Auto Świat Upadek Autosanu - koniec legendy?

Upadek Autosanu - koniec legendy?

Autor Justyna Sobolak
Justyna Sobolak

Autosan to legenda produkowanych w Polsce autobusów. Niestety, historia tej legendy zmierza ku końcowi. Zarząd fabryki Autosan złożył wniosek o ogłoszenie upadłości.

Autobusy Autosan
Zobacz galerię (11)
Autosan
Autobusy Autosan

Początki firmy sięgają 1832 roku, kiedy to Walenty Lipiński i Mateusz Beksiński założyli zakład zajmujący się produkcją sprzętu dla górnictwa, a następnie rozpoczęto wytwarzanie wagonów kolejowych oraz tramwajów. Pierwsze autobusy zbudowane na podwoziu Lancii wyjechały z fabryki w 1926 roku.

W czasie wojny działalność zakładu skupiona był głównie na elementach kolejowych, a po wkroczeniu do kraju Armii czerwonej wytwarzano sprzęt rolniczy taki jak: pługi czy brony. Do autobusów firma powróciła w 1948 roku, produkując pojazdy Fiata.

W 1951 roku powstał pierwszy własny prototyp, który rok później zaowocował produkcją modelu Star N52, później, pojawił sie San H01. Producent dodał do oferty takze jednostkę wysokoprężną FSC Star w 1962 roku do modelu H27.

Dużą popularność w Polsce zdobył model H9 produkowany od 1973 roku do 2002 służący głównie jako PKS. Pojawił się też H10 o zwiększonej ilości miejsc.

Od Lat 90-tych powstawały nowe typy pojazdów. Firma nie ograniczała się tylko do miejskich pojazdów, a do oferty trafiały wozy strażackie, sanitarne, policyjne i wojskowe.

O tym, że w sanockiej fabryce autobusów nie dzieje się najlepiej, wiadomo nie od dziś. Już w ubiegłym roku zarząd złożył do tamtejszego urzędu pracy wniosek zapowiadający zwolnienia grupowe, a pracownicy wielokrotnie skarżyli się na brak otrzymywanego wynagrodzenia. Czarne chmury nad fabryką miały rozwiać dwa kontrakty. W czerwcu ubiegłego roku "Autosan" wygrał przetarg na dostarczenie 20 autobusów do Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie, zobowiązał się także dostarczyć niskopodłogowe autobusy do Zarządu Transportu Miejskiego w Rzeszowie.

Wniosek w sądzie

Mimo tego, w firmie nadal nie działo się najlepiej, a pracownicy kilkukrotnie w tym roku pikietowali przed siedzibą zarządu, domagając się wypłaty zaległych pensji i jasnej deklaracji w sprawie dalszego funkcjonowania fabryki. Na początku września zarząd Autosanu uspokajał, deklarując, że firma nie będzie składała wniosku o upadłość i ma optymistyczne plany produkcyjne na kolejny rok. Widać zmienił zdanie, bo złożył wczoraj wniosek o upadłość.

– AUTOSAN S.A. od 2009 roku generował poważne straty, z roku na rok powodujące coraz większe problemy finansowe Spółki. Wobec braku wystarczającej ilości rentownych zamówień, rok 2013 jest kolejnym z rzędu rokiem, który Spółka zakończyłaby stratą. Wobec wyczerpania możliwości dalszego finansowania działań restrukturyzacyjnych i działalności gospodarczej Spółki, Zarząd AUTOSAN S.A., zobowiązany jest do sporządzenia wniosku upadłościowego, który został złożony do właściwego Sądu w dniu 19 września 2013 r. Zarząd ma jednocześnie nadzieję, iż wyznaczony przez Sąd syndyk, w ramach swoich uprawnień wynikających z ustawy, będzie zmierzał do kontynuowania działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę" – podano w oficjalnym komunikacie. Dalsze funkcjonowanie fabryki stoi więc pod ogromnym znakiem zapytania.

Koniec legendy

Ta wiadomość uderza zwłaszcza w pracowników firmy. Stopa bezrobocia w powiecie sanockim utrzymała się w lipcu na poziomie 12,9 proc. Upadek zakładu oznacza utratę wielu miejsc pracy. To także koniec długiej historii sanockiego zakładu, sięgającej XIX wieku.

Autor Justyna Sobolak
Justyna Sobolak
MK
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków