Właściwie trudno powiedzieć, dlaczego segment małych vanów zupełnie się nie przyjął – następcą C3 Picasso ma być crossover, takie same pojazdy zajęły miejsce np. Modusa (Captur) i Merivy (Crossland). Jeśli jednak postawimy obok siebie klasyczne C3 oraz vana C3 Picasso, to ten drugi zdaje się mieć niemal same zalety: nieznacznie zwiększone gabaryty owocują zdecydowanie większą funkcjonalnością. Różnice? Są widoczne już na pierwszy rzut oka: poza stylistyką karoserii zupełnie inaczej zaprojektowano wnętrze, w C3 Picasso zdecydowano się na umieszczone centralnie elektroniczne wskaźniki.
Citroen C3 Picasso - świetny dla rodzin
Oczywiście, najbardziej interesująca wydaje się oferowana przestrzeń. Bez wątpienia gabaryty są dobrze wykorzystane, ale z drugiej strony nie spodziewajcie się nie wiadomo czego po aucie, które nie ma nawet 4,1 m długości. Kufer o pojemności 385 l to i tak dużo, dodamy, że ma równą powierzchnię i łatwo go wykorzystać – pomagają w tym: podwójna podłoga bagażnika (pozwala wyrównać płaszczyznę po złożeniu kanapy), „rękaw” na narty czy możliwość przesuwania kanapy.
Wnętrze wypada różnie. Z tyłu wcale nie ma nadzwyczajnej przestrzeni, kanapa jest płaska i wąska, ale dla rodzin z dziećmi to nie problem. Jakość tworzyw – co najwyżej przeciętna. Van przejął wiele rozwiązań z klasycznego C3, dzięki czemu koszty eksploatacji nie są przesadnie wysokie, bo wiele części jest współzamiennych. W stosunku do hatchbacka ograniczono listę silników: bardzo długo stosowano benzyniaki z serii Prince, opracowanej wspólnie przez BMW i PSA. To jednostki 1.4 VTi (znacznie bardziej popularna) i 1.6 VTi.
Niestety, seria ta boryka się z problemami: przewidziany fabrycznie interwał wymiany oleju (30 tys. km) jest zdecydowanie za długi, skrócenie go do 12-15 tys. km pozwala wydłużyć życie napinacza hydraulicznego rozrządu. Awarie tego elementu (i rozciągnięcie samego łańcucha) nie należą do rzadkości, dodatkowo silnik bardzo lubi olej – 1 l/1000 km to nic nadzwyczajnego. Kilka lat temu pod maskę trafił motor 1.2, ale na rynku wtórnym egzemplarze z nim są rzadkie i drogie.
To może diesel? Silniki 1.6 są doskonale znane i popularne, ale również nie ustrzegły się wpadek – m.in. układ smarowania turbiny ze sławnym sitkiem blokującym przepływ środka smarnego. Wprowadzane od 2010 r. jednostki 8-zaworowe są lepiej dopracowane i godne polecenia.
