Właściwie trudno powiedzieć, dlaczego segment małych vanów zupełnie się nie przyjął – następcą C3 Picasso ma być crossover, takie same pojazdy zajęły miejsce np. Modusa (Captur) i Merivy (Crossland). Jeśli jednak postawimy obok siebie klasyczne C3 oraz vana C3 Picasso, to ten drugi zdaje się mieć niemal same zalety: nieznacznie zwiększone gabaryty owocują zdecydowanie większą funkcjonalnością. Różnice? Są widoczne już na pierwszy rzut oka: poza stylistyką karoserii zupełnie inaczej zaprojektowano wnętrze, w C3 Picasso zdecydowano się na umieszczone centralnie elektroniczne wskaźniki.

Citroen C3 Picasso - świetny dla rodzin

Oczywiście, najbardziej interesująca wydaje się oferowana przestrzeń. Bez wątpienia gabaryty są dobrze wykorzystane, ale z drugiej strony nie spodziewajcie się nie wiadomo czego po aucie, które nie ma nawet 4,1 m długości. Kufer o pojemności 385 l to i tak dużo, dodamy, że ma równą powierzchnię i łatwo go wykorzystać – pomagają w tym: podwójna podłoga bagażnika (pozwala wyrównać płaszczyznę po złożeniu kanapy), „rękaw” na narty czy możliwość przesuwania kanapy.

Wnętrze wypada różnie. Z tyłu wcale nie ma nadzwyczajnej przestrzeni, kanapa jest płaska i wąska, ale dla rodzin z dziećmi to nie problem. Jakość tworzyw – co najwyżej przeciętna. Van przejął wiele rozwiązań z klasycznego C3, dzięki czemu koszty eksploatacji nie są przesadnie wysokie, bo wiele części jest współzamiennych. W stosunku do hatchbacka ograniczono listę silników: bardzo długo stosowano benzyniaki z serii Prince, opracowanej wspólnie przez BMW i PSA. To jednostki 1.4 VTi (znacznie bardziej popularna) i 1.6 VTi.

Niestety, seria ta boryka się z problemami: przewidziany fabrycznie interwał wymiany oleju (30 tys. km) jest zdecydowanie za długi, skrócenie go do 12-15 tys. km pozwala wydłużyć życie napinacza hydraulicznego rozrządu. Awarie tego elementu (i rozciągnięcie samego łańcucha) nie należą do rzadkości, dodatkowo silnik bardzo lubi olej – 1 l/1000 km to nic nadzwyczajnego. Kilka lat temu pod maskę trafił motor 1.2, ale na rynku wtórnym egzemplarze z nim są rzadkie i drogie.

To może diesel? Silniki 1.6 są doskonale znane i popularne, ale również nie ustrzegły się wpadek – m.in. układ smarowania turbiny ze sławnym sitkiem blokującym przepływ środka smarnego. Wprowadzane od 2010 r. jednostki 8-zaworowe są lepiej dopracowane i godne polecenia.

Citroen C3 Picasso - ceny części*

Filtr oleju od 45 zł
Filtr powietrza od 68 zł
Klocki hamulcowe (przód) od 150 zł
Tarcze hamulcowe (przód) od 270 zł
Łożysko koła (przód) od 220 zł
Amortyzator (przód) od 230 zł
Błotnik od 515 zł
Reflektor od 710 zł
*ceny nieoryginalnych elementów do Citroëna C3 Picasso 1.6 HDi/92 KM z 2011 r.; dostęp do części jest bardzo dobry, większość jest zamienna z innymi Citroënami

Citroen C3 Picasso - serwis

Olej silnikowy* co 20 tys. km
Filtr powietrza co 60 tys. km
Filtr pyłkowy co 20 tys. km
Płyn hamulcowy co 2 lata
Płyn chłodzący co 120 tys. km
Filtr paliwa* co 60 tys. km
Olej w skrzyni bez wymiany
Napęd rozrządu** co 240 tys. km
*interwały dla wersji 1.6 HDi, w przypadku silników benzynowych interwał wymiany oleju 30 tys. km (zalecana częstsza wymiana oleju); **w wersji benzynowej – łańcuch (bez terminowej wymiany)

Citroen C3 Picasso - dane techniczne

Wersja 1.4 VTi 1.6 HDi
Silnik – typ/cyl./zawory benz. R4/16 t.diesel R4/8
Pojemność skokowa (cm3) 1397 1560
Moc maks. (KM/obr./min) 95/6000 92/4000
Maks. moment (Nm/obr./min) 136/4000 230/1750
Skrzynia biegów man. 5 man. 5/zaut. 6
Napęd przedni
Masa własna/ładowność (kg) od 1201/546 od 1277/502
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) 4078/1766/1621
Rozstaw osi (mm) 2540
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 13,4 14,7
Prędkość maks. (km/h) 178 174
Spalanie (wg EU; l/100 km) 8,5/5,2/6,4 5,5/4,0/4,6

Citroen C3 Picasso - naszym zdaniem: problem z silnikiem

Bardzo ciekawa koncepcja samochodu, podobać się mogą przestronność oraz stylistyka. Choć C3 Picasso jest czasem trapione usterkami, zazwyczaj są to drobiazgi. Największy problem to dobór silnika – zarówno benzyniaki, jak i diesle stosowane w tym modelu nie są bez wad.