Większość swojego życia pojazdy te spędzają w mieście, gdzie poddawane są bardzo rygorystycznemu egzaminowi. Ciągłe przyspieszanie i zwalnianie, częste używanie sprzęgła oraz zróżnicowane warunki pracy jednostki napędowej - to nieliczne przykłady negatywnie wpływające na trwałość wielu podzespołów. Niestety, potwierdza się to w praktyce. Według statystyki Dekry średnia liczba awarii "maluchów" przekracza wyniki uzyskane np. przez wielu przedstawicieli aut kompaktowych oraz klasy średniej. Najlepsze samochody miejskie sklasyfikowane są w trzeciej oraz czwartej dziesiątce raportu Dekry zależnie od kategorii wiekowej. Jedyne odstępstwo od tej zasady to Toyota Yaris. Bardzo wysoka, 8. lokata w najmłodszej kategorii wiekowej oraz znikoma ilość awarii stawia Toyotę na pozycji niekwestionowanego lidera wśród kilkuletnich "maluchów". Jak wynika z przeprowadzonych badań, newralgicznymi punktami małych aut są oświetlenie, układ elektryczny i wydechowy. Eksperci przywiązują wagę zarówno do usterek obowiązkowego oświetlenia przodu i tyłu pojazdu, jak i do oświetlenia dodatkowego. Spory wkład w łączną liczbę awarii wnosi również zawieszenie (stan elementów przedniej i tylnej osi, amortyzatorów, sworzni wahaczy), układ hamulcowy i silnik. Natomiast najmniej awaryjne okazują się układy: kierowniczy oraz przeniesienia napędu. W większości przypadków zabezpieczenie antykorozyjne, a także stan elementów podwozia oraz nadwozia nie budziły poważnych zastrzeżeń. Spośród wszystkich ujętych w porównaniu samochodów segmentu B najwięcej przebadano "maluchów" Opla (122 029 sztuk) i VW (101 308), natomiast najmniej Peugeotów (15 715) oraz Toyot (10 290). W tabeli na poprzedniej stronie przedstawiliśmy procent pojazdów, w których wykryto usterki podzespołów podczas obowiązkowych przeglądów rejestracyjnych w Niemczech. W zakres badań weszło dziesięć głównych elementów pojazdu, m.in.: silnik, układ przeniesienia napędu, zawieszenie oraz układ kierowniczy. Każdy podzespół został wnikliwie sprawdzony. Np. w kategorii "silnik" usterką może być wyciek oleju, niesprawność osprzętu lub niewłaściwy skład spalin. Jeżeli wartość liczbowa została pogrubiona czerwonym kolorem, oznacza to, że występuje ponadprzeciętna liczba awarii danego podzespołu. Jako kryterium oceny podczas tworzenia rankingu przyjęliśmy średni odsetek samochodów, które niezależnie od wieku wzorowo zaliczyły badanie techniczne. W zestawieniu udziału nie wzięły Pegeot 206 oraz Toyota Yaris, ponieważ obydwa modele zostały sklasyfikowane nie we wszystkich trzech kategoriach wiekowych. W kolejnych częściach raportu będziemy przedstawiać samochody z tego samego segmentu (np. kompakty).
Maluchy pod lupą Dekry
Samochody małe muszą sprostać bardzo różnym wymaganiom. Specyfika tego segmentu polega na sposobie eksploatacji, a ściślej - jej uwarunkowaniach.