• Porównywane benzyniaki może nie są zbyt mocne, ale można liczyć na rozsądne spalanie.
  • Najmniej korzystną relację ceny do wieku mają Toyota Auris i Honda Civic, a najatrakcyjniej pod tym względem wypadają Ford Focus i Hyundai i30.
  • W ocenie wielkości bagażnika najlepiej wypada Civic. Wysoko oceniamy też walory przewozowe kufra Focusa. Trzecie miejsce dla Astry, dalej Auris i Hyundai i30
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30, Opel Astra i Toyota Auris – oto bohaterowie naszego porównania. Wszystkie modele są chodliwym towarem na rynku wtórnym, tym bardziej jeśli pod ich maskami pracują silniki benzynowe. Najlepiej, żeby były nieduże i ekonomiczne, ale też wydajne, bo przecież nikt z nas nie chce być zawalidrogą. Do tego: bogate wyposażenie, dobre własności jezdne, wielkość kabiny i bagażnika, korzystna relacja ceny do wieku, a przede wszystkim trwałość i niezawodność. Który z naszych bohaterów okaże się najbardziej uniwersalny i w którym po mistrzowsku połączono wymienione cechy? Zawody czas zacząć!

Jako pierwsza na starcie staje Astra IV (J), która jest najmłodszym autem w zestawieniu (oczywiście, na myśli mamy debiut opisywanej generacji) i której pojawienie się w 2009 r. wywołało niemałe zamieszanie. Czwarta odsłona kompaktowego Opla kusiła nie tylko nowym designem, lecz także wyraźną poprawą jakości. Wnętrze przyjemnie wygląda, z przodu miejsca jest dużo (z tyłu wyraźnie mniej), bagażnik o poj. 370 l wstydu nie przynosi. Docenić też trzeba lepsze wykonanie – Astra IV starzeje się znacznie lepiej niż poprzedniczka.

Opel Astra – zaliczył kilka wpadek

Trwałość kompaktowego Opla? Niestety, pod tym względem do ideału trochę brakuje, choć musimy też zaznaczyć, że model ten nie zaliczył poważnych wpadek. Pierwszy atut to praktycznie brak problemów z korozją karoserii. Owszem, rdza niekiedy sprawia problemy, ale dotyczą one dwóch śrub pokrywy zaworów w popularnym benzyniaku 1.6, które podczas odkręcania potrafią się urwać. Ponadto w silniku tym dochodzi do przepalenia uszczelki pod głowicą, kłopoty sprawiają koła zmiennych faz rozrządu. Trzeba się też liczyć z koniecznością regulacji zaworów oraz wymianą awaryjnego termostatu i uszczelnieniem chłodniczki oleju.

Wolny od wad nie jest również drugi popularny w Astrze benzyniak – 1.4 Turbo. Z kolei bazowy wolnossący silnik o pojemności 1.4 jest co prawda całkiem udany, ale okazuje się zdecydowanie za słaby. Nawet w mocniejszej, 100-konnej odmianie (w 2012 r. także wersja o mocy 87 KM), którą porównujemy. Podczas pomiarów testowych do setki przyspieszyliśmy po 14,1 s (najsłabszy wynik w stawce), bardzo kiepsko wypadły też czasy elastyczności. Astra jest po prostu za ciężka! O ile masa własna konkurentów oscyluje w okolicach 1250 kg, o tyle Astra waży ok. 1400 kg. Jej nadwaga dała o sobie znać także podczas pomiarów spalania – średnie 6,7 l na 100 km to nie jest najgorszy wynik, ale też nie najlepszy (patrz tabela). Za to pochwalić musimy zawieszenie, a także wyciszenie kabiny. Cena Astry J startuje od ok. 16 tys. zł, ale najtańsze egzemplarze to przeważnie auta poflotowe (duże przebiegi, wysilona eksploatacja). Za ładną 11-letnią Astrę z silnikiem 1.4/100 KM trzeba zapłacić 22-24 tys. zł. Nadal to rozsądna cena, ale nie tak atrakcyjna, jak w przypadku kompaktowego Forda.

