Skok jakościowy, który w ostatnich latach wykonał koreański koncern Hyundai/Kia, miał w latach 80. swój precedens. Wtedy podobną drogę przeszły auta japońskich marek. Kompaktowe Hyundai i30 1. generacji i bliźniacza Kia cee’d (debiutujący rok wcześniej model, różniący się głównie wyglądem oraz tym, że dodatkowo miał 3-drzwiową wersję) to jedne z pierwszych aut, które zaprojektowano dla wymagającego europejskiego klienta.
Hyundai i30 - wiele zależy od fabryki
Przez dwa pierwsze lata produkcji Hyundai i30 powstawał w Korei. Początkowo firma zmagała się z kilkoma problemami jakościowymi. Jednymi z pierwszych elementów o słabej jakości okazały się tuleje przednich wahaczy, które trzeba było wymieniać już po około 40 tys. km. Na szczęście Hyundai zastosował zmodernizowane części i problem zniknął. W niedługim czasie od debiutu wyszły też na jaw niedoróbki w wykończeniu wnętrza, ale tu również sporo naprawiono na gwarancji (m.in. schodził lakier z kierownicy).
Były to jednak drobnostki – prawdziwy problem pojawił się dopiero po kilku latach. Mowa o korozji. Początkowo w koreańskich Hyundaiach i30 rdzawy nalot atakował tylną klapę. ASO malowało ten element na gwarancji, jednak raz pomalowana klapa korodowała nadal (za drugim razem gwarantem była już autoryzowana stacja, a nie importer, więc różnie bywało z naprawą). Na tym jednak nie koniec, bo po latach korozja może pojawiać się także na innych elementach (szczególnie na tych, które są narażone na uszkodzenia mechaniczne – warstwa lakieru jest w Hyundaiu i30 dość cienka), przed zakupem koniecznie oceńcie zatem stan podwozia i nadwozia auta.
Mechanicy z warszawskiego nieautoryzowanego warsztatu Połaski, specjalizującego się w naprawach Hyundaia, zgodnie twierdzą, że lepiej pod względem zabezpieczenia antykorozyjnego wypadają egzemplarze wyprodukowane w czeskiej fabryce w Noszowicach (od jesieni 2008 r.).
Nie ma jednak róży bez kolców i pod względem mechaniki są one oceniane nieco gorzej. Na szczęście poważnych awarii nie jest tutaj dużo, nie brakuje jednak tych drobnych (o wybranych piszemy w galerii). Obecnie do wspomnianego warsztatu najczęściej trafiają egzemplarze w wieku ok. 6-7 lat, w których rozszczelniła się chłodnica klimatyzacji. Koszt zakupu części to mniej więcej 500 zł, do tego trzeba doliczyć ok. 300 zł na robociznę. Tyle że to niejedyna dość droga część i30, co sprawia, że użytkownicy dość często korzystają z elementów używanych, których nie brakuje.
Na szczęście popularność modelu (a także bliźniaczego pod względem mechaniki cee’da) powoduje, że zamienniki są coraz łatwiej dostępne. Przykład? Jedną z typowych awarii i30 jest urwana linka od zamka drzwi kierowcy. Jeszcze przed kilkoma laty można było ją kupić w ASO razem z klamką za ok. 450 zł. Dzisiaj za 30 zł kupicie już samą linkę. Co prawda, wymiana jest bardziej skomplikowana, ale i tak za całą naprawę powinniście zapłacić o ok. 300 zł mniej.
Hyundai i30 - używane części zastępują oryginały
Drogie w zakupie jest też np. boczne lusterko, w którym koroduje podstawa, a zamiennik nie występuje. Cena oryginalnej części to ok. 1000 zł, a używanej – od 150 (manualne) do 250 zł (sterowane elektrycznie), ale oczywiście, niekoniecznie uda się wam kupić ten element „pod kolor”. W i30 zdarzają się także awarie mechaniki. Relatywnie często trzeba naprawiać wybierak w manualnej przekładni, na szczęście nie wymaga to demontażu skrzyni i nie jest to droga naprawa.
Silniki Hyundaia i30 mają opinię dość trwałych. Benzyniaki – 1.4 i nieco lepszy pod względem osiągów motor 1.6 – o ile wymienia się w nich olej co 15 tys. km, nie sprawiają większych kłopotów. Sporadycznie zdarzają się problemy z napinaczami łańcucha rozrządu (część: 400 zł, robocizna: 600 zł). Gdy zdecydujecie się na instalację gazową, musicie pamiętać, żeby co mniej więcej 60 tys. km kontrolować luz zaworowy i ewentualnie go korygować.