Citroen C3 Picasso - ceny części*
Filtr oleju | od 45 zł |
Filtr powietrza | od 68 zł |
Klocki hamulcowe (przód) | od 150 zł |
Tarcze hamulcowe (przód) | od 270 zł |
Łożysko koła (przód) | od 220 zł |
Amortyzator (przód) | od 230 zł |
Błotnik | od 515 zł |
Reflektor | od 710 zł |
*ceny nieoryginalnych elementów do Citroëna C3 Picasso 1.6 HDi/92 KM z 2011 r.; dostęp do części jest bardzo dobry, większość jest zamienna z innymi Citroënami |
Citroen C3 Picasso - serwis
Olej silnikowy* | co 20 tys. km |
Filtr powietrza | co 60 tys. km |
Filtr pyłkowy | co 20 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 2 lata |
Płyn chłodzący | co 120 tys. km |
Filtr paliwa* | co 60 tys. km |
Olej w skrzyni | bez wymiany |
Napęd rozrządu** | co 240 tys. km |
*interwały dla wersji 1.6 HDi, w przypadku silników benzynowych interwał wymiany oleju 30 tys. km (zalecana częstsza wymiana oleju); **w wersji benzynowej – łańcuch (bez terminowej wymiany) |
Citroen C3 Picasso - dane techniczne
Wersja | 1.4 VTi | 1.6 HDi |
Silnik – typ/cyl./zawory | benz. R4/16 | t.diesel R4/8 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1397 | 1560 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 95/6000 | 92/4000 |
Maks. moment (Nm/obr./min) | 136/4000 | 230/1750 |
Skrzynia biegów | man. 5 | man. 5/zaut. 6 |
Napęd | przedni | |
Masa własna/ładowność (kg) | od 1201/546 | od 1277/502 |
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) | 4078/1766/1621 | |
Rozstaw osi (mm) | 2540 | |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 13,4 | 14,7 |
Prędkość maks. (km/h) | 178 | 174 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 8,5/5,2/6,4 | 5,5/4,0/4,6 |
Citroen C3 Picasso - naszym zdaniem: problem z silnikiem
Bardzo ciekawa koncepcja samochodu, podobać się mogą przestronność oraz stylistyka. Choć C3 Picasso jest czasem trapione usterkami, zazwyczaj są to drobiazgi. Największy problem to dobór silnika – zarówno benzyniaki, jak i diesle stosowane w tym modelu nie są bez wad.
Pdwozie C3 Picasso jest nastawione bardziej na wygodną podróż niż dynamiczną jazdę krętą trasą.
Elektroniczne wskaźniki zgrupowano na środku deski. Przeciętne materiały wykończeniowe, łatwa obsługa.
Fotele sprawdzają się nieźle. Z miejscem na kanapie nie ma szału, środkowe jest mało wygodne.
Panoramiczny dach fantastycznie rozświetla wnętrze, ale ma też wadę – ogranicza przestrzeń nad głowami pasażerów. W wielu egzemplarzach znajdziecie ciekawe dodatki, takie jak zasłony na szybach.
Bagażnik Picasso to jego bardzo mocna strona: ma równą niską podłogę i pojemność od 385 do 1506 l.
Podobnie jak model C3, Picasso zasłużyło na 4 gwiazdki. O wiele lepiej wypada ochrona pieszych.
Benzyniaki: silniki z serii Prince nie są szczególnie udanymi konstrukcjami – mają problemy m.in. z łańcuchem rozrządu oraz zużyciem oleju silnikowego.
Diesel 1.6: najgorzej wypadają 16-zaworówki z dwóch pierwszych lat produkcji – jedna z wad to rozciągający się łańcuszek rozrządu spinający wałki. Jeden z problemów silnika 1.6 HDi to układ smarowania – wymieniając turbinę, koniecznie trzeba to zweryfikować (wymienić np. przewody olejowe).
Konieczność częstej wymiany żarówek dotyczy długiej listy modeli. Zaletą C3 Picasso jest bardzo dobry dostęp do reflektorów z komory silnika. Elektronika: stosunkowo często użytkowników atakują drobne usterki, np. listwy pod kierownicą, manetek, czujnika biegu wstecznego, akumulatora.
Luzy w podwoziu: końcówki drążków kierowniczych, łączniki stabilizatorów, mocowania kolumn resorujących – nie są to zbyt trwałe elementy, ale też nie kosztują wiele. Jedną z droższych napraw okazuje się konieczność wymiany tylnych tarcz hamulcowych z łożyskami (około 400 zł za stronę).
Ciekawe połączenie: mimo pudełkowatych kształtów samochód wygląda naprawdę oryginalnie.
Citroën C3 Picasso - to nam się podob: ciekawa stylistyka, wiele praktycznych zalet wnętrza i bagażnika, rozsądne ceny zakupu, łatwo dostępne części zamienne, wygodna jazda.
Citroën C3 Picasso - to nam się nie podoba: problem z doborem silnika (zagrożenie awariami), sporo różnych drobnych usterek, słaba dynamika wersji 1.4, ograniczona przestrzeń na kanapie, przeciętna jakość wnętrza.
Ocena 4
Opel Meriva B (2010-17)
Auto nieco dłuższe, tylne drzwi otwierane „pod wiatr". Jest też trochę droższe od C3 Picasso – od 21 000 zł.