- Clio ustrzegło się większych wpadek jakościowych.
- Godny uwagi jest bezproblemowy silnik 1.2 16V, ale nawet diesel 1.5 nie sprawia kłopotów.
- W IV generacji Clio Renault zrezygnowało z wersji 3d, pozostało 5d i kombi.
Miłośnicy francuskich samochodów są w stanie wybaczyć im różne niedoskonałości. Czy jeśli zdecydujecie się na Clio 4. generacji – kupowane często oczami, bo to naprawdę ładny samochód, nawet teraz przyciągający uwagę – będziecie skazani na duże wyrzeczenia? Zdecydowanie nie! Owszem, drobne awarie się zdarzają (niekiedy są nawet uciążliwe), ale z poważnymi niedomaganiami spotkacie się niezwykle rzadko. Oczywiście, warunkiem zadowolenia jest zakup egzemplarza w rozsądnym stanie. Na rynku zdarzają się dobre auta, ale niestety, równie łatwo trafić na „minę”! Sporo oferowanych samochodów to auta poflotowe (eksploatowane raczej przez pracowników niższego szczebla), dużo też sprowadzono z zagranicy (po mniejszych lub większych uszkodzeniach), są także osobówki przerobione z vanów (2-miejscowe pojazdy to spory odsetek w ogólnej liczbie ofert).
Clio IV było również jednym z chętniej kupowanych aut do car-sharingu. Na porządku dziennym są też przebiegi blisko 250 tys. km. Tak czy inaczej, radzimy nie nastawiać się na zakupy w cenach poniżej 20 tys. zł, tylko raczej liczyć się z 25 tys. zł i więcej.
Większe i lżejsze Clio IV szybko podbiło europejskie rynki. W porównaniu z poprzednikiem samochód nie tylko urósł, lecz także przeszedł kurację odchudzającą (zrzucił nawet 100 kg). Zrezygnowano z 3-drzwiowej wersji (takie auta dawno straciły zainteresowanie), ciągle można wybierać pomiędzy 5d a kombi (weszło do oferty w 2013 r.).
Konstruktorzy Clio ewidentnie postawili na emocje. Poza ciekawym wyglądem mały „francuz” kusi wyposażeniem: kamera cofania, karta hands free, tablet dotykowy, łączność online – obecnie to popularne dodatki, ale 6 lat temu nie były takie oczywiste (szczególnie w klasie B). Poza tym uzupełniały je pakiety stylizacyjne.
Renault nie zapomniało też o technice. Najmniejszy silnik (nie znaczy, że najsłabszy) ma 0,9 litra – to pierwsza trzycylindrówka w koncernie Renault! Zresztą okazuje się całkiem przyzwoita: swoją pracą nie przypomina sieczkarni, osiągi (przynajmniej do 110 km/h) są zadowalające. Jeśli nie będziecie zbyt mocno cisnąć pedału gazu, możecie liczyć na spalanie ok. 6 l/100 km. Silnik okazuje się też całkiem trwały, poza drobnymi wyciekami płynu chłodzącego omijają go poważne „nieprzyjemności”.
Silnik 0.9 T polecimy osobom, które jeżdżą niezbyt agresywnie – wtedy można liczyć na oszczędność
Znacznie więcej satysfakcji z jazdy daje motor 1.2 TCe, wyposażony we wtrysk bezpośredni. Do liftingu w 2016 r. rozwijał moc 120 KM i łączono go jedynie z dwusprzęgłową przekładnią (EDC), później – 118 KM (doszedł „manual”). Silnik ten mało nie pali (w mieście nawet 9 l/100 km), ale dynamika i kultura pracy są naprawdę dobre. Ze względów użytkowych polecamy go z czystym sumieniem, jednak zdarzają się przypadki zwiększonego spalania oleju silnikowego i – często powiązanego z tym problemem – zużycia łańcucha rozrządu. Koszty naprawy mogą wynieść ponad 5 tys. zł!
Dobry, bo sprawdzony!
