• Clio ustrzegło się większych wpadek jakościowych.
  • Godny uwagi jest bezproblemowy silnik 1.2 16V, ale nawet diesel 1.5 nie sprawia kłopotów.
  • W IV generacji Clio Renault zrezygnowało z wersji 3d, pozostało 5d i kombi.

Miłośnicy francuskich samochodów są w stanie wybaczyć im różne niedoskonałości. Czy jeśli zdecydujecie się na Clio 4. generacji – kupowane często oczami, bo to naprawdę ładny samochód, nawet teraz przyciągający uwagę – będziecie skazani na duże wyrzeczenia? Zdecydowanie nie! Owszem, drobne awarie się zdarzają (niekiedy są nawet uciążliwe), ale z poważnymi niedomaganiami spotkacie się niezwykle rzadko. Oczywiście, warunkiem zadowolenia jest zakup egzemplarza w rozsądnym stanie. Na rynku zdarzają się dobre auta, ale niestety, równie łatwo trafić na „minę”! Sporo oferowanych samochodów to auta poflotowe (eksploatowane raczej przez pracowników niższego szczebla), dużo też sprowadzono z zagranicy (po mniejszych lub większych uszkodzeniach), są także osobówki przerobione z vanów (2-miejscowe pojazdy to spory odsetek w ogólnej liczbie ofert).

Clio IV było również jednym z chętniej kupowanych aut do car-sharingu. Na porządku dziennym są też przebiegi blisko 250 tys. km. Tak czy inaczej, radzimy nie nastawiać się na zakupy w cenach poniżej 20 tys. zł, tylko raczej liczyć się z 25 tys. zł i więcej.

Większe i lżejsze Clio IV szybko podbiło europejskie rynki. W porównaniu z poprzednikiem samochód nie tylko urósł, lecz także przeszedł kurację odchudzającą (zrzucił nawet 100 kg). Zrezygnowano z 3-drzwiowej wersji (takie auta dawno straciły zainteresowanie), ciągle można wybierać pomiędzy 5d a kombi (weszło do oferty w 2013 r.).

Klamka tylnych drzwi jest sprytnie ukryta w słupku.

Konstruktorzy Clio ewidentnie postawili na emocje. Poza ciekawym wyglądem mały „francuz” kusi wyposażeniem: kamera cofania, karta hands free, tablet dotykowy, łączność online – obecnie to popularne dodatki, ale 6 lat temu nie były takie oczywiste (szczególnie w klasie B). Poza tym uzupełniały je pakiety stylizacyjne.

Renault nie zapomniało też o technice. Najmniejszy silnik (nie znaczy, że najsłabszy) ma 0,9 litra – to pierwsza trzycylindrówka w koncernie Renault! Zresztą okazuje się całkiem przyzwoita: swoją pracą nie przypomina sieczkarni, osiągi (przynajmniej do 110 km/h) są zadowalające. Jeśli nie będziecie zbyt mocno cisnąć pedału gazu, możecie liczyć na spalanie ok. 6 l/100 km. Silnik okazuje się też całkiem trwały, poza drobnymi wyciekami płynu chłodzącego omijają go poważne „nieprzyjemności”.

Silnik 0.9 T polecimy osobom, które jeżdżą niezbyt agresywnie – wtedy można liczyć na oszczędność

Znacznie więcej satysfakcji z jazdy daje motor 1.2 TCe, wyposażony we wtrysk bezpośredni. Do liftingu w 2016 r. rozwijał moc 120 KM i łączono go jedynie z dwusprzęgłową przekładnią (EDC), później – 118 KM (doszedł „manual”). Silnik ten mało nie pali (w mieście nawet 9 l/100 km), ale dynamika i kultura pracy są naprawdę dobre. Ze względów użytkowych polecamy go z czystym sumieniem, jednak zdarzają się przypadki zwiększonego spalania oleju silnikowego i – często powiązanego z tym problemem – zużycia łańcucha rozrządu. Koszty naprawy mogą wynieść ponad 5 tys. zł!

