- Oryginalne reflektory nadają sylwetce Aveo ciekawego wyglądu.
- Kolejne zalety to prosta technika przekładająca się na tanie naprawy.
- Czy wycofanie marki z Europy oznacza problemy z serwisem i dostępnością części?
Nie ulega wątpliwościom, że do budowy Aveo użyto podzespołów powszechnie spotykanych w autach koncernu GM: płytę podłogową spotkamy np. w Oplach, silniki to również konstrukcje znane z innych modeli. Nie jest to dla auta żadną ujmą, przeciwnie – teraz może okazać się tak naprawdę… ratunkiem! Dlaczego? Bo w 2015 r. Chevrolet oficjalnie „zniknął” z europejskiego rynku.
Co można „pożyczyć”?
Oczywiście, nie jest tak, że posiadacze Aveo mają kłopot z nabyciem np. filtrów. Po pierwsze: o części (zarówno oryginalne, jak i zamienniki) dbają zewnętrzni dostawcy. Po drugie: cały czas działa sieć autoryzowanych serwisów Chevroleta, ale trzeba przyznać, że z każdym rokiem nieco się kurczy. Na razie więc o problemach raczej nie ma mowy. Poza tym wiele elementów pasuje z innych modeli. Z „pożyczaniem” trzeba jednak uważać, bo czasem okazuje się, że dana część jest jednak nieco inna – np. koła zmiennych faz rozrządu w niektórych, pozornie takich samych wersjach silników oplowskich są inne. Tak samo bywa z elementami zawieszenia – wskazana jest pomoc mechanika obeznanego z modelem lub po prostu baczne przestudiowanie katalogu z częściami zamiennymi.
Chevrolet w instrukcji obsługi zapisał termin wymiany łańcucha rozrządu – to 240 tys. km lub 10 lat. Łańcuch i napinacze nie są drogie, ale jak dodamy właśnie koła zmiennych faz (a warto je wymienić profilaktycznie) to rachunek za wymianę urośnie do 2000 zł. Inne awarie? Nie ma ich aż tak wiele. Czasem trzeba wymienić tzw. kasetę zapłonową (koszt 450 zł), innym razem – któryś z czujników silnika (temperatury, położenia wałków).
Ciekawostka: na wyświetlaczu przed kierowcą pojawiają się w formie kodów komunikaty informujące o usterce. Można je odcyfrować z instrukcją obsługi, np. „code 15” oznacza konieczność sprawdzenia świateł hamowania. Więcej kontrowersji budzi „code 89” – według instrukcji opisany jako konieczność udania się na przegląd, zaś w praktyce najczęściej zapala się sygnalizując różne błędy (silnikowe czy np. w oświetleniu).
Przeciętną trwałość mają elementy podwozia. Z przodu zużywają się tuleje wahaczy, z tyłu – górne mocowania amortyzatorów (trudno o zamienniki). Prowadzono też akcję wezwań do ASO – mogło dojść do… uruchomienia silnika i jego krótkotrwałej pracy, pomimo ustawienia kluczyka w stacyjce w pozycji LOCK (OFF). Potencjalny problem dotyczy całkiem sporej liczby aut (w Polsce 4470 sztuk) z lat modelowych 2011-14.
Pod maską nawet silnik 1.8
Samochód oferowano w dwóch wersjach nadwoziowych: jako 5-drzwiowy hatchback lub sedan. Najpopularniejsze silniki to wolnossące 1.2 (o mocy 70 lub – znacznie ciekawszej – 86 KM) oraz 1.4 (oznaczane przez producenta jako… 1.2D i 1.4D). Obok nich znajdziecie też 1.4 T (140 KM), 1.6 a nawet 1.8, ale z tej trójki w ogłoszeniach realnie występuje tylko 1.6. Nie ma co jednak ukrywać, że Aveo to pojazd dla raczej statecznych kierowców – lepiej sprawdzi się w roli samochodu miejskiego niż sportowego. Żadna z popularnych wersji „nie ma kopa”, rozczarowuje nawet 1.4 czy 1.6. Oferowano również fiatowskiego diesla 1.3 (zdarzają się na rynku, uwaga na rozrząd i osprzęt). Co ciekawe, Aveo korzysta z nowoczesnej przekładni automatycznej o 6 przełożeniach, ale w praktyce to biały kruk w ogłoszeniach.
Produkcja Aveo II generacji nie zakończyła się wraz z wycofaniem marki z Europy, np. w USA ciągle kupicie ten model, ale pod nazwą Sonic.
Chevrolet Aveo II – dane techniczne:
Dane techniczne | 1.2 | 1.4 |
Silnik – typ/zawory | benz. R4/16 | benz. R4/16 |
Poj. skokowa (cm3) | 1229 | 1398 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 86/5600 | 100/6000 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 115/4000 | 130/4000 |
Skrzynia biegów | man. 5 | man. 5/aut. 6 |
Napęd | przedni | przedni |
Masa wł./ładowność (kg) | od 1145/412 | od 1164/405 |
Wym. (dł./szer./wys.; mm) | 4039 (5d)/1735/1517 | 4039 (5d)/1735/1517 |
Rozstaw osi (mm) | 2525 | 2525 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 13,4 | 12,2 |
Prędkość maks. (km/h) | 171 | 177 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 7,1/4,6/5,5 | 7,7/4,9/5,9 |
Chevrolet Aveo II – informacje serwisowe:
Ceny części* | |
Filtr oleju | od 19 zł |
Filtr powietrza | od 28 zł |
Klocki hamulcowe | od 130 zł |
Tarcze hamul. (przód) | od 320 zł |
Łańcuch rozrządu (kpl.) | od 350 zł |
Amortyzatory (tył) | od 260 zł |
Sprzęgło (tarcza, docisk i łożysko) | od 750 zł |
Reflektor | od 450 zł |
Serwis** | |
Olej silnikowy | co 15 tys. km/rok |
Filtr powietrza | co 60 tys. km/4 lata |
Filtr pyłkowy | co 60 tys. km/2 lata |
Płyn hamulcowy | co 30 tys. km/rok |
Płyn chłodzący | co 240 tys. km/5 lat |
Świece zapłonowe | co 60 tys. km/4 lata |
Olej w „automacie” | co 150 tys. km/10 lat** |
Łańcucha rozrządu | co 240 tys. km/10 lat |
Na razie części dostępne są bez większych kłopotów w hurtowniach motoryzacyjnych. *ceny części (zamienniki o dobrej jakości) do wersji 1.2 o mocy 86 KM; **dane i dla benzyniaków, i diesli (w dieslu dochodzi wymiana filtra paliwa co 60 tys. km lub 2 lata); ***w przypadku jazdy w trudnych warunkach wymiana co 75 000 km/5 lat. Warto zwrócić uwagę na planową wymianę łańcucha rozrządu
Naszym zdaniem
Reflektory przyciągają wzrok, do ciekawostek zaliczymy też np. elektroniczny wyświetlacz. Ilość miejsca wewnątrz akceptowalna. Ale Aveo to proste i nieszczególnie gustownie wykończone, małe auto. Prosta technika pozwala na łatwe naprawy, ale w perspektywie kilku lat mogą pojawiać się kłopoty z mniej typowymi częściami.
Ocena: 4/5
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo