Auto Świat Używane Co warto kupić Używane Renault Clio IV - francuski styl, a jakość?

Używane Renault Clio IV - francuski styl, a jakość?

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak

Nie ulega wątpliwości, że Clio IV to jeden z ładniejszych pojazdów segmentu B, ma też nowoczesne rozwiązania techniczne. Na rynku wtórnym liczy się jednak coś więcej – trwałość. Jak pod tym względem wypada małe Renault?

otwarcie
Zobacz galerię (19)
newspix.pl
otwarcie
  • Clio ustrzegło się większych wpadek jakościowych.
  • Godny uwagi jest bezproblemowy silnik 1.2 16V, ale nawet diesel 1.5 nie sprawia kłopotów.
  • W IV generacji Clio Renault zrezygnowało z wersji 3d, pozostało 5d i kombi.

Miłośnicy francuskich samochodów są w stanie wybaczyć im różne niedoskonałości. Czy jeśli zdecydujecie się na Clio 4. generacji – kupowane często oczami, bo to naprawdę ładny samochód, nawet teraz przyciągający uwagę – będziecie skazani na duże wyrzeczenia? Zdecydowanie nie! Owszem, drobne awarie się zdarzają (niekiedy są nawet uciążliwe), ale z poważnymi niedomaganiami spotkacie się niezwykle rzadko. Oczywiście, warunkiem zadowolenia jest zakup egzemplarza w rozsądnym stanie. Na rynku zdarzają się dobre auta, ale niestety, równie łatwo trafić na „minę”! Sporo oferowanych samochodów to auta poflotowe (eksploatowane raczej przez pracowników niższego szczebla), dużo też sprowadzono z zagranicy (po mniejszych lub większych uszkodzeniach), są także osobówki przerobione z vanów (2-miejscowe pojazdy to spory odsetek w ogólnej liczbie ofert).

Clio IV było również jednym z chętniej kupowanych aut do car-sharingu. Na porządku dziennym są też przebiegi blisko 250 tys. km. Tak czy inaczej, radzimy nie nastawiać się na zakupy w cenach poniżej 20 tys. zł, tylko raczej liczyć się z 25 tys. zł i więcej.

Większe i lżejsze Clio IV szybko podbiło europejskie rynki. W porównaniu z poprzednikiem samochód nie tylko urósł, lecz także przeszedł kurację odchudzającą (zrzucił nawet 100 kg). Zrezygnowano z 3-drzwiowej wersji (takie auta dawno straciły zainteresowanie), ciągle można wybierać pomiędzy 5d a kombi (weszło do oferty w 2013 r.).

Klamka tylnych drzwi jest sprytnie ukryta w słupku.
Klamka tylnych drzwi jest sprytnie ukryta w słupku.Auto Bild; Renault;

Konstruktorzy Clio ewidentnie postawili na emocje. Poza ciekawym wyglądem mały „francuz” kusi wyposażeniem: kamera cofania, karta hands free, tablet dotykowy, łączność online – obecnie to popularne dodatki, ale 6 lat temu nie były takie oczywiste (szczególnie w klasie B). Poza tym uzupełniały je pakiety stylizacyjne.

Renault nie zapomniało też o technice. Najmniejszy silnik (nie znaczy, że najsłabszy) ma 0,9 litra – to pierwsza trzycylindrówka w koncernie Renault! Zresztą okazuje się całkiem przyzwoita: swoją pracą nie przypomina sieczkarni, osiągi (przynajmniej do 110 km/h) są zadowalające. Jeśli nie będziecie zbyt mocno cisnąć pedału gazu, możecie liczyć na spalanie ok. 6 l/100 km. Silnik okazuje się też całkiem trwały, poza drobnymi wyciekami płynu chłodzącego omijają go poważne „nieprzyjemności”.

