zł. Przyjęliśmy wariant "krajowy", tzn. relatywnie tanich aut polskich i zagranicznego konkurenta. W szranki staje więc Polonez Caro GSi (wystarczy na roczne auto) i Fiat Seicento 900 Young/S z 1998 roku. Przemysł zachodni reprezentuje Corsa (żeby auto nie było zbyt stare, wybraliśmy pośredni dla dwóch pierwszych rywali segment B), ale i tak wystarczy ledwie na 7-latka z silnikiem 1.2, w pięciodrzwiowym nadwoziu, z wyposażeniem Swing.Co samochody mają ze sobą wspólnego? Tylko cenę, ale jak wskazują listy czytelników, to czynnik często ważniejszy od wielkości auta czy mocy silnika.Różne klasyCzy nadwozia samochodów o długości od 3,3 do ponad 4,3 m w ogóle można porównać? Zdaje się, że Polonez nie będzie miał godnego rywala, ale czy znokautuje konkurentów? W modelu GSi widać wiele (dobrych!) koreańskich wpływów. Nowa tablica rozdzielcza jest w miarę estetyczna i zyskała na czytelności. Całkowicie zmieniona nagrzewnica zapewnia lepszą wydajność ogrzewania, ma możliwość wewnętrznego obiegu powietrza i założenia klimatyzacji. Nowe boczki to drobiazg, ale welurowa tapicerka niezłych foteli to już coś. Są też istotne minusy - przez środek auta biegnie sporych rozmiarów tunel wału napędowego, w zajęciu naprawdę ergonomicznej pozycji nie pomoże nawet regulacja kierownicy. Przestarzałej konstrukcji karoseria nie zapewnia rewelacyjnej ilości miejsca. Można je porównać z najlepszymi autami segmentu B lub starszymi kompaktami. Szerokość wnętrza z tyłu jest niemal taka jak w... Seicento!Tuż za Polonezem podąża Corsa. Bardzo dobra konstrukcja, mimo wyraźnie mniejszych wymiarów zewnętrznych przegrywa głównie w szerokości przedniej części kabiny. Seicento ze skromnym wnętrzem (braki również w szerokości przedniej części i miejscu na nogi z tyłu) jest daleko za konkurencją, choć ilość miejsca nad głową wszędzie jest zbliżona.Czyli jednak niespodzianka: Corsa (m.in. dzięki rewelacyjnej ergonomii) okazuje się "dorosła" i zdobywa przewagę.Nie do transportuPodobnie jest w przypadku bagażników. Przestudiowanie danych technicznych wskazuje na Poloneza. Jednak nieregularne (np. wystające koło zapasowe) i długie płaskie kształty sprawiają, że Polonez tak naprawdę i tu wyróżnia się dopiero w skrajnym przypadku - przy maksymalnym załadunku (uważać trzeba na niską ładowność). Mimo funkcjonalności, m.in. za brak dzielenia tylnej kanapy, Seicento (opcja) i tu pozostaje daleko w tyle.Powoli i statecznieZawiodą się miłośnicy osiągów. Nigdzie nie należy wiele oczekiwać. W kategorii silników najlepiej prezentuje się Polonez (wiele obiecuje nazwa GSi). Motor 1.6 z wielopunktowym wtryskiem paliwa pracuje w miarę spokojnie i płynnie. W porównaniu do Opla okazuje się, że silnik Seicento jest... wysilony. Corsa na osiągnięcie 45 KM potrzebuje 1,2 l, Seicento z 0,9 uzyskuje 39 KM. Jednak silniki te dzieli przepaść - jednostka Opla do nowoczesnych nie należy, ale w porównaniu do "900" czy też Poloneza prezentuje się współcześnie. wałek rozrządu w kadłubie, trzy podpory wału korbowego - silnikom Fiata i FSO nie za wiele pomoże wprowadzony wtrysk paliwa czy hydrauliczna kompensacja luzu zaworowego. Silnik Opla pracuje spokojniej, a osiągnięcie 100 km/h trwać może niemal 2 s krócej niż obiecuje