Mimo że większość klientów kupuje SUV-y z przednim napędem, bo mniej spalają i są tańsze, Toyota postanowiła zwiększyć sprzedaż RAV4 w wersji 4x4. Żeby zachęcić do zakupu bezpieczniejszego rozwiązania, wprowadziła do oferty tańszą odmianę z napędem na obie osie, występującą z podstawowym, dwulitrowym turbodieslem. W teście sprawdzimy, jak 124-konny motor radzi sobie z cięższą i stawiającą większe opory wersją czteronapędową.
Mocy w zupełności wystarczy
W trakcie jazdy jednostka żwawo zabiera się do pracy już w dolnym zakresie prędkości obrotowej. Dociskamy mocno pedał gazu, a samochód dziarsko się rozpędza i nawet dłuższe podjazdy nie robią na nim wrażenia. Idziemy o zakład, że przeciętny kierowca nie będzie w stanie zorientować się, czy prowadzi 124-konną odmianę, czy też tę z topowym, 150-konnym dieslem – tym bardziej że nowa wersja przyspiesza od 0 do 100 km/h tylko o 0,8 s wolniej.
Podczas jazdy doceniliśmy także cichą pracę jednostki napędowej. Nawet gdy podróżuje się z dużymi szybkościami, spod maski do uszu jadących dociera tylko delikatny pomruk, który w żadnym stopniu nie przeszkadza w rozmowie. Istotne jest również to, że decydując się na ten pojazd, nie musicie się obawiać nadmiernych wydatków – silnik jest nie tylko dynamiczny i cichy, lecz także oszczędny. Owszem, podczas testu samochód potrzebował 7,3 l/100 km (o 2 l/100 km więcej niż podaje producent), ale nadal jest to dobry wynik.
Skoro już mamy napęd 4x4, to może warto go wykorzystać? Wprawdzie auto nie nadaje się w trudny teren, ale na lekkich bezdrożach poradzi sobie bez problemu. W chwili utraty przyczepności przednich kół część momentu obrotowego dociera na tylną oś. Dzięki temu łatwiej rusza się np. na śniegu. Przyciskiemw kabinie napęd 4x4 można też włączyć na stałe.
Korzystna cena zachęci klientów
Dla nikogo z pewnością nie będzie tajemnicą to, że główny powód wprowadzenia wersji 4x4 ze słabszym dieslem to niższe koszty. Co prawda, nie sugeruje tego wcale cena testowego egzemplarza (w wersji Premium – 119 900 zł), ale gdy zestawimy ją z kosztami zakupu mocniejszego turbodiesla 2.2 D-4D (137 900 zł ), to okaże się, że jest to atrakcyjna oferta (cena niższa o 18 000 zł). Za szybszego 2-litrowego benzyniakaw wersji czteronapędowej zapłacicie o 5000 zł mniej, ale pamiętajcie, że będzie on znacznie mniej ekonomiczny.
Sto lat, sto lat…
Rozszerzenie oferty o wersję 2.0 D-4D 4x4 zbiegło się z okrągłą rocznicą produkcji RAV4 (debiut w 1994 r.). Tak, tak, aż trudno uwierzyć, ale model ten jest na rynku już od 20 lat. Z tej okazji firma oferuje pakiet wyposażeniowy „20th Anniversary”. Dzięki niemu jazda jest bezpieczniejsza, a oprócz tego poprawia się wygląd samochodu.
W skład zestawu, który kosztuje 9900 zł, wchodzą: reflektory ksenonowe, elektrycznie obsługiwana klapa bagażnika, bezkluczykowy dostęp i uruchamianie silnika, 18-calowe felgi aluminiowe, przyciemniane tylne szyby, chromowane listwy z boku i na pokrywie kufra oraz osłona tylnego zderzaka. Zakup jubileuszowego pakietu pozwala w promocyjnej cenie (4900 zł) dokupić skórzaną tapicerkę w kolorze czarnym lub beżowym.
Podsumowanie
Idealny SUV dla kierowców, którzy potrzebują napędu 4x4, a jednocześnie nie muszą szpanować silnikiem o dużej mocy. Ważne jest też to, że 124-konny motor pozwala na dobre przyspieszenie i mniej kosztuje.
Silnik - typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/16 |
Pojemność | 1998 cm3 |
Moc maks. | 124 KM/3600 obr./min |
Moment | 310 Nm/1600 obr./min |
Poj. bagażnika | 547-1746 l |
Masa własna/ładowność | 1585/605 kg |
Rozstaw osi | 2660 mm |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 4570/1845/1660 mm |
Przysp. 0-100 km/h* | 11,0 s |
Prędkość maks.* | 180 km/h |
Śr. spalanie* | 5,3 /100 km |
Cena | 119 900 zł |
* Dane fabryczne
Czytaj także:
Zobacz wideo:
Galeria zdjęć
Podgrzewane siedzenia podwyższają komfort jazdy w chłodne dni
Bagażnik okazuje się całkiem pojemny - 547 do 1746 l
Toyota postanowiła zwiększyć sprzedaż RAV4 w wersji 4x4. Żeby zachęcić do zakupu bezpieczniejszego rozwiązania, wprowadziła do oferty tańszą odmianę z napędem na obie osie, występującą z podstawowym, dwulitrowym turbodieslem o mocy 124 KM
Część urządzeń pokładowych obsługuje się klawiszami na kierownicy
Podczas jazdy doceniliśmy cichą pracę jednostki napędowej. Nawet gdy podróżuje się z dużymi szybkościami, spod maski do uszu jadących dociera tylko delikatny pomruk
Prześwit o wartości 187 mm nie imponuje, ale wystarczy do jazdy w niezbyt trudnym terenie
Obszerne fotele zapewniają komfort nawet podczas długich podróży
Bardzo dobre materiały wykończeniowe i łatwa obsługa większości przełączników. Jedynie przyciski usytuowane pod panelem klimatyzacji są trudno dostępne
Prowadzący ma wygodną pozycję za kierownicą m.in. dzięki jej dwupłaszczyznowej regulacji
Z tyłu jest wystarczająco przestronnie także wtedy, gdy jadą wysokie osoby
Za metalizowany lakier Toyota życzy sobie 2900 zł
Dla osób, którym nie wystarczy bagażnik przewidziano relingi do mocowania boksu dachowego. Cena tego udogodnienia to 1700 zł
W testowanej wersji samochód ma seryjne aluminiowe felgi
RAV4 z napędem na obie osie i z dieslem o mocy 124 KM przyspiesza do setki w 11,0 s, a to tylko o 0,8 s wolniej niż 150-konny diesel
W wersji Premium RAV4 ze 124-konnym dieslem i napędem 4x4 kosztuje 119 900 zł
Podczas testu samochód potrzebował 7,3 l/100 km (o 2 l/100 km więcej niż podaje producent), ale nadal jest to dobry wynik
W chwili gdy przednie koła tracą przyczepność, za pośrednictwem sprzęgła wielopłytkowego dołączany jest napęd na tylną oś. Czynność odbywa się automatycznie, bez udziału prowadzącego. Kierowca może włączyć stały napęd 4x4, dzięki czemu moment będzie rozdzielany między przednią a tylną oś w stosunku 50:50
Główny powód wprowadzenia wersji 4x4 ze słabszym dieslem to niższe koszty zakupu
W trakcie jazdy 124-konna jednostka żwawo zabiera się do pracy już w dolnym zakresie prędkości obrotowej