) w trakcie obowiązkowych przeglądów rejestracyjnych w Niemczech. Np.w kategorii "silnik" usterką może być wyciek oleju lub zbyt duże stężenie substancji toksycznych w spalinach. Czerwony kolor n wykresu oznacza, że w opisywanym modelu występuje ponadprzeciętna liczba awarii danego zespołu. Niebieski n informuje, że w danym aucie usterki poszczególnych układów pojawiają się rzadziej, niż wynosi średnia konkurencji. Barwa żółta n ilustruje średni procent usterek wszystkich aut konkretnej kategorii wiekowej. W miarę możliwości w kolejnych częściach raportu przedstawiamy samochody porównywalne - należące do tego samego segmentu. Mercedes A Najmniejszy produkt firmy Mercedes ze względu na krótki staż rynkowy sklasyfikowany został jedynie w najmłodszej kategorii wiekowej. 3-latek zdeklasował rywali, zajmując bezapelacyjnie pierwsze miejsce w ogólnym zestawieniu Dekry. Diagności zwracają uwagę na bardzo wysoki procent aut, w których nie stwierdzono żadnych usterek. Tylko 4,9 proc. pojazdów wykazywało większe bądź mniejsze niedomagania, a jedynie 1,2 proc. 3-letnich "maluchów" Mercedesa skierowano na powtórne badania techniczne. Pozostałe pojazdy zaliczyły przeglądy bez najmniejszych problemów. Wszystkie podzespoły wykazywały wyraźnie mniejszą usterkowość, niż wynosi średnia konkurencji. Wzorowo spisuje się układ kierowniczy, podobnie silnik i układ przeniesienia napędu. Diagności wysoko oceniają "elektrykę", układ wydechowy, zawieszenie oraz nadwozie i podwozie. Najwięcej usterek zanotowano w układzie hamulcowym, choć jest ich dużo mniej niż u konkurentów.Mitsubishi Space Star W najmłodszej kategorii wiekowej Mitsubishi Space Star sklasyfikowane zostało na bardzo dobrym 14 miejscu w ogólnej statystyce Dekry. 85,9 proc. aut zaliczyło badania bez najmniejszych problemów, w przypadku 10,6 proc. wykryto nieznaczne niedomagania, a 3,4 proc. samochodów nie uzyskało wpisu do dowodu rejestracyjnego. Słabe punkty 3-latka to instalacja elektryczna, nadwozie i podwozie. Ilość awarii w przypadku tych podzespołów wykracza wyraźnie poza średnią konkurencji. Co piąte auto miało problemy z hamulcami. Natomiast wysoko oceniono układ kierowniczy, napęd i silnik. W samochodach 5-letnich następuje ponaddwukrotny wzrost usterek oświetlenia oraz ogumienia i ponadtrzykrotny układu wydechowego. Dzięki temu notowania auta w ogólnej statystyce spadają o 11 miejsc, a procent poważnych awarii wzrasta do 9,1 proc. W 7-latkach ponadczasowy okazuje się układ przeniesienia napędu. Dobre oceny zbiera także zawieszenie i silnik.Renault Scénic Podobnie jak Mercedes, Renault Scénic sklasyfikowane zostało jedynie w najmłodszej kategorii wiekowej.W ogólnym zestawieniu Dekry dotyczącym aut 3-letnich zajmuje 79 miejsce. Z czterch aut poddawanych badaniom tylko trzy były w pełni sprawne, w co dziesiątym wykryto poważne usterki, a co szósty francuski minivan cierpiał na drobne niedomagania. Awarie układu wydechowego w Scénicu to "standard", podobnie jestz oświetleniem, układem elektrycznym i hamulcowym. W wyżej wymienionych podzespołach ilość usterek wyraźnie przekracza średnią konkurencji. Niepokojący jest fakt, że pomimo młodego wieku naprawy wymagał silnik, a procent usterek jest ponaddwukrotnie większy niż w przypadku innych aut. Przyzwoicie wypadł układ kierowniczy oraz nadwozie i podwozie, dobrą kondycję zachowuje też układ przeniesienia napędu, a także zawieszenie.VW Sharan 3-letni Sharan spośród opisywanych aut wypada najgorzej. W ogólnej statystyce Dekry sklasyfikowany został na 84 miejscu. Lepiej jest wśród 5-latków - 40 miejsce. Powodem tak niskiej pozycji jest m.in. wysoki procent awarii układu kierowniczego oraz ogumienia. Tylko 72,5 proc. 3-letnich Volkswagenów zaliczyło przegląd bez najmniejszych problemów, 15,3 proc. samochodów wykazywało niewielkie niedomagania, a ponad 12 proc. aut musiało powtarzać badania. Dość liczne problemy 3-latka wiążą się z zawieszeniem, układem hamulcowym, a także z oświetleniem. 5-letnie VW są już dużo lepsze, choć nadal wykazują sporo nieznacznych uszkodzeń - 17,9 proc. Poważne niedomagania dotyczą co ósmego pojazdu. W stosunku do aut 3-letnich odnotowano 2,5-krotny wzrost awarii wydechu. Również częstą przypadłością są usterki oświetlenia. Niezależnie od wieku do rzadkości należą uszkodzenia napędu.
Blask gwiazdy
Co 2 tygodnie prezentujemy szczegóły raportu usterkowości Dekry dotyczące czterech wybranych aut. Każdy wykres przedstawia procent pojazdów, wśród których wykryto usterki poszczególnych zespołów (silnik, oświetlenie, hamulce, zawieszenie itd.