Duże znaczenie w przypadku minivana Forda ma tu wykorzystanie podwozia z Focusa trzeciej generacji. Dzięki temu również koszty napraw zawieszenia nie są wysokie, i tak np. wymiana wszystkich sworzni tylnych wahaczy plus ustawienie geometrii kosztuje ok. 1500 zł (zazwyczaj co 150-200 tys. km).
Ford C-Max II - niektóre awarie są drogie
Skupiliśmy się na wersji produkowanej do face liftingu w 2015 r., bo jest ona najpopularniejsza na rynku wtórnym. Na zdjęciach prezentujemy odmianę Grand z przesuwanymi bocznymi drzwiami. Od mechaników z warszawskiego serwisu Solid Garage, specjalizującego się w naprawach Fordów, dowiedzieliśmy się, że z ich prowadnicami nie ma żadnych problemów.
O wiele częściej mogą się zepsuć elektryczne siłowniki zamków (koszt naprawy: 500-1000 zł). Zastrzeżenia mamy także do wykończenia wnętrza – widzieliśmy połamane plastiki ustawień fotela kierowcy.
Ford nie ustrzegł się niestety także droższych problemów – o przekładni kierowniczej piszemy w galerii, podobnie jak o dwusprzęgłowej skrzyni Powershift. W jej przypadku zaleca się co 60 tys. km wymieniać olej wraz z filtrem (500-800 zł), bo wydłuża to żywotność zespołu sprzęgieł pracujących w kąpieli olejowej. Jeśli jednak trzeba je będzie wymienić, zapłacicie od 7,5 do nawet 10 tys. zł.
Drogo wychodzi też wymiana sterownika w wolnossącym silniku 1.6 (moc: 85, 105 lub 125 KM) – kosztuje 4 tys. zł (zmodernizowana przez Forda część też zawodzi). Ta awaria nie występuje w motorze 1.6 EcoBoost (150 lub 182 KM), ale nie jest to jednostka pozbawiona wad (problemy z pompą wysokiego ciśnienia i turbosprężarką).
Nie polecamy silnika 1.0 EB R3 (100 i 125 KM), gdyż ma m.in. trudny do wymiany rozrząd i problemy z turbinami, a w 100-konnej wersji okazuje się za słaby do napędzania kompaktowego vana.
Ford C-Max częściej jednak występuje z francuskimi dieslami – polecamy motor 2.0 TDCi (do liftingu: 115, 140 lub 163 KM). Diesel 1.6 TDCi 8V (95 i 115 KM) jest mocno zmodernizowany w stosunku do starszych odmian 16V. Tutaj jako pierwsze kapitulują zwykle wtryskiwacze Delphi. Na szczęście nowe nie mają zaporowych cen (700-800 zł za sztukę), można je także regenerować (za ok. 450 zł/sztuka).
Ford C-Max II - ceny części:
Filtr oleju | od 37 zł |
Filtr powietrza | od 34 zł |
Klocki hamulcowe (przód) | od 230 zł |
Tarcze hamulcowe (przód) | od 420 zł |
Turbosprężarka | 2200 zł |
Amortyzator (przód) | od 180 zł |
Błotnik | 580 zł |
Reflektor | 802 zł |
*ceny dotyczą nieoryginalnych elementów do C-Maxa 1.6 TDCi/115 KM z 2012 r.; dostęp do zamienników jest bardzo dobry, większość taka sama, jak w innych Fordach |
Ford C-Max II - serwis:
Olej silnikowy* | co 20 tys. km |
Filtr powietrza | co 60 tys. km |
Filtr pyłkowy | co 20 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 2 lata |
Płyn chłodzący | co 120 tys. km |
Filtr paliwa* | co 60 tys. km |
Olej w skrzyni | co 60 tys. km |
Napęd rozrządu** | co 200 tys. km |
*zalecane okresy dla diesli, w benzyniakach interwał wymiany oleju wynosi 30 tys. km; **w wersji 1.6 16V pasek wymienia się co 160 tys. km, w EcoBoost – co 200 tys. km (radzimy skrócić do 160 tys. km lub 8 lat) |
Ford C-Max II - dane techniczne:
Wersja | 1.6 | 1.6 TDCi |
Silnik – typ/cyl./zawory | benz. R4/16 | t.diesel R4/8 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1596 | 1560 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 125/6300 | 115/3600 |
Maks. moment (Nm/obr./min) | 159/4000 | 270/1750 |
Skrzynia biegów | man. 5 | man. 6 |
Napęd | przedni | |
Masa własna/ładowność (kg) | od 1374/486 | od 1390/525 |
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) | 4380/1828/1626 | |
Rozstaw osi (mm) | 2650 | |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,5 | 11,3 |
Prędkość maks. (km/h) | 188 | 184 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 8,4/5,2/6,4 | 5,5/4,3/4,7 |
Naszym zdaniem: nie zawsze bez skazy
C-Max to udane, ale nie pozbawione wad auto. Niektóre awarie można tanio usunąć. Niestety, w przypadku defektu elektrycznego wspomagania, sterownika silnika (1.6) czy problemów ze skrzynią Powershift tanio nie będzie. Przypuszczamy, że w przyszłości naprawy stanieją.