hydropneumatyczne zawieszenie, reflektory skręcające się wraz z kołami). W połowie lat 90. Citroen zaczął nieco zmieniać image: auta mają być "normalniejsze", ale za to znacznie bardziej trwałe. Dokładnie takie są Xsary z pierwszych lat produkcji. Xsarę kontynuującą tradycję modelu ZX pozbawiono nowinek technicznych. Proste w budowie auto jest bardzo praktyczne i okazuje się niezawodne.Poprawna elegancjaKaroseria Xsary charakteryzuje się dużą praktycz-nością. Średni rozstaw osi (jak dla segmentu C) pozwolił osiągnąć przestronne, wygodne wnętrze. To również cecha charakterystyczna aut Citroena. Szerokie wnętrze, zadowalająca ilość miejsca na nogi - kompakt doskonale spełni pokładane w nim nadzieje.Wygodne fotele skrytykować można za zbyt miękkie siedziska i niedostateczne podparcie ciała, ujawniające się przy ostrej jeździe na zakrętach. Dobrym pomysłem są funkcjonalne, zamykane schowki w drzwiach przednich, zdolne pomieścić np. atlas samochodowy. Nieco gorzej jest przy cofaniu i manewrach - zadarta tylna część samochodu wydatnie ogranicza pole widzenia.Jak na małego hatchbacka bardzo przyzwoite wymiary ma bagażnik. Ciekawostką jest możliwość zablokowania kanapy tylnej w taki sposób, że do bagażnika nie można się dostać od strony kabiny.Wnętrze nieźle znosi trudy eksploatacji - w samochodzie z przebiegiem około 60 tys. km trzaski nie są przykrą dolegliwością. Istotną zaletą wnętrza jest też bogate wyposażenie seryjne. Najuboższa Xsara z silnikiem 1.6 oznaczana była jako SX i posiada kierownicę regulowaną w dwóch płaszczyznach, elektrycznie sterowane szyby przednie oraz prawe lusterko wsteczne, centralny zamek, poduszkę powietrzną kierowcy. W kolejnych latach produkcji wyposażenie wzbogacano (w Xsarze łatwo spotkać dwie, a nawet cztery poduszki powietrzne i ABS).Mniej oczywista ocena należy się za stylistykę auta. Osobom przywiązanym do nietuzinkowych pomysłów Citroena brak tu nowoczesnych, odważnych posunięć, ale bez wątpienia karoseria jest elegancka.Solidne 8VPo osiągającej 88 KM jednostce napędowej nie należy spodziewać się atrakcyjnych sprintów do 100 km/h. Jednak solidna ośmiozaworowa konstrukcja z wielopunktowym wtryskiem paliwa w codzinnym użytkowaniu łatwo pokaże swoje zalety: jest elastyczna i w miarę oszczędna. Na trasie spalanie łatwo spadnie poniżej 7 l/100 km, w mieście będzie to 8-9 l. Samochód dość wyraźnie przyspiesza już od 2500 obr./min.Typowe dla "cytryny"Samochody ze stylizowanymi kołami zębatymi prowadzą się lekko i zapewniają wysoki komfort jazdy. Było to zasługą zawieszenia hydropneumatycznego, które jednak uchodziło za drogie (a na pewno skomplikowane) w naprawie. Dlatego już pierszy kompakt Citroena - ZX - zaopatrzony został w rozwiązania dość klasyczne: kolumny resorujące i niezależne zawieszenie tylne wykorzystujące drążki skrętne. Jednak i tu nie zabrakło innowacji - poduszki mocujące tylne zawieszenie do nadwozia umożliwiają wychylenie całej osi w kierunku zgodnym ze skrętem kół przednich, co wyraźnie poprawia stateczność samochodu przy większych prędkościach. Właśnie taka jest Xsara - pewna w prowadzeniu, komfortowa. Pomocą w manewrowaniu jest seryjny układ wspomagania kierownicy, jednak średnica skrętu jest jak na tak małe auto spora (wynosi 11,4 m).NiekłopotliwaPrzeciętna opinia, jaka przylgnęła do Citroenów na rynku wtórnym samochodów, powoduje, że ceny nie są zbyt wysokie. W porównaniu z niemiecką czy japońską konkurencją wydatek okazuje się dużo niższy. Nieco wyższa od przeciętnej utrata wartości dotyczy głównie aut nowych, chociaż i używane dwulatki stracą nieco więcej