superbezpiecznym, luksusowym autem dla rodziny, którym najprzyjemniej po prostu się płynie.
Galeria zdjęć
Wersję R-Design poznacie po wklęsłym grillu z kratką i srebrną ramką oraz po agresywniej wystylizowanym zderzaku.
Ma 2 silniki, napęd na 4 koła, 7 foteli, jakiś tuzin systemów wspomagających kierowcę i 19 audiofilskich głośników. No i dużo dobrego stylu.
Czy Volvo XC90 T8 R-Design to SUV do wszystkiego, czy raczej... do niczego?
Wsiadasz i czujesz się dobrze – o ilu autach możemy tak powiedzieć, skoro przez nasze ręce przechodzi ich setki?
Wbrew pozorom – o niewielu, bo to przecież kwestia gustu. Gdy jednak siedzi się w Volvo XC90 T8 w wersji R-Design, umysł ogarnia spokój przeplatany zachwytem.
Karbonowe wstawki podkreślają sportowe osiągi wersji T8.
Lewarek jest kryształowy, wykończenie – perfekcyjne.
Dotykowy ekran można obsługiwać także w rękawiczkach.
Volvo udało się połączyć najlepsze cechy foteli kubełkowych z klubowymi. Są super!
Środkowy fotel w 2. rzędzie ma zintegrowane siedzisko dla dziecka (15-36 kg wagi).
6. i 7. miejsca także powstały z myślą o maluchach.
T8 ma o 50 l mniejszy bagażnik od zwykłych wersji, ale i tak wielki.
Guzikiem można obniżyć tylną oś o 4 cm i ułatwić sobie załadunek.
W lewym błotniku ukryto gniazdo ładowania.
Ekran wskazuje godzinę jego zakończenia.
Po naładowaniu akumulatorów zasięg Volvo XC90 T8 to maksymalnie 27 kilometrów.
Wykończenie Volvo XC90 jest perfekcyjne.
Pasażerowie drugiego rzędu mogą ustawić temperaturę klimatyzacji.
Szklany dach to coś co spodoba się dzieciom.
Maksymalna moc silnika benzynowego to 320 KM, elentryczny napędzający koła tylnej osi osiąga maksymalnie 88 KM.
Bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa, świetna jakość wykończenia wnętrza, wysoki komfort amortyzacji, duży zakres charakterystyki pracy podzespołów.
Warkot 4-cylindrowego silnika na wyższych obrotach, ilość momentu napędowego trafiającego na tylną oś jest ograniczona mocą silnika elektrycznego.
Volvo XC90 T8 imponuje jakością wykończenia, dbałością o detale i komfortem jazdy. Cudów nie ma – 408-konny, 2,3-tonowy SUV nie może palić mało. Ma świetne osiągi, dobrze się go prowadzi, ale to nie czyni sportowcem. Jest wielozadaniowym, superbezpiecznym, luksusowym autem dla rodziny, którym najprzyjemniej po prostu się płynie.