fabryka. W Seicento wręcz przeciwnie: na osiągnięcie "setki" czekać trzeba ponad 4 s dłużej niż podaje Fiat (dane w tabeli). Najbardziej dynamiczny okazuje się Polonez, ale za kulturę pracy i nowoczesność tuż za nim plasuje się Corsa. Podobnie jest z elastycznością: pierwszy Polonez, trochę za nim Corsa, na końcu Seicento.Złudne okazuje się liczenie na oszczędność Fiata. Niska moc, spora masa własna i stara konstrukcja powodują, że pedał gazu często trzeba wciskać do podłogi. A wtedy nie wystarczy średnio nawet 7 l/100 km. Corsa może okazać się oszczędniejsza! Polonez, mimo iż poza miastem potrafi spalić niewiele więcej (7,5 l/100 km), w kosztach paliwa pozostaje daleko z tyłu.Bardzo różne są koncepcje napędu. Tylko Polonez dzielnie trwa przy przekazywaniu momentu obrotowego na koła tylne. Istotną wadą jest podwozie tego auta. Od czasu poszerzenia rozstawu kół (1994 rok) prowadzi się ono znacznie lepiej, ale duża nadsterowność i tak pozostała. Archaiczna konstrukcja zawieszenia (poprzeczne wahacze z przodu, oś sztywna z resorami z tyłu) są powodem istotnych niedostatków w zakresie własności jezdnych. Ratunkiem na ociężały układ kierowniczy jest wspomaganie - manewry przestały być katuszą. Nic jednak nie pomoże hamulcom (nawet w wydaniu Lucasa) - to niemal katastrofa. Fiat i Opel prezentują wyrównany (choć niezbyt imponujący) poziom.Prosty układ w Corsie (kolumny McPhersona z przodu i belka skrętna z tyłu) okazuje się najlepszy - pewne zachowanie się na zakrętach i przyjemność z jazdy. Niezależne zawieszenie Fiata (m.in. ze względu na niewielkie wymiary auta) nie gwarantuje zbyt dużego komfortu. W obydwu autach brak wspomagania, ale nawet manewry Corsą nie są uciążliwe.Który najtańszy?Bezkonkurencyjne w kategorii kosztów eksploatacji powinno okazać się Seicento. Dobraliśmy wersje kosztujące dokładnie tyle samo. O ile jednak Corsa i Seicento na wartości stracą tyle samo (około 100 zł miesięcznie), to Polonez niemal dwa razy więcej. Do obliczenia kosztów spalania przyjęliśmy fabryczną średnią: 8 l w Polonezie, 5,9 w pozostałych autach. W ubezpieczeniu znacznie gorzej wypada Corsa - konkurentów ubezpieczyć można w pakietach. Można już wyrzucić książeczkę gwarancyjną Opla. W Polonezie pozostać może jeszcze "resztka" gwarancji mechanicznej i rok perforacyjnej, w Seicento już tylko 5 lat ochrony blach.Tyle koszty stałe. Gorzej założyć nieprzewidziane wydatki związane z awariami i wytrzymałością aut. Statystyczny Polonez będzie miał 21 tys., Corsa nawet 98 tys., a Seicento 34 tys. km przebiegu. W Oplu wypatrywać można już pierwszych oznak korozji, natomiast Caro Plus (zwłaszcza roczne) zdaje się być od niej, podobnie jak Seicento, uwolnione.Przestarzałe silniki Fiata i Poloneza na pewno okażą się mniej trwałe niż prosta, ale nowsza jednostka Opla. Nie wolno jednak zapominać, że ma ona już około 100 tys. km. Właściciel każdego z aut narażony jest na drobne awarie: w Polonezie zawieść może łożysko w kole czy zużyją się amortyzatory. Jest on najbardziej czuły na intensywność eksploatacji. W Seicento skorodować może wydech, wycieka olej, problemów dostarcza np. podwozie. Najwięcej obaw budzi Corsa. Niemały przebieg nie jest zbyt ryzykowny - pod warunkiem dbałości o auto