Ford Focus – uwaga na korozję!

Focus startuje z zupełnie innego bieguna w porównaniu z Astrą, bo gdy 4. generacja Opla klasy C wchodziła na rynek, Focus II był już na „wylocie”. Za 17-20 tys. zł wybierać możecie wśród ładnych i zadbanych egzemplarzy z samego końca produkcji, a przy odrobinie szczęścia coś ciekawego można znaleźć za ok. 15 tys. zł. Korzystna oferta, tym bardziej że lifting przeprowadzony w 2007 r. przyniósł wyraźne odświeżenie sylwetki. Wiele aut ma bogate wyposażenie, bagażnik jest dość duży (poj. 396-1258 l) i ustawny, zawieszenie daje sporo radości z jazdy, a porównywany 100-konny benzyniak o poj. 1,6 l okazuje się naprawdę dynamiczny – 2. miejsce w sprincie do setki (z wynikiem 11,9 s), najlepsze czasy elastyczności. Niestety, dobra efektywność jednostki okupiona jest sporym zużyciem paliwa – średnie 7,1 l/100 km podczas pomiarów testowych (najsłabszy wynik w porównaniu).

Generalnie jednak silnik oceniamy pozytywnie – oprócz dobrej efektywności cechuje się prostą budową i rozsądnymi kosztami eksploatacji. Oczywiście, czas i przebieg robią swoje. Dziś nieobce są problemy z nadmiernym spalaniem oleju, zdarzają się awarie osprzętu. Koronny problem tej jednostki to ryzyko wycieku płynu chłodzącego przez brok w głowicy (do naprawy trzeba ją zdemontować). Jednak największy problem Focusa to korozja! Pojawia się w podwoziu, na elementach nadwozia, w komorze silnika i na śrubach regulacyjnych tylnego zawieszenia (najczęściej trzeba je ciąć). Generalnie uważajcie, bo przypadków niezaliczenia badania technicznego przez Focusa właśnie z powodu zaawansowanej korozji podwozia zdarza się coraz więcej!

Rdza to również problem Aurisa i o ile nadwozie często trzyma się całkiem nieźle, o tyle w podwoziu szkody bywają dość duże. Ale to niejedyny punkt zapalny kompaktowej Toyoty. Niestety, kłopotliwy okazuje się porównywany benzyniak 1.33 o mocy 101 KM (od 2010 r. 99 KM), który w 2009 r. zastąpił wersję 1.4/97 KM. Duże spalanie oleju w autach z początku produkcji (problem z pierścieniami tłokowymi) i gromadzący się nagar (po ok. 140 tys. km często trzeba demontować głowicę) chwały nie przynoszą. Jeśli jednak wszystko działa jak należy, motor 1.33 okazuje się dość oszczędny – średnie spalanie w teście 6,4 l/100 km. Dynamika? Nie najlepsza – przyspieszenie od 0 do 100 km/h po 13 s.

Toyota Auris – tak, ale z benzyniakiem 1.6

Zdecydowanie zachęcamy do poszukiwań Aurisa z silnikiem 1.6 o mocy 132 KM, który nie dość, że jest bardzo trwały, to do tego występuje z poprawioną 6-biegową skrzynią manualną – we wcześniejszej, 5-biegowej przekładni, łączonej m.in. ze 124-konną wersją jednostki 1.6, kiepską trwałość mają łożyska. Jest jeszcze wersja hybrydowa, ale to już zupełnie inny pułap cenowy. Zresztą ceny benzynowych Aurisów potrafią przyprawić o ból głowy, szczególnie z silnikiem 1.6/132 KM, choć wersje 1.33 również trzymają cenę – egzemplarze z 2010 r. w dobrym stanie to przeważnie wydatek 25-27 tys. zł. To dużo, nawet bardzo!

