• Nowoczesne silniki (z wtryskiem bezpośrednim i turbo) gwarantują dobre osiągi, niestety często zmagają się z usterkami
  • Prosta zasada, która często się sprawdza: im większy silnik, tym wyższe zużycie paliwa
  • Chcecie jeździć oszczędnie – lepiej pomyśleć o małym samochodzie

Nasz budżet to kilkanaście tysięcy złotych – powiedzmy w przedziale 14-20 tys. zł. Sprawdzamy wersje benzynowe, bo kilkunastoletnie diesle są ryzykowne same w sobie – możliwość wystąpienia kosztownych usterek jest w ich przypadku dużo wyższe niż wśród benzyniaków.

Jednak w tym zestawieniu nie pokazujemy wersji, które zapewnią tanią, bezstresową jazdę. Przeciwnie – "punktujemy" odmiany, których nabycie to niemal "proszenie się" o kłopoty. Jeśli jesteście zainteresowani oszczędnymi wersjami zapraszamy do bieżącego numeru Auto Świata – w wydaniu 23/24 znajdziecie Top 15 – propozycje oszczędnych benzyniaków za kilkanaście tys. zł w różnych klasach (małe, kompakty, klasa średnia).

Kto znalazł się na "czarnej" liście? Nasze typy albo zużywają sporo benzyny, albo są awaryjne, albo mają… i jeden, i drugi problem. Wśród małych aut "wyróżniliśmy" trzy modele: to Peugeot 207 (występujący w nim silnik 1.6 Prince to zmora użytkowników również wielu innych aut), Renault Clio 1.6 (zaskakująco duże spalanie przy mizernych osiągach) oraz Volkswagena Polo 1.2 TSI (liczne awarie). Na jakie modele jeszcze warto uważać? Warto zastanowić się przed zakupem Fiesty z silnikami EcoBoost oraz aut z koncernu Renault z benzyniakiem 1.2 TCe (H5Ft).

Klasę kompaktowych "wpadek" otwiera Audi A3 z benzyniakiem 3.2 VR6. Usterki rozrządu znajdują się na czele kłopotów. Inne problemy czekają na nabywców Focusów 1.0, zaś 5-cylindrowe benzyniaki z Volvo po prostu zużywają dużo benzyny. W klasie średniej na naszej liście znajdują się głównie wersje z silnikami V6 – niestety, nie zawsze duża pojemność idzie w parze z trwałością. Jeśli dodamy do tego wysokie zużycie paliwa to może się okazać, że kierowcę czekają wydatki, na które nie był przygotowany.

Ładowanie formularza...