można nie obawiać się awarii w trasie. Jednak zawieść może elektronika zapłonu, wycieka olej, a wyposażenie wnętrza wydaje drażniące hałasy.PodsumowanieNajlepsza jest Corsa: oferuje dużo miejsca, jest nowoczesna i niezbyt droga w utrzymaniu. Atutem Seicento jest współczesna konstrukcja (poza silnikiem) i młody wiek. Polonez z kolei przekonuje mocnym silnikiem, dużym nadwoziem, ale jest przestarzały i zużywa sporo paliwa.Osoby samotne mogą więc wybrać małego Fiata lub Opla, a wożące naprawdę dużo towaru i nie lubiące ruszać spod świateł jako ostatnie - Poloneza.Polonez Caro 1.6Seicento 0.9Corsa 1.2Silnik - typ/cylindry/zaworybenz./R4/8benz./R4/8benz./R4/8Pojemność skokowa (ccm)15988991195Stopień sprężania9,38,810,0Średnica cylindra x skok tłoka (mm)80,0 x 79,565,0 x 67,772,0 x 73,4Moc maks. (kW/KM/obr./min)62/84/500029/39/550033/45/4600Maks. mom. obr. (Nm przy obr./min)130/380086/300088/2800Zasilaniewtrysk wielopunktowywtrysk jednopunktowywtrysk jednopunktowyZużycie paliwa 90/120/miasto (l/100 km)5,8/7,5/10,64,7/6,3/6,64,4/6,2/7,2Skrzynia biegówmanualna/5manualna/5manualna/5Napęd na kołatylneprzednieprzednieHamulce przód/tyłtarczowe/bębnowetarczowe/bębnowetarczowe/bębnoweOgumienie185/70 R 13145/70 R 13165/70 R 13Pojemność bagażnika (l)330/1290170/810280/1150Pojemność zbiornika paliwa (l)453746Dł./szer./wys. (mm)4369/1650/14203319/1508/14203729/1608/1420Rozstaw osi (mm)250922002443Średnica zawracania (m)10,89,410,4Masa własna (kg)1135730870Ładowność (kg)425460460Masa przyczepy ham. (kg)1000400500Olej silnikowy ilość/klasa (l/-)4,0/10W303,8/10W403,5/10W40Olej przekładn. ilość/klasa (l/-)1,6 (tylny most 1,2)/80W902,4/75W901,6/80WŚwiece zapłonowe/odstęp elektr. (mm)Iskra FE65PS/0,8Champion RN9YCC/0,8Bosch FR8DC/0,8Wyprz. zapłonu (st./obr./min)bez regulacjibez regulacji10/840 lub bez regulacjiLuz zaworów ssący/wydech. (mm)reg. hydraulicznareg. hydraulicznareg. hydraulicznaPoj. układu chłodzenia (l)7,54,85,9Ciśnienie w ogumieniu przód/tył (atm)1,7/2,02,1/2,01,9/1,7CaroSeicentoCorsaPrzyspieszenie 0-100 km/h (s)14,518,020,5Prędkość maksymalna (km/h)160140145Klocki hamulcowe przednie12055185Amortyzator przedni70120255Wkład filtra powietrza251540Końcówka drążka kierowniczego4090120Błotnik przedni320180395Reflektor180280330Przegląd/wymiana oleju10/1015/1515/15Wym. filtrów powietrza/paliwa20/2030/3030/30Wym. świec zapłonowych201530Wym. paska rozrządu60łańcuch60Kontr. oleju w skrzyni/wym.10/6045/12030/-200015,618,3-199913,316,5-199811,415,3-1994--15,11993--14,0NadwoziePrzestronność wnętrza25201220Pojemność bagażnika1816814Ergonomia, wyposażenie10669Bezpieczeństwo127610Silnik, podzespołyOsiągi silnika, kultura pracy25201316Skrzynia biegów7445Zachowanie na drodze20101418Zwrotność, manewrowanie8565Trwałość podzespołówKorozja nadwozia20151813Trwałość wykończenia10457Wytrzymałość silnika20111316Awaryjność mechanizmów25161818KosztyCena auta20171717Utrata wartości1541314Zużycie paliwa2071717Ubezpieczenie1513137Ceny części ASO10995Ceny usług/sieć ASO10996Gwarancja10450Suma punktów maks. 300197205217Miejsce321
Łączy je tylko cena
Często zastanawiamy się, ile trzeba wydać, aby kupić sprawny używany samochód. Przyjrzyjmy się, co można nabyć dysponując kwotą nieco wyższą od 15 tys.