Droga jest również Honda Civic VIII (popularne „ufo”), a mimo to ładne i zadbane auta niedługo czekają na nowego nabywcę. Szczególnie polecamy egzemplarze po modernizacji (koniec 2008 r.; rok modelowy 2009), gdyż kompaktowa Honda z pierwszych lat produkcji zmagała się z kilkoma problemami: kłopoty z „ręcznym”, korozja na styku dachu z przednią szybą, hałasująca deska rozdzielcza i skrzypiący pedał sprzęgła. Do tego często z oporem pracują klamki drzwi (hatchback). Civiki z początku produkcji cierpiały też na spadające odboje amortyzatorów. Problem objawia się metalicznym stukaniem podczas jazdy po nierównościach. Owszem, w większości to drobne problemy, ale występowały, warto więc o nich wiedzieć.

Honda Civic – trwała i... praktyczna!

Nie mamy za to żadnych zastrzeżeń do funkcjonalności nadwozia, bo choć auto kosmicznie wygląda, oferuje sporo przestrzeni w kabinie i gigantyczny – jak na klasę C – bagażnik (poj. 456-1352 l!). Jeśli natomiast chodzi o silniki benzynowe, to do codziennej jazdy z czystym sumieniem polecamy wersję 1.8 o mocy 140 KM – bardzo trwały silnik, zapewniający dobrą dynamikę i rozsądne spalanie, ale tylko podczas normalnej jazdy. Wysoko oceniamy także porównywanego benzyniaka 1.3/99 KM (handlowa nazwa „1.4”), który przy okazji liftingu zastąpił wersję 83-konną. To dość oszczędna jednostka (śr. w teście – 6,4 l/100 km), natomiast dynamikę należy określić jako przyzwoitą (12,7 s do setki) na tle rywali. Podobnie jak w przypadku Forda Focusa i Toyoty Auris, oglądając Hondę Civic, dokładnie sprawdźcie podwozie pod kątem korozji.

Hyundai i30 – solidna średnia

Rdza to też dość poważny problem ostatniego uczestnika naszego porównania – Hyundaia i30 I. Korozję znajdziecie na rantach drzwi i tylnej klapy, w podwoziu oraz na podstawie lusterek, ale musimy tu zaznaczyć, że najbardziej narażone na brązowy problem są „i30-ki” z początku produkcji, wytwarzane jeszcze w Korei. Później produkcję przeniesiono do Czech i było znacznie lepiej. Inne problemy są raczej małej wagi, a odmiany z benzyniakami pod maską przeważnie nie zmagają się z poważnymi awariami, choć po przebiegach rzędu 150-200 tys. km radzimy przygotować się np. na wymianę łańcucha rozrządu. Dotyczy to również porównywanego silnika 1.4, który na tle rywali ma najwyższą moc, wynoszącą 109 KM, co zapewnia i30 prymat w sprincie do setki. Spalanie? 6,9 l/100 km, czyli przeciętnie. Słabo wypada bagażnik (poj. 340-1250 l), za to rozsądna jest cena zakupu, bo auta z 2010 roku to wydatek ok. 20 tys. zł.

Focus, Civic, i30, Astra, Auris – dane techniczne

Dane techniczne Ford Focus Honda Civic Hyundai i30 Opel Astra Toyota Auris
Silnik – typ/cylindry/zawory benzynowy/R4/16 benzynowy/R4/16 benzynowy/R4/16 benzynowy/R4/16 benzynowy/R4/16
Pojemność skokowa 1596 cm3 1339 cm3 1396 cm3 1398 cm3 1329 cm3
Moc maksymalna 100 KM/6000 obr./min 99 KM/6000 obr./min 109 KM/6200 obr./min 100 KM/6000 obr./min 101 KM/6000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 150 Nm/4000 obr./min 127 Nm/4800 obr./min 137 Nm/5000 obr./min 130 Nm/4000 obr./min 128 Nm/3800 obr./min
Skrzynia biegów/napęd man. 5/przedni man. 6/przedni man. 5/przedni man. 5/przedni man. 6/przedni
Hamulce przód/tył tarcze went./tarcze tarcze went./tarcze tarcze went./tarcze tarcze went./tarcze tarcze went./tarcze
Wymiary nadwozia (dł./szer./wys.) 4337/1839/1497 mm 4255/1765/1460 mm 4245/1775/1480 mm 4419/1819/1510 mm 4245/1760/1515 mm
Rozstaw osi 2640 mm 2620 mm 2650 mm 2685 mm 2600 mm
Pojemność bagażnika 396-1258 l 456-1352 l 340-1250 l 370-1235 l 354-1335 l
Masa własna (rzeczywista) 1248 kg 1240 kg 1240 kg 1396 kg 1284 kg
Ładowność 572 kg 450 kg 480 kg 474 kg 436 kg
Osiągi Ford Focus Honda Civic Hyundai i30 Opel Astra Toyota Auris
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,9 s (fabr. 11,9 s) 12,7 s (fabr. 13,0 s) 11,1 s (fabr. 11,6 s) 14,1 s (fabr. 13,9 s) 13,0 s (fabr. 13,1 s)
Prędkość maksymalna 180 km/h 177 km/h 187 km/h 178 km/h 175 km/h
Średnie spalanie fabryczne 6,7 l/100 km 5,9 l/100 km 6,1 l/100 km 5,5 l/100 km 5,9 l/100 km
Średnie spalanie testowe 7,1 l/100 km 6,4 l/100 km 6,9 l/100 km 6,7 l/100 km 6,4 l/100 km

Focus, Civic, i30, Astra, Auris – serwis i przeglądy

Serwis Ford Focus Honda Civic Hyundai i30 Opel Astra Toyota Auris
Olej silnikowy 5W-20 WSS-M2C948-B (4,1 l) 0W-20 SL (3,6 l) 5W-20 SM (3,3 l) 0W-30 GM-LL-A-025/Dexos 2* (4,0 l) 0W-20 SL (3,4 l)
Olej w skrzyni biegów 75W-90 WSS-M2C200-D2 (2,3 l) Honda MTF (1,4 l) 75W-85 GL-4 (1,9 l) 75W-85** GL-4 (1,5 l) 75W GL-4 (2,4 l)
Płyn hamulcowy DOT 4 LV WSS-M6C65-A2 DOT 4 DOT 3/4 DOT 4+  DOT 3/4
Układ chłodzenia WSS-M97B44-D (5,5-5,8 l) płyn na bazie glikolu (4,6 l) płyn na bazie glikolu (5,8 l) Long life (6,0 l) Toyota super long life (4,7-5,7 l)
Rozrząd pasek łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch
Przeglądy Ford Focus Honda Civic Hyundai i30*** Opel Astra Toyota Auris
Olej silnikowy wraz z filtrem co 20 tys. km lub co rok co 20 tys. km lub co rok co 20 tys. km lub co rok co 30 tys. km lub co rok co 15 tys. km lub co rok
Filtr przeciwpyłkowy co 20 tys. km lub co rok co 40 tys. km lub co 2 lata co 20 tys. km lub co rok co 60 tys. km lub co 2 lata co 30 tys. km
Filtr powietrza co 60 tys. km lub co 3 lata co 40 tys. km co 40 tys. km lub co 2 lata co 60 tys. km lub co 4 lata co 60 tys. km lub co 4 lata
Płyn hamulcowy co 2 lata co 3 lata co 40 tys. km lub co 2 lata co 2 lata co 30 tys. km lub co 2 lata
Napęd rozrządu co 160 tys. km lub co 8 lat bez okres. wymiany bez okres. wymiany bez okres. wymiany bez okres. wymiany

*od RM 2011 tylko Dexos 2; **od RM 2012 70W BOT 303 Syntetyczny; ***do RM 2008 pierwszy przegląd po 15 tys. km, potem co 20 tys. km

Honda Civic – typowe usterki

  • problemy dotyczą głównie aut sprzed liftingu: korozja na styku dachu z przednią szybą, trzaski i skrzypienia z kokpitu, haczące klamki drzwi i kłopoty z „ręcznym”,
  • czasami znikają piksele (elektr. zegary), niedomagają przekaźniki składanych lusterek, sterownika wspomagania,
  • w 2.2 i-CTDi przeciętna trwałość koła pasowego i turbiny, a do tego występuje ryzyko pękania kolektorów,
  • nietrwałe przeguby napędowe,
  • hałasują odboje zawieszenia (przód)