Silnik 0.9 T polecimy osobom, które jeżdżą niezbyt agresywnie – wtedy można liczyć na oszczędność

Znacznie więcej satysfakcji z jazdy daje motor 1.2 TCe, wyposażony we wtrysk bezpośredni. Do liftingu w 2016 r. rozwijał moc 120 KM i łączono go jedynie z dwusprzęgłową przekładnią (EDC), później – 118 KM (doszedł „manual”). Silnik ten mało nie pali (w mieście nawet 9 l/100 km), ale dynamika i kultura pracy są naprawdę dobre. Ze względów użytkowych polecamy go z czystym sumieniem, jednak zdarzają się przypadki zwiększonego spalania oleju silnikowego i – często powiązanego z tym problemem – zużycia łańcucha rozrządu. Koszty naprawy mogą wynieść ponad 5 tys. zł!

Dobry, bo sprawdzony!

O pomoc w wyborze bezpiecznych silników Clio zwróciliśmy się do Pawła Kalniuka, szefa firmy Evo-car, specjalizującej się w naprawie francuskich aut: "Nowoczesne jednostki TCe nie są jeszcze zbyt popularne na rynku wtórnym, ale na razie nie słychać o nagminnych problemach. Jeśli jednak priorytetem ma być bezproblemowa eksploatacja, to polecam dobrze znany motor 1.2 16V . To dopracowany i prosty w budowie silnik – trudno wskazać jego słabe punkty."

Popularnym napędem w Clio jest też diesel 1.5 dCi. Jak wskazuje nasz rozmówca, to silnik godny zaufania. Obecnie nawet nie warto profilaktycznie zmieniać panewek, nie ma też kłopotów z osprzętem, jak wcześniej.

Najmocniej eksploatowane egzemplarze mają na licznikach ponad 200 tys. km. Zdecydowanie nie jest to kres możliwości Clio, ale lepiej dokładnie zweryfikować stan takiego egzemplarza. Poza tym trzeba liczyć się z drobiazgami: szwankuje nawigacja (żeby wyjąć radio, trzeba zdemontować ramkę), psują się wycieraczki, zdarzają się luzy w zawieszeniu. Często już po 100 tys. km niezbyt ładnie wyglądają tworzywa we wnętrzu.

Renault Clio IV - dane techniczne (0.9 i 1.2 16V)

Dane techniczne*0.9 TCe 750.9 TCe 901.2
Lataod 2018 r.od 2012 r.2012-18
Silnik – typ, liczba zaworówt.benz. R3/12t.benz. R3/12benz. R4/16
Rodzaj napędu rozrządułańcuchłańcuchpasek
Układ rozrząduDOHCDOHCDOHC
Pojemność skokowa (cm3)8988981149
Moc maks. (KM) przy obr./min76/500090/525074/5500
Maks. mom. (Nm) przy obr./min120/2500135/2500107/4250
Skrzynia biegów**5M5M5M
Prędkość maksymalna (km/h)178182167
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)12,312,214,5
Spalanie (wg EU; l/100 km)6,3/4,2/5,05,6/3,9/4,57,0/4,7/5,5
*dane dla wersji bazowej; **M – skrzynia manualna
Orientacyjne ceny używanych Clio IV z podstawowym wyposażeniem wg analizy rynkowej
201223 50022 700
201326 80025 500
201429 50028 400
201532 10030 800
201636 00034 500
201741 50039 900

Renault Clio IV - dane techniczne (1.2 TCe i 1.6 R.S.)

Dane techniczne*1.2 TCe 1201.2 TCe 1201.6 R.S. 2001.6 R.S. 220
Lataod 2016 r.2013-16od 2013 r.od 2015 r.
Silnik – typ, liczba zaworówt.benz. R4/16t.benz. R4/16t.benz. R4/16t.benz. R4/16
Rodzaj napędu rozrządułańcuchłańcuchłańcuchłańcuch
Układ rozrząduDOHCDOHCDOHCDOHC
Pojemność skokowa (cm3)1197119716181618
Moc maks. (KM) przy obr./min118/4900120/4900200/6000220/6050
Maks. mom. (Nm) przy obr./min205/2000190/2000240/1750260-280/2000
Skrzynia biegów**6M, 6EDC6EDC6EDC6EDC
Prędkość maksymalna (km/h)182199230235
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)99,46,76,6
Spalanie (wg EU; l/100 km)6,8/4,5/5,36,6/4,4/5,28,1/5,1/6,37,6/5,1/5,9
*dane dla wersji bazowej; **M – skrzynia manualna, EDC – dwusprzęgłowa
Orientacyjne ceny używanych Clio IV z podstawowym wyposażeniem wg analizy rynkowej
2012
201327 50035 800
201431 00039 000
201533 80043 00045 600
201638 50037 90048 50049 900
201743 00055 00057 800