O pomoc w wyborze bezpiecznych silników Clio zwróciliśmy się do Pawła Kalniuka, szefa firmy Evo-car, specjalizującej się w naprawie francuskich aut: "Nowoczesne jednostki TCe nie są jeszcze zbyt popularne na rynku wtórnym, ale na razie nie słychać o nagminnych problemach. Jeśli jednak priorytetem ma być bezproblemowa eksploatacja, to polecam dobrze znany motor 1.2 16V . To dopracowany i prosty w budowie silnik – trudno wskazać jego słabe punkty."
Popularnym napędem w Clio jest też diesel 1.5 dCi. Jak wskazuje nasz rozmówca, to silnik godny zaufania. Obecnie nawet nie warto profilaktycznie zmieniać panewek, nie ma też kłopotów z osprzętem, jak wcześniej.
Najmocniej eksploatowane egzemplarze mają na licznikach ponad 200 tys. km. Zdecydowanie nie jest to kres możliwości Clio, ale lepiej dokładnie zweryfikować stan takiego egzemplarza. Poza tym trzeba liczyć się z drobiazgami: szwankuje nawigacja (żeby wyjąć radio, trzeba zdemontować ramkę), psują się wycieraczki, zdarzają się luzy w zawieszeniu. Często już po 100 tys. km niezbyt ładnie wyglądają tworzywa we wnętrzu.
Renault Clio IV - dane techniczne (0.9 i 1.2 16V)
Dane techniczne* | 0.9 TCe 75 | 0.9 TCe 90 | 1.2 |
Lata | od 2018 r. | od 2012 r. | 2012-18 |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.benz. R3/12 | t.benz. R3/12 | benz. R4/16 |
Rodzaj napędu rozrządu | łańcuch | łańcuch | pasek |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 898 | 898 | 1149 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 76/5000 | 90/5250 | 74/5500 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 120/2500 | 135/2500 | 107/4250 |
Skrzynia biegów** | 5M | 5M | 5M |
Prędkość maksymalna (km/h) | 178 | 182 | 167 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 12,3 | 12,2 | 14,5 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 6,3/4,2/5,0 | 5,6/3,9/4,5 | 7,0/4,7/5,5 |
*dane dla wersji bazowej; **M – skrzynia manualna | |||
Orientacyjne ceny używanych Clio IV z podstawowym wyposażeniem wg analizy rynkowej | |||
2012 | – | 23 500 | 22 700 |
2013 | – | 26 800 | 25 500 |
2014 | – | 29 500 | 28 400 |
2015 | – | 32 100 | 30 800 |
2016 | – | 36 000 | 34 500 |
2017 | – | 41 500 | 39 900 |
Renault Clio IV - dane techniczne (1.2 TCe i 1.6 R.S.)
Dane techniczne* | 1.2 TCe 120 | 1.2 TCe 120 | 1.6 R.S. 200 | 1.6 R.S. 220 |
Lata | od 2016 r. | 2013-16 | od 2013 r. | od 2015 r. |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 |
Rodzaj napędu rozrządu | łańcuch | łańcuch | łańcuch | łańcuch |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1197 | 1197 | 1618 | 1618 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 118/4900 | 120/4900 | 200/6000 | 220/6050 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 205/2000 | 190/2000 | 240/1750 | 260-280/2000 |
Skrzynia biegów** | 6M, 6EDC | 6EDC | 6EDC | 6EDC |
Prędkość maksymalna (km/h) | 182 | 199 | 230 | 235 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9 | 9,4 | 6,7 | 6,6 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 6,8/4,5/5,3 | 6,6/4,4/5,2 | 8,1/5,1/6,3 | 7,6/5,1/5,9 |
*dane dla wersji bazowej; **M – skrzynia manualna, EDC – dwusprzęgłowa | ||||
Orientacyjne ceny używanych Clio IV z podstawowym wyposażeniem wg analizy rynkowej | ||||
2012 | – | – | – | – |
2013 | – | 27 500 | 35 800 | – |
2014 | – | 31 000 | 39 000 | – |
2015 | – | 33 800 | 43 000 | 45 600 |
2016 | 38 500 | 37 900 | 48 500 | 49 900 |
2017 | 43 000 | – | 55 000 | 57 800 |
Renault Clio IV - dane techniczne (1.5 dCi)
Dane techniczne* | 1.5 dCi | 1.5 dCi | 1.5 dCi |
Lata | od 2012 r. | od 2012 r. | od 2016 r. |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.diesel R4/8 | t.diesel R4/8 | t.diesel R4/8 |
Rodzaj napędu rozrządu | pasek | pasek | pasek |
Układ rozrządu | OHC | OHC | OHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1461 | 1461 | 1461 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 75/4000 | 90/4000 | 110/4000 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 200/1750 | 220/1750 | 260/1750 |
Skrzynia biegów** | 5M | 5M, 6EDC | 6M |
Prędkość maksymalna (km/h) | 168 | 178 | 190 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 14,3 | 11,7 | 11,2 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 4,3/3,2/3,6 | 4,0/3,2/3,5 | 3,8/3,3/3,5 |
*dane dla wersji bazowej; **M – skrzynia manualna, EDC – dwusprzęgłowa | |||
Orientacyjne ceny używanych Clio IV z podstawowym wyposażeniem wg analizy rynkowej | |||
2012 | 22 000 | 24 500 | – |
2013 | 25 000 | 27 000 | – |
2014 | 28 000 | 29 500 | – |
2015 | 30 500 | 32 000 | – |
2016 | 34 000 | 35 500 | 37 000 |
2017 | 39 500 | 40 800 | 42 000 |
Renault Clio IV - eksploatacja (koszty, serwis, ceny części)
Materiały eksploatacyjne | benzynowe (1.2 16V) | diesle (1.5 dCi) |
Olej silnikowy | 4,0 l (5W-30) | 4,5 l (5W-40) |
Olej w skrzyni manualnej | 2,8 l (75W-80 GL4+) | 2,5 l (75W-80 GL4+) |
Układ chłodzenia | 5,0 l (na bazie glikolu) | 5,0 l (na bazie glikolu) |
Płyn hamulcowy | ok. 0,8 l, DOT 4 | ok. 0,8 l, DOT 4 |
Napęd rozrządu | pasek* | pasek |
Interwały międzyprzeglądowe | ||
Olej silnikowy | co 20-30 tys. km lub rok-2 lata | co 20-30 tys. km lub rok-2 lata |
Filtr przeciwpyłkowy | co 20-30 tys. km lub rok-2 lata | co 20-30 tys. km lub rok-2 lata |
Filtr powietrza | co 60 tys. km lub 4 lata | co 60 tys. km lub 4 lata |
Płyn hamulcowy | co 4 lata lub 120 tys. km | co 4 lata lub 120 tys. km |
Napęd rozrządu | co 150 tys. km lub 6 lat | co 150 tys. km lub 6 lat |
ASO podają interwały przeglądów dla konkretnego egzemplarza (po numerze VIN); *w 0.9 TCe, 1.2 TCe i 1.6 RS – łańcuchy | ||
Ceny zamienników | benzynowe (1.2 16V) | diesle (1.5 dCi) |
Filtr oleju/powietrza | od 23/42 zł | od 22/45 zł |
Klocki/tarcze hamulcowe (przód) | od 150/280 zł | od 150/330 zł |
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.) | od 480/390 zł | od 480/390 zł |
Łożysko koła przednie/tylne (z piastą) | od 180/150 zł | od 180/150 zł |
Sprzęgło | od 520 zł | od 460 zł (bez koła dwumas.) |
Reflektor | od 450 zł | od 450 zł |
Renault Clio IV - naszym zdaniem
Urzekła cię sylwetka małego Renault? Nie ma poważnych przeciwwskazań, żeby je kupić! Owszem, drobne usterki czasami się zdarzają, ale rzadko kiedy unieruchamiają one samochód w trasie, a usunięcie ich nie kosztuje dużo. Cała konstrukcja jest stosunkowo prosta, co obniża koszty napraw. Choć paleta silników nie jest szczególnie bogata, to jednak niemal każdy może znaleźć coś dla siebie – polecamy „starego znajomego” – benzyniaka 1.2 16V oraz diesla 1.5 dCi. Hatchback sprawdzi się w mieście, a kombi – nawet jako auta rodzinne.