Dobry, bo sprawdzony!

O pomoc w wyborze bezpiecznych silników Clio zwróciliśmy się do Pawła Kalniuka, szefa firmy Evo-car, specjalizującej się w naprawie francuskich aut: "Nowoczesne jednostki TCe nie są jeszcze zbyt popularne na rynku wtórnym, ale na razie nie słychać o nagminnych problemach. Jeśli jednak priorytetem ma być bezproblemowa eksploatacja, to polecam dobrze znany motor 1.2 16V . To dopracowany i prosty w budowie silnik – trudno wskazać jego słabe punkty."

Popularnym napędem w Clio jest też diesel 1.5 dCi. Jak wskazuje nasz rozmówca, to silnik godny zaufania. Obecnie nawet nie warto profilaktycznie zmieniać panewek, nie ma też kłopotów z osprzętem, jak wcześniej.

Najmocniej eksploatowane egzemplarze mają na licznikach ponad 200 tys. km. Zdecydowanie nie jest to kres możliwości Clio, ale lepiej dokładnie zweryfikować stan takiego egzemplarza. Poza tym trzeba liczyć się z drobiazgami: szwankuje nawigacja (żeby wyjąć radio, trzeba zdemontować ramkę), psują się wycieraczki, zdarzają się luzy w zawieszeniu. Często już po 100 tys. km niezbyt ładnie wyglądają tworzywa we wnętrzu.

Renault Clio IV - dane techniczne (0.9 i 1.2 16V)

Dane techniczne* 0.9 TCe 75 0.9 TCe 90 1.2
Lata od 2018 r. od 2012 r. 2012-18
Silnik – typ, liczba zaworów t.benz. R3/12 t.benz. R3/12 benz. R4/16
Rodzaj napędu rozrządu łańcuch łańcuch pasek
Układ rozrządu DOHC DOHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 898 898 1149
Moc maks. (KM) przy obr./min 76/5000 90/5250 74/5500
Maks. mom. (Nm) przy obr./min 120/2500 135/2500 107/4250
Skrzynia biegów** 5M 5M 5M
Prędkość maksymalna (km/h) 178 182 167
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 12,3 12,2 14,5
Spalanie (wg EU; l/100 km) 6,3/4,2/5,0 5,6/3,9/4,5 7,0/4,7/5,5
*dane dla wersji bazowej; **M – skrzynia manualna
Orientacyjne ceny używanych Clio IV z podstawowym wyposażeniem wg analizy rynkowej
2012 23 500 22 700
2013 26 800 25 500
2014 29 500 28 400
2015 32 100 30 800
2016 36 000 34 500
2017 41 500 39 900

Renault Clio IV - dane techniczne (1.2 TCe i 1.6 R.S.)

Dane techniczne* 1.2 TCe 120 1.2 TCe 120 1.6 R.S. 200 1.6 R.S. 220
Lata od 2016 r. 2013-16 od 2013 r. od 2015 r.
Silnik – typ, liczba zaworów t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16
Rodzaj napędu rozrządu łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch
Układ rozrządu DOHC DOHC DOHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 1197 1197 1618 1618
Moc maks. (KM) przy obr./min 118/4900 120/4900 200/6000 220/6050
Maks. mom. (Nm) przy obr./min 205/2000 190/2000 240/1750 260-280/2000
Skrzynia biegów** 6M, 6EDC 6EDC 6EDC 6EDC
Prędkość maksymalna (km/h) 182 199 230 235
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 9 9,4 6,7 6,6
Spalanie (wg EU; l/100 km) 6,8/4,5/5,3 6,6/4,4/5,2 8,1/5,1/6,3 7,6/5,1/5,9
*dane dla wersji bazowej; **M – skrzynia manualna, EDC – dwusprzęgłowa
Orientacyjne ceny używanych Clio IV z podstawowym wyposażeniem wg analizy rynkowej
2012
2013 27 500 35 800
2014 31 000 39 000
2015 33 800 43 000 45 600
2016 38 500 37 900 48 500 49 900
2017 43 000 55 000 57 800

