Na rynku pojawiło sie sporo modeli, które próbują zadowolić różnych odbiorców. Niektóre są połączeniem siły i luksusu (np. Range Rover), inne odznaczają się dobrymi walorami terenowymi (np. Mitsubishi Pajero), jeszcze inne nadają się głównie do jazdy po dziurawych drogach i w lekkim terenie (np. Toyota RAV4)
Jednak niezależnie od gustów dla każdego użytkownika liczy się jeszcze jedna ważna cecha - trwałość. Raport usterkowości Dekry przybliża odporność na awarie tych samochodów. W sumie na stacjach Dekry pojawiło się ponad 22 tys. opisywanych aut. Najczęściej diagności sprawdzali Toyoty RAV4 (4624 sztuki) i Mercedesy ML (4181), natomiast najrzadziej - BMW X5 (622 sztuk), Mercedesy klasy G (640) i Range Rovery (812). Najwięcej zastrzeżeń było do stanu oświetlenia przodu i tyłu pojazdu, zużycia elementów przedniej osi oraz awarii silnika i układu przeniesienia napędu. Użytkownicy nie uzyskiwali wpisu do dowodu rejestracyjnego również z powodu nieszczelnego układu wydechowego i niesprawnych hamulców.
Na tle aut z innych klas terenówki wypadają raczej przeciętnie
Większość modeli plasuje się w dolnej części zestawienia niezależnie od kategorii wiekowej. Do wyjątków należą Toyota RAV4, Honda CR-V oraz Opel Frontera, który w zestawieniu aut 4- i 5-letnich został sklasyfikowany na 21 miejscu. Łatwo zauważyć, że modele wykazujące dobrą dzielność w terenie (i tam często eksploatowane) trapi większa liczba awarii - nie zawsze świadczy to o kiepskiej jakości wykonania.
W tabeli obok przedstawiliśmy procent pojazdów, w których wykryto usterki podczas obowiązkowych przeglądów rejestracyjnych w Niemczech. Badaniami objęto dziesięć głównych elementów pojazdu m.in.: silnik, układ przeniesienia napędu, zawieszenie oraz układ kierowniczy. Np. w kategorii "silnik" usterką może być wyciek oleju, niesprawność osprzętu lub niewłaściwy skład spalin. Jeżeli wartość liczbowa została wróżniono czerwonym kolorem, oznacza to, że występuje ponadprzeciętna liczba awarii danego podzespołu. Jako kryterium oceny podczas tworzenia rankingu wzięliśmy średni odsetek samochodów, które w kategoriach aut do 3 i do 5 lat wzorowo zaliczyły badanie techniczne. W zestawieniu nie wzięło udziału BMW X5, ponieważ zostało sklasyfikowane tylko w najmłodszej kategorii wiekowej. W kolejnych częściach raportu przedstawimy różne auta należące do tej samej klasy (np. kompakty).