Renault Clio IV - dane techniczne (1.5 dCi)

Dane techniczne*1.5 dCi1.5 dCi1.5 dCi
Lataod 2012 r.od 2012 r.od 2016 r.
Silnik – typ, liczba zaworówt.diesel R4/8t.diesel R4/8t.diesel R4/8
Rodzaj napędu rozrządupasekpasekpasek
Układ rozrząduOHCOHCOHC
Pojemność skokowa (cm3)146114611461
Moc maks. (KM) przy obr./min75/400090/4000110/4000
Maks. mom. (Nm) przy obr./min200/1750220/1750260/1750
Skrzynia biegów**5M5M, 6EDC6M
Prędkość maksymalna (km/h)168178190
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)14,311,711,2
Spalanie (wg EU; l/100 km)4,3/3,2/3,64,0/3,2/3,53,8/3,3/3,5
*dane dla wersji bazowej; **M – skrzynia manualna, EDC – dwusprzęgłowa
Orientacyjne ceny używanych Clio IV z podstawowym wyposażeniem wg analizy rynkowej
201222 00024 500
201325 00027 000
201428 00029 500
201530 50032 000
201634 00035 50037 000
201739 50040 80042 000

Renault Clio IV - eksploatacja (koszty, serwis, ceny części)

Materiały eksploatacyjnebenzynowe (1.2 16V)diesle (1.5 dCi)
Olej silnikowy4,0 l (5W-30)4,5 l (5W-40)
Olej w skrzyni manualnej2,8 l (75W-80 GL4+)2,5 l (75W-80 GL4+)
Układ chłodzenia5,0 l (na bazie glikolu)5,0 l (na bazie glikolu)
Płyn hamulcowyok. 0,8 l, DOT 4ok. 0,8 l, DOT 4
Napęd rozrządupasek*pasek
Interwały międzyprzeglądowe
Olej silnikowyco 20-30 tys. km lub rok-2 lataco 20-30 tys. km lub rok-2 lata
Filtr przeciwpyłkowyco 20-30 tys. km lub rok-2 lataco 20-30 tys. km lub rok-2 lata
Filtr powietrzaco 60 tys. km lub 4 lataco 60 tys. km lub 4 lata
Płyn hamulcowyco 4 lata lub 120 tys. kmco 4 lata lub 120 tys. km
Napęd rozrząduco 150 tys. km lub 6 latco 150 tys. km lub 6 lat
ASO podają interwały przeglądów dla konkretnego egzemplarza (po numerze VIN); *w 0.9 TCe, 1.2 TCe i 1.6 RS – łańcuchy
Ceny zamiennikówbenzynowe (1.2 16V)diesle (1.5 dCi)
Filtr oleju/powietrzaod 23/42 złod 22/45 zł
Klocki/tarcze hamulcowe (przód)od 150/280 złod 150/330 zł
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.)od 480/390 złod 480/390 zł
Łożysko koła przednie/tylne (z piastą)od 180/150 złod 180/150 zł
Sprzęgłood 520 złod 460 zł (bez koła dwumas.)
Reflektorod 450 złod 450 zł

Renault Clio IV - naszym zdaniem

Urzekła cię sylwetka małego Renault? Nie ma poważnych przeciwwskazań, żeby je kupić! Owszem, drobne usterki czasami się zdarzają, ale rzadko kiedy unieruchamiają one samochód w trasie, a usunięcie ich nie kosztuje dużo. Cała konstrukcja jest stosunkowo prosta, co obniża koszty napraw. Choć paleta silników nie jest szczególnie bogata, to jednak niemal każdy może znaleźć coś dla siebie – polecamy „starego znajomego” – benzyniaka 1.2 16V oraz diesla 1.5 dCi. Hatchback sprawdzi się w mieście, a kombi – nawet jako auta rodzinne.

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków