Jeśli chodzi o relację ceny do wieku i wielkości kufra, to Dacia Logan MCV nie ma sobie równych. Do tego model ten mógł być wyposażany w trzeci rząd siedzeń, co dodatkowo podwyższa jego atrakcyjność. Nie ma jednak nic za darmo!
Dacia Logan to auto, które z założenia jest tanie i w zakupie, i w budowie. Oszczędności widać na każdym kroku. Jeśli wam to nie przeszkadza i nie przywiązujecie dużej wagi do prestiżu czterech kółek, zakup Logana MCV może okazać się świetnym sposobem na praktyczny rodzinny samochód, do wykorzystania także w małym biznesie.
Dacia Logan kombi (handlowe oznaczenie MCV) zadebiutowała pod koniec 2006 r. (2 lata po debiucie wersji sedan). Jej cena zaczynała się od... 34 100 zł (!), a za 7-osobową wersję, np. z benzyniakiem 1.6, trzeba było zapłacić ok. 40 000 zł. Dziś egzemplarze w wieku 7-8 lat kupicie już za 12 000-14 000 zł. Co za te pieniądze otrzymacie?
Duży i pakowny samochód, którego bagażnik podczas podróży w 2-osobowym składzie ma pojemność aż 2350 l! Taka wartość jest poza zasięgiem aut nie tylko kompaktowych, lecz także klasy średniej. Niestety, nie ma róży bez kolców. Dobre wrażenie psuje niska jakość wykonania. Z czasem zaczynają skrzypieć plastiki, chyboczą się fotele, szwankuje elektryka pokładowa.
Do tego miękki lakier jest podatny na zarysowania, a korozja niekiedy zdarza się w autach z początku produkcji stojących pod chmurką. Zastrzeżenia mamy do trwałości zawieszenia i łożysk kół, jednak pokonywanie Loganem MCV dróg o gorszej jakości to przyjemność.
Na rynku dominują silniki 1.5 dCi. Jeśli chodzi o diesla, to trzeba pochwalić go za wysoką kulturę pracy i niskie spalanie (5,5-6 l/100 km), jest to jednak dość ryzykowny napęd, np. w razie obrócenia się panewek, co zdarza się po pokonaniu 120-150 tys. km, naprawy są drogie.
Benzyniaki 1.4 i 1.6 (również dużo w ofercie) są pewniejsze – to sprawdzone konstrukcje Renault (zresztą w aucie wykorzystano wiele podzespołów „renówki”). Dominują wersje 8V (w ofercie był też silnik 1.6 16V), które nie są przesadnie oszczędne, ale za to cechują się dobrą trwałością i świetną współpracą z LPG.
Dacial Logan na te podzespoły trzeba uważać
Użytkownicy czasami narzekają na oznaki rdzy na elementach karoserii i nie najlepszą jakość lakieru. Często przepalają się żarówki w reflektorach i podświetleniu deski, niedomaga wskaźnik poziomu paliwa, psują się przełączniki elektrycznego sterowania szybami.
Typowe problemy diesla 1.5 dCi to przypadki obrócenia się panewek, awarii turbiny i wtryskiwaczy, natomiast w benzyniakach zdarzają się głównie wycieki oleju. Przeciętna trwałość łożysk kół, końcówek drążków kierowniczych, łączników stabilizatorów, a także sworzni wahaczy.
Zabezpieczenie przed korozją - zdarzają się problemy z korozją poszycia nadwozia, ale profile zamknięte są dobrze zabezpieczone.
Obrócone panewki - typowy problem silnika 1.5. Mechanicy radzą je profilaktycznie wymienić po pokonaniu 100 tys. km – koszt poza ASO: ok. 600 zł.
Huczące łożyska kół - łożyska kół są niezbyt trwałe (dotyczy przodu i tyłu). Na szczęście para markowych łożysk kosztuje ok. 200 zł.
Dacia Logan MCV - dane techniczne
Silnik – typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/8 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1461 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 86/5600 |
Maks. moment (Nm/obr./min) | 130/4500 |
Skrzynia biegów/napęd | man. 5/przedni |
Poj. zbiornika paliwa (l) | 50 |
Masa własna/ładowność (kg) | od 1280/526 |
Rozstaw osi (mm) | 2900 |
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) | 4450/1740/1636 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 14,3 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 161 |
Zużycie paliwa (wg EU; l/100 km) | 5,9/4,8/5,3 |
Dacia Logan MCV - serwis*
Olej silnikowy** | co 20 tys. km/rok |
Filtr powietrza | co 60 tys. km |
Filtr przeciwpyłkowy | co 30 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 2 lata |
Płyn chłodzący | co 120 tys. km |
Świece zapłonowe | co 60 tys. km |
Pasek akcesoryjny*** | co 120 tys. km |
Napęd rozrządu | co 120 tys. km |
*dane dla wersji 1.5 dCi; **zaleca się skrócenie interwału wymiany oleju do 12,5-15 tys. km lub raz w roku; ***wymiana zalecana przez mechaników
Dacial Logan MCV - ceny części*
Filtr powietrza | od 42 zł |
Filtr oleju | od 29 zł |
Klocki hamul. (przód) | od 87 zł |
Tarcze hamul. (przód) | od 246 zł |
Sprzęgło (kpl.)** | od 412 zł |
Napęd rozrządu (kpl.)*** | od 379 zł |
Łożysko koła | od 98 zł |
Reflektor | od 219 zł |
*ceny dotyczą zamienników do Logana MCV 1.5 dCi/86 KM dostępnych poza ASO; **komplet z łożyskiem oporowym; ***z pompą wodną
Dacia Logan MCV - nasza opinia
Cena tego auta jest adekwatna do jakości! Owszem, Dacia Logan MCV nie jest wzorcem jakości, nie wygląda kusząco (to raczej typ toporny), ale jeśli chodzi o praktyczność, to nie mogę mu wiele zarzucić. Do tego niska cena zakupu i rozsądne koszty napraw.