Hyundai i30 - diesel 1.6 bez dwumasu
W najpopularniejszym dieslu 1.6 CRDi nie ma dwumasowego koła zamachowego, dzięki czemu wymiana sprzęgła jest tu tańsza niż nawet w wersji benzynowej (w Warszawie zapłacicie za nią ok. 1500 zł). Ma je za to rzadsza wersja 2.0 CRDi (samo koło kosztuje ok. 2000 zł w zamienniku plus sprzęgło za ok. 1000 zł i robocizna), to także silnik z rozrządem napędzanym paskiem. Bardzo popularny podstawowy diesel 1.6 jest dobrze oceniany, czasem dochodzi w nim do rozciągnięcia łańcucha rozrządu (zdarza się to po przebiegu 150 tys. km), a w początkowym okresie produkcji importer wymieniał też turbosprężarki (świszczały). Plusem silników CRDi są wtryskiwacze Boscha, które można zregenerować za przyzwoite pieniądze.
Przed zakupem koniecznie sprawdźcie też działanie elektrycznego wspomagania kierownicy, gdyż ma tendencję do awarii. Nowe w ASO kosztuje majątek, ale są warsztaty, które reanimują je za 1/3 ceny, tyle że to wciąż... ok. 2 tys. zł. Używane dostaniecie zaś za 400 zł.
Hyundai i30 - dane eksploatacyjne
Materiały eksploatacyjne | benzynowe | diesle |
Olej silnikowy | 3,3 l (1.4, 1.6), 4,1 (2.0); 5W-30 | 5,3 l (1.6), 5,9 l (2.0); 5W-30 |
Olej w skrzyni manualnej | 1,8-1,9 l; 75W-85 | 1,8-1,9 l; 75W-85 |
Olej w skrzyni automatycznej | 6,8 l; ATF SP-III | 6,6 l; ATF SP-III |
Układ chłodzenia | 5,8-6,6 l (na bazie glikolu) | 6,3-7,3 l (na bazie glikolu) |
Płyn hamulcowy | 0,9 l, DOT 4 | 0,8-1,0 l, DOT 4 |
Napęd rozrządu | łańcuch* | łańcuch* |
Interwały międzyprzeglądowe | ||
Olej silnikowy | co 15 tys. km | co 20 tys. km |
Filtr przeciwpyłkowy | co 15 tys. km | co 20 tys. km |
Filtr powietrza | co 40 tys. km lub 4 lata | co 45 tys. km lub 4 lata |
Płyn hamulcowy | co 2 lata | co 2 lata |
Napęd rozrządu | bez okresowej wymiany* | bez okresowej wymiany* |
*pasek zastosowano w silnikach o pojemności 2.0: w benzynowym producent zaleca wymianę co 135 tys. km, w dieslu – co 160 tys. km |
Hyundai i30 - ceny części
Ceny zamienników (zł) | benzynowe* | diesle* |
Filtr oleju/powietrza | od 20/27 | od 20/27 |
Klocki/tarcze hamulcowe | od 140/260 | od 140/260 |
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.) | od 640/400 | od 640/400 |
Chłodnica cieczy | od 460 | od 580 |
Sprzęgło kompletne (tarcza, docisk, łożysko) | od 850 | od 590 |
Sworzeń wahacza (przód) | od 37 | od 37 |
Reflektor/błotnik | od 250/150 | od 250/150 |
*dane dla benzyniaka 1.6 oraz diesla 1.6 CRDi/90 KM z 2008 roku |
Hyundai i30 - dane techniczne (benzyniaki)
Dane techniczne* | 1.4 | 1.6 | 1.6*** | 2.0 |
Lata | 2007-12 | 2007-10 | 2008-12 | 2007-10 |
Silnik – typ, liczba zaworów | benz. R4/16 | benz. R4/16 | benz. R4/16 | benz. R4/16 |
Rodzaj napędu rozrządu | łańcuch | łańcuch | łańcuch | pasek |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1396 | 1591 | 1591 | 1975 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 80/109/6200 | 90/122/6200 | 93/126/6200 | 105/143/6000 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 137/5000 | 154/4200 | 157/4200 | 186/4600 |
Skrzynia biegów** | 5M | 5M, 4A | 5M, 4A | 5M, 4A |
Prędkość maksymalna (km/h) | 187 | 192 | 192 | 205 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 12,6 | 11,1 | 11 | 10,6 |
Spalanie (wg EU; l/100 km)*** | 7,6/5,2/6,1 | 9,0/5,7/6,9 | 8,1/5,1/6,2 | 9,3/5,9/7,1 |
