Złośliwi mawiali, że Citroeny rdzewiały już na taśmach montażowych. Czasy się zmieniły i dzisiaj Citroeny nie wyróżniają się rozwiązaniami technicznymi tak jak kiedyś. Nie ma też powodów, aby narzekać na ich jakość. Malutki AX znajduje się gdzieś na skraju dwóch różnych epok; nie rdzewieje ponad miarę, ma szereg zalet, ale...Szybko i oszczędnieKanciaste nadwozie nie pozostawia żadnych wątpliwości, że to auto pochodzi z lat 80. Mimo to sylwetka nie razi współczesnych gustów. Szczególnie w wersji 3-drzwiowej auto sprawia wrażenie konstrukcji zwartej i lekkiej. I tak jest w istocie.
Niewielki samochód posiada klapę tylną wykonaną z tworzyw sztucznych. Całość waży około 700 kilogramów, trochę mniej lub więcej, w zależności od wersji. Jeżeli dodać do tego silnik o mocy np. 70 KM, to można otrzymać całkiem żwawy, zadziorny mały samochodzik.
W ciągu 12 lat produkcji AX był wyposażany w kilka jednostek napędowych, występujących w przeróżnych wariantach. Moc silników o tej samej pojemności mogła się różnić o kilkanaście koni mechanicznych.
Najsłabsze wersje samochodu (pojemność 1,0 l) miały zaledwie 45 KM, najmocniejsze (1.4 GTi) ponad 100 KM. Do poważnych zalet małego AX należy zaliczyć niskie zapotrzebowanie na paliwo.
I to niezależnie od wersji. Najbardziej paliwożerne benzynowe jednostki 1.4 nie potrzebują więcej niż 7 l/100 km w cyklu miejskim. Najoszczędniejsze są diesle, które użytkowane z umiarkowaniem na szosie potrafią ograniczyć się do 3,5 l oleju napędowego na 100 km.
Gorzej być nie może
Najbardziej pozytywne nastawienie do małego "francuza" może prysnąć po zajęciu miejsca za kierownicą egzemplarza wyprodukowanego przed restylingiem w 1991 roku.
Deska rozdzielcza wydaje się poskręcana koślawo, nieprzyjemny twardy plastik trzeszczy z powodu dotknięcia, a tu i ówdzie można zaobserwować malutkie pęknięcia spowodowane niszczycielskim działaniem słońca. Podczas jazdy wszystko puka i stuka, ale to nie jest najgorsze. Najbardziej mogą rozczarować fotele, które są miękkie jak gąbka i do tego niewygodneJakakolwiek regulacja ustawienia siedzeń może zakończyć się niepowodzeniem z powodu powyginanych stelaży. Wyposażenie w większości egzemplarzy jest symboliczne, choć zdarzają się auta z elektrycznie uchylanymi szybami czy np. obrotomierzem.
Istnieje możliwość otrzymania samochodu z dzieloną tylną kanapą, co znakomicie powiększa możliwości transportowe małego Citroena.
Mieszanych wrażeń dostarcza jazda tym autem. Benzynowy silnik 1.4 wykazuje się poprawną kulturą pracy i zupełnie wystarczającą dynamiką, choć biorąc pod uwagę niewielką masę pojazdu można by spodziewać się po nim nieco więcej.
Nieprzyjemne jest natomiast zawieszenie AX
Dostrojone w celu zapewnienia maksymalnego komfortu buja na nierównościach, a nadwozie wychyla się na zakrętach ponad miarę. Do wnętrza samochodu dochodzą stuki o trudnym do określenia pochodzeniu. Kontrola podwozia nie wykazuje luzów, a zawieszenie mimo to stuka i stuka.Koszty w normieAX jest autem, które nieczęsto ulega nagłym awariom uniemożliwiającym dalszą jazdę. Szczególnie godne zaufania są nowoczesne silniki benzynowe, które po modyfikacjach stosowane są do dziś.
Trzeba natomiast liczyć się z częstymi drobnymi uszkodzeniami wyposażenia elektrycznego (np. hałasująca dmuchawa) oraz wyposażenia wnętrza (np. mechanizm mocowania foteli).
Co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów trzeba poddać przeglądowi i naprawie zawieszenie auta. Należy brać pod uwagę konieczność wymiany amortyzatorów i końcówek drążków kierowniczych.
W przeciwieństwie do starszych modeli Citroenów nadwozie AX uwolnione zostało od uciążliwej korozji. W praktyce 10-letnie zadbane egzemplarze nie powinny mieć z tym żadnych problemów.
Ceny części zamiennych dostępnych w ASO należą do przeciętnych, ale ze względu na wysokie ceny usług zdecydowanie bardziej opłaca się korzystać ze stacji nieautoryzowanych. Podobnie można zaoszczędzić sporo wydatków rezygnując z zakupu oryginalnych części. Duży wybórBardzo łatwo jest kupić używanego Citroena AX w dobrej formie i po przystępnej cenie. Najwięcej jest pojazdów 3-drzwiowych, wyposażonych w silniki benzynowe 1.0 i 1.1.
Trudniej jest znaleźć dobrze zachowany egzemplarz z silnikiem 1.4. Jest ich mniej, a zawieszenie tych, które są dostępne, często jest zużyte ponad miarę. Szczególnie dotyczy to aut eksploatowanych przez młodych, dynamicznych kierowców.
Niestety, coraz trudniej jest pozbyć się niechcianego AX. Polski rynek aut używanych nieufnie traktuje francuskie pojazdy z lat 80., choć często nie jest to uzasadnione.
W miarę możliwości należy decydować się na auta wyprodukowane po 1991 roku. Restyling wpłynął pozytywnie na jakość wykończenia wnętrza, które jest największą wadą starszych egzemplarzy AX.
Galeria zdjęć
Citroen AX 1.4 - Waga piórkowa