Ford Focus – typowe usterki

  • rdza pojawia się w podwoziu, na elementach nadwozia i w komorze silnika, na śrubach regulacyjnych tylnego zawieszenia,
  • usterki liczników (tzw. zimnych lutów),
  • uszkodzenia alternatora,
  • stukające przekładnie kierownicze,
  • usterki pompy wspomagania kierownicy (diesle),
  • przeciętna trwałość zawieszenia,
  • w benzyniakach m.in. podwyższone zużycie oleju i wycieki płynu chłodzącego przez brok w głowicy (1.6),
  • w dieslach kłopoty z osprzętem

Hyundai i30 – typowe usterki

  • duże ryzyko korozji na łączeniach blach, rantów drzwi i tylnej klapy oraz podstawy lusterek,
  • farba schodzi z plastików w kabinie,
  • urywają się linki od zamka drzwi,
  • uszkodzenia silniczka wycieraczki,
  • usterki radia,
  • awarie elektrycznego wspomagania układu kierowniczego,
  • w 1.4 i 1.6 przypadki rozciągnięcia łańcucha rozrządu i naderwania osłony katalizatora,
  • w 1.6 CRDi nietrwałe turbosprężarki,
  • w 2.0 CRDi kłopoty z osprzętem (wysokie ceny napraw)

Opel Astra – typowe usterki

  • zdarzają się problemy z czujnikami położenia pedałów sprzęgła i hamulca,
  • awarie elektr. szyb i kompresora klimy,
  • nietrwałe koła 2-masowe w 1.4T,
  • w 1.6 Ecotec dochodzi do uszkodzeń śruby pokrywy zaworów oraz do usterek termostatu i wycieku oleju z chłodniczki,
  • dieslu 1.3 rozciąga się łańcuch,
  • w 1.7 CDTI problemy sprawiają wtryski i DPF (także w 2.0 CDTI),
  • nietrwałe łożyska skrzyni M32,
  • niedomagania przekładni kierowniczych

Toyota Auris – typowe usterki

  • korozja podwozia (w wielu autach już zaawansowana),
  • rdzewieje mechanizm wycieraczek,
  • uszkodzony mechanizm wysuwanych uchwytów na napoje,
  • często przepalają się żarówki i kiepska trwałość palników w ksenonach,
  • nietrwałe łożyska w 5-bieg. skrzyni man.,
  • kłopoty ze sprzęgłem,
  • usterki wyświetlacza airbagu,
  • w 1.33: nietrwałe pierścienie, duże spalanie oleju,
  • w 2.0 i 2.2 D-4D: przepalona uszczelka pod głowicą i problemy z rozruchem w niskich temperaturach

Focus, Civic, i30, Astra, Auris – naszym zdaniem

Najwięcej mocnych punktów ma Civic. Ten samochód czaruje praktycznością (mimo kosmicznych kształtów), daje sporo zadowolenia z jazdy, ma udany silnik, a także nie zmaga się z dużą liczbą poważnych awarii. Jego największym minusem jest wysoka cena. Droga jest też Toyota Auris, która moim zdaniem w porównywanej wersji 1.33 nie jest warta tak dużych pieniędzy (silnik ten zaliczył kilka poważnych wpadek).

Wysoko oceniam Focusa, który w wersji 1.6 nie należy do aut drogich w eksploatacji, a przy tym ma udanie zestrojone zawieszenie, atrakcyjną cenę i często bogate wyposażenie. Nieźle prezentuje się także Astra J – jest dojrzała i dobrze wykonana, choć też nieidealna pod względem trwałości, a w porównywanej wersji 1.4/100 KM to także mało dynamiczny pojazd. Pozostaje jeszcze Hyundai i30, który jest takim średniakiem, gdyż ma i mocne, i słabe punkty.