*dane dla wersji 5d; **M – manualna, A – automatyczna; ***zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie, ***bardziej ekologiczna wersja Blue Drive | ||||
2007 | 15 600 | 19 000 | – | 19 700 |
2008 | 16 300 | 19 500 | 19 900 | 21 000 |
2009 | 16 900 | 19 800 | 20 100 | 21 900 |
2010 | 17 800 | 21 400 | 21 900 | 23 200 |
2011 | 20 000 | – | 24 700 | – |
2012 | 22 100 | – | 27 900 | – |
Hyundai i30 - dane techniczne (diesle)
Dane techniczne* | 1.6 CRDi | 1.6 CRDi | 1.6 CRDi | 2.0 CRDi |
Lata | 2007-12 | 2007-12 | 2009-12 | 2007-10 |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 |
Rodzaj napędu rozrządu | łańcuch | łańcuch | łańcuch | pasek |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1582 | 1582 | 1582 | 1991 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 66/90/4000 | 85/115/4000 | 94/128/4000 | 103/140/3800 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 235/1750 | 255/1900 | 260/1900 | 304/1800 |
Skrzynia biegów** | 5M, 6M | 5M, 6M, 4A | 6M, 4A | 6M |
Prędkość maksymalna (km/h) | 172 | 188 | 197 | 205 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 13,8 | 11,6 | 11 | 10,3 |
Spalanie (wg EU; l/100 km)*** | 5,9/4,3/4,9 | 5,3/4,2/4,6 | 5,3/4,1/4,5 | 7,2/4,4/5,5 |
*dane dla wersji 5d; **M – manualna, A – automatyczna; ***zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie | ||||
2007 | 15 000 | 16 700 | – | 18 300 |
2008 | 15 600 | 17 900 | – | 20 000 |
2009 | 16 200 | 19 200 | 20 100 | 21 700 |
2010 | 19 100 | 22 200 | 23 100 | 24 000 |
2011 | 24 100 | 25 700 | 24 500 | – |
2012 | 24 600 | 29 400 | 30 200 | – |
Hyundai i30 - naszym zdaniem
Nie trzeba się go bać! Hyundaia i30 trudno uznać za porywający model, bo w wielu kategoriach znajdziecie auta ciekawsze, większe, lepiej jeżdżące itd. Jednak całościowo jako kompakt dla rodziny 2+2 powinien dobrze się spisać, tym bardziej że nie jest szczególnie awaryjny.
Podstawowy problem aut powstałych w Korei to korozja, ale akurat te i30 są nieco bardziej wytrzymałe mechanicznie niż egzemplarze zbudowane w czeskiej fabryce. Wybór jest więc dość trudny! W przypadku i30 przed zakupem koniecznie trzeba oszacować, jakie będą koszty szykujących się w nim napraw. Podstawowych zamienników co prawda nie brakuje, ale mają one wyższe ceny niż np. w przypadku aut niemieckich o zbliżonej wielkości i w podobnym wieku.
Galeria zdjęć
Hyundai jest zbliżony technicznie do Kii cee’d, nie ma jedynie trzydrzwiowej wersji. To dobra propozycja dla szukających prostego, nie rzucającego się w oczy i w miarę taniego w eksploatacji auta kompaktowego.
Tablica rozdzielcza czytelna, z obsługą nie ma większych kłopotów. Kabina i30 nie jest idealnie wykonana, bo do jakości jej plastików i tego, że często usłyszycie w środku nieprzyjemne dźwięki, można mieć zastrzeżenia. Za to kokpit okazuje się obszerny.
Design wnętrza nie jest porywający, ale za to w wielu autach można liczyć na dość dobre wyposażenie. Hyundai już w podstawowej wersji Classic Plus od początku oferował w Polsce: sześć poduszek powietrznych, wspomaganie kierownicy zależne od prędkości jazdy, regulację wysokości fotela kierowcy, elektrycznie sterowane przednie szyby, centralny zamek, światła do jazdy dziennej oraz radioodtwarzacz z wyjściem USB (po latach okazało się, że jest awaryjny, ale koszt jego wymiany nie nadwyręży szczególnie waszego portfela).