niż np. Toyota Corolla.Niestety na razie Xsara jest zbyt młoda, aby figurować w statystykach niezawodności prowadzonych przez TÜV lub ADAC.W kategorii odwiedzania warsztatów Xsara okazuje się bardzo przyjazna użytkownikowi. Największych problemów spodziewać się można ze strony instalacji elektrycznej. Szwankują kontrolki, lampki itp. Pozostałością po starszym modelu ZX jest też niezbyt precyzyjny wskaźnik poziomu paliwa w zbiorniku.Najbardziej uważać trzeba na dwie rzeczy: włącznik wentylatora chłodnicy (bo późniejsza procedura jest doskonale znana - przegrzanie jednostki napędowej, przepalona uszczelka pod głowicą i wysokie koszty) oraz nieprzyjemne awarie silnika 1.6 w egzemplarzach z początku produkcji (zdarza się gaśnięcie jednostki na biegu jałowym, jednak serwisy autoryzowane już potrafią sobie z tą przypadłością poradzić).Konstruktorzy przygotowali też kilka ułatwień w naprawach. Trzyczęściowe zderzaki nie wymagają wymiany całości po drobnej stłuczce. Pozytywnie zaskakują ceny części zamiennych. Niemal wszystkie elementy dostępne są od ręki, a sprzęgła za 400 zł czy reflektora w cenie poniżej 300 zł nie spotyka się w każdej firmie.Silnik benzynowy, rzędowy, 4-cylindrowy, umieszczony poprzecznie z przodu. OHC, dwa zawory na cylinder. Wtrysk wielopunktowy. Poj. skokowa 1587 ccm, średnica cylindra x skok tłoka 78,5 x 82,0 mm. Stopień sprężania 10,2. Moc maks. 65 kW (88 KM) przy 5600 obr./min. Maks. moment obrotowy 135 Nm przy 2600 obr./min. Skrzynia 5-biegowa, napęd na koła przednie. Zawieszenie niezależne: z przodu kolumny McPhersona, z tyłu drążki skrętne. Hamulce przednie tarczowe, tylne bębnowe. Opony 185/65 R 14. Poj. zbiornika paliwa 54 l. Poj. bagażnika 410/1190 l. Masa własna 1070 kg, ład. 520 kg, maks. masa przyczepy hamowanej 1000 kg. Rozstaw osi 2540 mm. Wymiary dł./szer./wys. 4167/1698/1405 mm.7/1997Prezentacja następcy ZX - Xsary3/1998Nowe nadwozie - kombi (Break)9/2000Face lifting modelureflektor295błotnik przedni635klocki hamulcowe (komplet na przednią oś)230filtr powietrza30sprzęgło kompletne400końcówka drążka kierowniczego (zewnętrzna)155Citroen Xsara 1.6 SX, rok produkcji 1998, ceny w ASOprzegląd/wymiana oleju i filtra15/15wymiana filtrów paliwa i powietrza60wymiana paska rozrządu120wymiana płynu chłodzącego120 lub co 5 latwymiana płynu hamulcowego60 lub co 2 latawymiana oleju w skrzyni biegów45 lub co 2 lataBenzyna bezołowiowa min. 95 okt.; olej silnikowy (3,5 l) 10W40 klasy SG; olej przekładniowy (1,9 l) 75W/80; wyprz. zapłonu regulacja automatyczna; świece zapłonowe Eyquem RFC58LZ2E, odstęp elektrod 0,9 mm; luz zaworów: ssące 0,2, wydechowe 0,4 mm; pojemność układu chłodzenia 6,5 l; ciśnienie w ogumieniu przód/tył 2,3/2,1 atm; rozbieżność kół przednich 0,5-2,5 mm.Wycieki oleju z zespołu napędowego; zużycie elementów układu hamulcowego; usterki immobilisera; nieprawidłowe ustawienie reflektorów; przegrzanie silnika (awarie włącznika wentylatora).20001999199819971.6 SX 5d35,130,927,223,9Break 1.9 TD SX42,737,633,1-Xsara jest godnym uwagi samochodem - elegancka, bardzo praktyczna, nieźle wyposażona, z silnikiem zapewniającym przyjemną jazdę. Istotnym elementem są nieco korzystniejsze niż u konkurencji koszty zakupu i eksploatacji samochodu.
Egzamin zaliczony
Elegancki kompakt z doskonałymi własnościami jezdnymi pochodzący z Francji - w to łatwo uwierzyć. Ale (patrząc w niechlubną przeszłość Citroena) zaraz pojawia się pytanie: jak długo to pojeździ? Konstrukcje Citroena oprócz nienajwyższej jakości przez lata słynęły również z zaawansowania technicznego (np.
Auto Świat
Egzamin zaliczony