Renault Clio IV - dane techniczne (1.5 dCi)

Dane techniczne* 1.5 dCi 1.5 dCi 1.5 dCi
Lata od 2012 r. od 2012 r. od 2016 r.
Silnik – typ, liczba zaworów t.diesel R4/8 t.diesel R4/8 t.diesel R4/8
Rodzaj napędu rozrządu pasek pasek pasek
Układ rozrządu OHC OHC OHC
Pojemność skokowa (cm3) 1461 1461 1461
Moc maks. (KM) przy obr./min 75/4000 90/4000 110/4000
Maks. mom. (Nm) przy obr./min 200/1750 220/1750 260/1750
Skrzynia biegów** 5M 5M, 6EDC 6M
Prędkość maksymalna (km/h) 168 178 190
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 14,3 11,7 11,2
Spalanie (wg EU; l/100 km) 4,3/3,2/3,6 4,0/3,2/3,5 3,8/3,3/3,5
*dane dla wersji bazowej; **M – skrzynia manualna, EDC – dwusprzęgłowa
Orientacyjne ceny używanych Clio IV z podstawowym wyposażeniem wg analizy rynkowej
2012 22 000 24 500
2013 25 000 27 000
2014 28 000 29 500
2015 30 500 32 000
2016 34 000 35 500 37 000
2017 39 500 40 800 42 000

Renault Clio IV - eksploatacja (koszty, serwis, ceny części)

Materiały eksploatacyjne benzynowe (1.2 16V) diesle (1.5 dCi)
Olej silnikowy 4,0 l (5W-30) 4,5 l (5W-40)
Olej w skrzyni manualnej 2,8 l (75W-80 GL4+) 2,5 l (75W-80 GL4+)
Układ chłodzenia 5,0 l (na bazie glikolu) 5,0 l (na bazie glikolu)
Płyn hamulcowy ok. 0,8 l, DOT 4 ok. 0,8 l, DOT 4
Napęd rozrządu pasek* pasek
Interwały międzyprzeglądowe
Olej silnikowy co 20-30 tys. km lub rok-2 lata co 20-30 tys. km lub rok-2 lata
Filtr przeciwpyłkowy co 20-30 tys. km lub rok-2 lata co 20-30 tys. km lub rok-2 lata
Filtr powietrza co 60 tys. km lub 4 lata co 60 tys. km lub 4 lata
Płyn hamulcowy co 4 lata lub 120 tys. km co 4 lata lub 120 tys. km
Napęd rozrządu co 150 tys. km lub 6 lat co 150 tys. km lub 6 lat
ASO podają interwały przeglądów dla konkretnego egzemplarza (po numerze VIN); *w 0.9 TCe, 1.2 TCe i 1.6 RS – łańcuchy
Ceny zamienników benzynowe (1.2 16V) diesle (1.5 dCi)
Filtr oleju/powietrza od 23/42 zł od 22/45 zł
Klocki/tarcze hamulcowe (przód) od 150/280 zł od 150/330 zł
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.) od 480/390 zł od 480/390 zł
Łożysko koła przednie/tylne (z piastą) od 180/150 zł od 180/150 zł
Sprzęgło od 520 zł od 460 zł (bez koła dwumas.)
Reflektor od 450 zł od 450 zł

Renault Clio IV - naszym zdaniem

Urzekła cię sylwetka małego Renault? Nie ma poważnych przeciwwskazań, żeby je kupić! Owszem, drobne usterki czasami się zdarzają, ale rzadko kiedy unieruchamiają one samochód w trasie, a usunięcie ich nie kosztuje dużo. Cała konstrukcja jest stosunkowo prosta, co obniża koszty napraw. Choć paleta silników nie jest szczególnie bogata, to jednak niemal każdy może znaleźć coś dla siebie – polecamy „starego znajomego” – benzyniaka 1.2 16V oraz diesla 1.5 dCi. Hatchback sprawdzi się w mieście, a kombi – nawet jako auta rodzinne.