zł (małe auto) do 10 tys. zł (samochody luksusowe czy terenowe). W tym samym czasie za ubezpieczenie zapłacimy od 3 do kilkunastu tys. zł (pakiet, w zależności od wartości). Naprawy, przeglądy i opony pochłoną od 1 do 5 tys. rocznie. Dodajmy jeszcze jeden czynnik - utratę wartości. Jest on nieodczuwalny w trakcie eksploatacji, a dopiero przy odsprzedaży. Podczas 3-letniej eksploatacji (po kupnie nowego pojazdu w salonie) można stracić różne pieniądze, nawet jeśli porównać zbliżone modele. W przypadku najmniejszych aut może to być od 3 tys. zł do 9 tys. rocznie. Posiadanie pojazdu droższego wiąże się z wyższymi kwotami wypływającymi z portfela - nawet ponad 4 tys. zł, ale... miesięcznie! W pierwszej części rankingu podliczyliśmy wszystkie auta z silnikami benzynowymi dostępne na naszym rynku (ponad 150 modeli). Podzieliliśmy je na osiem klas, dla uproszczenia łącząc najmniejsze vany z kompaktowymi i klasę wyższą z autami luksusowymi oraz wrzucając do "jednego worka" terenówki i SUV-y. W tabelach znalazły się najlepsze samochody z każdej z klas (kryterium to najniższa utrata wartości wyrażona w procentach). W kolejnej części (opublikujemy ją za kilka tygodni) policzymy, ile będziemy tracić, kupując auto z silnikiem wysokoprężnym.Co się liczy?Ustalenie wartości samochodu używanego to dość skomplikowany proces. Teoria niestety nieraz rozmija się z praktyką i wyliczona mozolnie kwota nie przystaje do tego, co można uzyskać w drodze giełdowych negocjacji. Na ostateczną kwotę bardzo mocno wpływa... zaufanie klientów do marki i opinia o cenach części. Cena i wyposażenie seryjne auta w salonie. Modele stosunkowo drogie tracą więcej, ale dzięki bogactwu dodatków łatwiej się ich pozbyć. Promocje. Jeśli producent daje na małe auto rabat 6 tys. zł, to nie można liczyć na dobrą cenę w przypadku odsprzedaży używanego.Zmiana modelu. Wycofane auto szybciej traci na wartości.Niesamowicie ważne - image marki. Jeśli klienci mają do niej zaufanie, chętnie zapłacą więcej.Popularność. Duża ilość aut sprzedawanych w salonach ozna-cza, że są poszukiwane.Koszty eksploatacji. Przekonanie (niekoniecznie słuszne) o wysokości cen części i usług w ASO.Warunki gwarancji. Im dłuższa, tym dłużej auto pozostaje pod bezpłatną opieką firmy, a właściciel nie musi oszczędzać.Zużycie paliwa. Marki uważane za paliwożerne są tańsze.
Jak szybko tanieją?
Pokonując rocznie 20 tys. km, na paliwo wydamy (w przypadku "benzyniaka") od 5 tys.