Właściwie trudno powiedzieć, dlaczego segment małych vanów zupełnie się nie przyjął – następcą C3 Picasso ma być crossover, takie same pojazdy zajęły miejsce np. Modusa (Captur) i Merivy (Crossland). Jeśli jednak postawimy obok siebie klasyczne C3 oraz vana C3 Picasso, to ten drugi zdaje się mieć niemal same zalety: nieznacznie zwiększone gabaryty owocują zdecydowanie większą funkcjonalnością. Różnice? Są widoczne już na pierwszy rzut oka: poza stylistyką karoserii zupełnie inaczej zaprojektowano wnętrze, w C3 Picasso zdecydowano się na umieszczone centralnie elektroniczne wskaźniki.
Citroen C3 Picasso - świetny dla rodzin
Oczywiście, najbardziej interesująca wydaje się oferowana przestrzeń. Bez wątpienia gabaryty są dobrze wykorzystane, ale z drugiej strony nie spodziewajcie się nie wiadomo czego po aucie, które nie ma nawet 4,1 m długości. Kufer o pojemności 385 l to i tak dużo, dodamy, że ma równą powierzchnię i łatwo go wykorzystać – pomagają w tym: podwójna podłoga bagażnika (pozwala wyrównać płaszczyznę po złożeniu kanapy), „rękaw” na narty czy możliwość przesuwania kanapy.
Wnętrze wypada różnie. Z tyłu wcale nie ma nadzwyczajnej przestrzeni, kanapa jest płaska i wąska, ale dla rodzin z dziećmi to nie problem. Jakość tworzyw – co najwyżej przeciętna. Van przejął wiele rozwiązań z klasycznego C3, dzięki czemu koszty eksploatacji nie są przesadnie wysokie, bo wiele części jest współzamiennych. W stosunku do hatchbacka ograniczono listę silników: bardzo długo stosowano benzyniaki z serii Prince, opracowanej wspólnie przez BMW i PSA. To jednostki 1.4 VTi (znacznie bardziej popularna) i 1.6 VTi.
Niestety, seria ta boryka się z problemami: przewidziany fabrycznie interwał wymiany oleju (30 tys. km) jest zdecydowanie za długi, skrócenie go do 12-15 tys. km pozwala wydłużyć życie napinacza hydraulicznego rozrządu. Awarie tego elementu (i rozciągnięcie samego łańcucha) nie należą do rzadkości, dodatkowo silnik bardzo lubi olej – 1 l/1000 km to nic nadzwyczajnego. Kilka lat temu pod maskę trafił motor 1.2, ale na rynku wtórnym egzemplarze z nim są rzadkie i drogie.
To może diesel? Silniki 1.6 są doskonale znane i popularne, ale również nie ustrzegły się wpadek – m.in. układ smarowania turbiny ze sławnym sitkiem blokującym przepływ środka smarnego. Wprowadzane od 2010 r. jednostki 8-zaworowe są lepiej dopracowane i godne polecenia.
Citroen C3 Picasso - ceny części*
Filtr oleju | od 45 zł |
Filtr powietrza | od 68 zł |
Klocki hamulcowe (przód) | od 150 zł |
Tarcze hamulcowe (przód) | od 270 zł |
Łożysko koła (przód) | od 220 zł |
Amortyzator (przód) | od 230 zł |
Błotnik | od 515 zł |
Reflektor | od 710 zł |
*ceny nieoryginalnych elementów do Citroëna C3 Picasso 1.6 HDi/92 KM z 2011 r.; dostęp do części jest bardzo dobry, większość jest zamienna z innymi Citroënami |
Citroen C3 Picasso - serwis
Olej silnikowy* | co 20 tys. km |
Filtr powietrza | co 60 tys. km |
Filtr pyłkowy | co 20 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 2 lata |
Płyn chłodzący | co 120 tys. km |
Filtr paliwa* | co 60 tys. km |
Olej w skrzyni | bez wymiany |
Napęd rozrządu** | co 240 tys. km |
*interwały dla wersji 1.6 HDi, w przypadku silników benzynowych interwał wymiany oleju 30 tys. km (zalecana częstsza wymiana oleju); **w wersji benzynowej – łańcuch (bez terminowej wymiany) |
Citroen C3 Picasso - dane techniczne
Wersja | 1.4 VTi | 1.6 HDi |
Silnik – typ/cyl./zawory | benz. R4/16 | t.diesel R4/8 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1397 | 1560 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 95/6000 | 92/4000 |
Maks. moment (Nm/obr./min) | 136/4000 | 230/1750 |
Skrzynia biegów | man. 5 | man. 5/zaut. 6 |
Napęd | przedni | |
Masa własna/ładowność (kg) | od 1201/546 | od 1277/502 |
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) | 4078/1766/1621 | |
Rozstaw osi (mm) | 2540 | |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 13,4 | 14,7 |
Prędkość maks. (km/h) | 178 | 174 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 8,5/5,2/6,4 | 5,5/4,0/4,6 |
Citroen C3 Picasso - naszym zdaniem: problem z silnikiem
Bardzo ciekawa koncepcja samochodu, podobać się mogą przestronność oraz stylistyka. Choć C3 Picasso jest czasem trapione usterkami, zazwyczaj są to drobiazgi. Największy problem to dobór silnika – zarówno benzyniaki, jak i diesle stosowane w tym modelu nie są bez wad.