Z przodu siedzi się całkiem wygodnie, a fotele zapewniają nawet niezłe trzymanie boczne. Ilość miejsca na tylnej kanapie jest porównywalna z innymi kompaktami z tego okresu.
Pięciodrzwiowy hatchback Wymiary (dł./szer./wys.): 4245/1775/1480 mm Rozstaw osi: 2650 mm Masa własna: od 1268 kg
Bagażnik hatchbacka nie jest rekordowy pod względem pojemności (340-1250 l), ale większości rodzin wystarczy.
Kombi Wymiary (dł./szer./wys.): 4475/1775/1520 mm Rozstaw osi: 2700 mm Masa własna: od 1311 kg
SW (kombi) ma wydłużony rozstaw osi i o wiele większą przestrzeń bagażową (415-1395 l) – do tego kufer ma bardzo regularny kształt.
2007 Debiut – wersja nadwoziowa 5d; kombi SW – rok później. 2010 Lifting: zmiany objęły przede wszystkim przód pojazdu.
Hyundai nie ma wyszukanej techniki. Najnowocześniej wypadają silniki Diesla (na fot.), tyle że nie odbiegają one pod tym względem od propozycji rywali z tego okresu. Skrzynie automatyczne to proste, stare konstrukcje o 4 przełożeniach. Wśród ciekawszych wersji na rynku spotkacie i30 Blue Drive, w której obniżono opory powietrza, zastosowano opony o niższych oporach oraz system start-stop (droższy akumulator).
W i30 psują się zazwyczaj drobiazgi, ale bywa, że nie da się ich tanio naprawić, bo brakuje zamienników.
W silnikach benzynowych mieści się ok. 3 litrów oleju, koniecznie trzeba więc przestrzegać interwału wymiany co 15 tys. km. Widoczny na zdjęciu silnik 1.6 zatarł się po 40 tys. km jazdy bez wymiany. Na rynku brakuje do niego części nadwymiarowych, trudno też o jednostki używane w akceptowalnej cenie, można kupić tylko kompletny dół za ok. 9 tys. zł!
Jeden z problemów aut z Korei to łuszczący się lakier na kierownicy. Początkowo ASO ją lakierowało, później podjęto decyzję o wymianie na element pozbawiony tej wady materiałowej. Korozja występuje przede wszystkim w autach wyprodukowanych w Korei. Podstawowym miejscem, w którym powinniście jej szukać, jest tylna klapa, ale niestety, coraz częściej nie tylko. ASO lakierowały klapy w ramach gwarancji bez większych protestów jedynie za pierwszym razem, jeżeli jednak właściciele wracali z tym samym problemem, często odprawiano ich z kwitkiem.
W zawieszeniu jako pierwsze zużywają się tuleje przednich wahaczy, dość często trzeba wymieniać łączniki stabilizatora. Newralgicznym punktem jest także górne łożysko MacPhersona. Z tyłu dość słabe są wahacze poprzeczne, w których w przypadku zużycia trzeba wypalać lub wycinać sworznie, a to zwiększa koszty.
Powracającym problemem okazuje się migotanie zegarów, gdy zapłon jest wyłączony. Prowadzi to do rozładowania akumulatora. Używaną część można kupić za ok. 50 zł. Silniczek tylnej wycieraczki szybko zawodzi. Często nie da się wykręcić całego zespołu z powodu korozji śruby i wtedy już go nie naprawicie. Cena w ASO to ok. 1000 zł, większość użytkowników ratuje się więc częścią używaną (od ok. 100 zł). Wśród typowych problemów z elektryką mechanicy wymieniają też uszkodzone panele elektrycznych szyb (w ASO: 1000 zł, używane części: od ok. 120 zł).
Hyundai i30 - to nam się podoba: ogólnie dobra wytrzymałość mechaniczna, niezłe wyposażenie, sporej wielkości wnętrze i bagażnik, duży wybór aut w dobrym stanie. Hyundai i30 - to nam się nie podoba: brak zamienników niektórych części, problemy z korozją aut z początku produkcji, przeciętne właściwości jezdne, słabe wykończenie kabiny.