Po prostu było ładne i niezawodne. Można było się w nim pokazać na Champs-Elysées w Paryżu, jak również na słonecznych promenadach St. Tropez. Renault 5 szybko wrosło w krajobraz francuskich ulic i stało się tak samo nieodzowne, jak poranna bagietka.Historia Renault 5 rozpoczęła się na genewskim salonie samochodowym w 1972 roku. Krótki, bo zaledwie 3,5-metrowy, trzydrzwiowykompakt szybko zaczął robić karierę. Pierwsza wersja "piątki" była wyposażona w silnik o pojemności 845 ccm i mocy 36 KM. Niebawem pojawił się następny model oznaczony symbolem TL - miał już jednostkę napędową 956 ccm o mocy 44 KM. Osiągał on prędkość maksymalną 137 km/h. Śmiało można było już podróżować po autostradach. Ogromny wzrost zainteresowania nowym pojazdem przyniósł kryzys olejowy roku 1973. Wzrosło wtedy zapotrzebowanie na tanie, oszczędne, spalające niewiele benzyny pojazdy, a takim było właśnie Renault 5.Na drogi wyjeżdżało coraz więcej "piątek". Pojawiły się nowe wersje GTL, TS, a także z automatyczną skrzynią biegów. Pierwsze Renault 5 napędzało 36 KM, najmocniejszą wersję Turbo już 160 KM.Siostrzana firma francuskiego koncernu Alpine Renault przygotowała pojazd dla wszystkich, którzy mieli sportową żyłkę. W 1976 roku na drogi wyjechał z rzucającym się w oczy lakierem i spoilerami model R 5Alpine. Z 1397 ccm pojemności uzyskiwał 93 KM. Kolejna wersja wyposażona w turbosprężarkę jeszcze mocniej prężyła muskuły, dawała aż 108 KM.Sportowe życie zaczęło się w Warszawie Pierwsze zwycięstwo w międzynarodowych zawodach Renault 5 odniosło w Polsce. W listopadzie 1977 roku Guy Frequelin iJacques Delaval na modelu Alpine tryumfowali w Rajdzie Warszawskim. Później przyszły kolejne sukcesy. Tym razem w głównej roli wystąpiło Turbo. Te rozwiązania konstrukcyjne z doładowywaniem silników Renault już wcześniej wprowadziło do Formuły 1. Jean Ragnotti wygrał Rajd Monte Carlo w 1981 roku, a w latach 1982 i 1985 był najszybszy w Tour de Corse. Dobre wyniki za kierownicą R5 na trasach w Polsce i Europie uzyskiwał nasz kierowca Błażej Krupa.Po wyprodukowaniu ponad 5,5 mln sztuk w roku 1984 na rynek weszła druga generacja - Super 5. Nowy model otrzymał bardziej opływowy kształt, zaokrąglono większość linii nadwozia. Miał też więcej miejsca oraz czystszy silnik wyposażony w katalizator.Renault 5 przez wiele lat było przyjacielem podróży wielu Francuzów. Zdobyło także sporą popularność także w naszym kraju. Mimo że było to typowe auto miejskie, nadawało się także do dalszych podróży oraz zawodów sportowych. Dużą zaletą jest przejrzyste nadwozie, które ułatwiało manewrowanie na parkingu. Pozwala na przewóz pięciu osób, a po złożeniu tylnych siedzeń mieści się tam sporo bagażu. Poza tym niewiele pali. "Piątka" nie należy do aut zbyt awaryjnych pod względem mechanicznym. Największą jej wadą jest korozja dość łatwo atakująca nadwozie. Na naszych drogach zbyt szybko ulegają również zużyciu wszelkie sworznie, końcówki drążków kierowniczych oraz elementy metalowo-gumowe.Pierwsze Renault 5 wyjechało z fabryki w Billancourt w 1972 roku, ostatnie opuściło ją w 1994. W okresie 22 lat wyprodukowano łącznie ponad 9 milionów tych pojazdów. Do tego doliczyć trzeba także Renault 7 (Siete), czyli "piątkę" w wersji sedan, z czworgiem drzwi i większym rozstawem osi, wytwarzaną w Hiszpanii przez firmę FASA i przeznaczoną wyłącznie na tamtejszy rynek.Historia markiPopularne i sportoweNajwiększa obecnie francuska wytwórnia samochodów została założona w 1898 roku przez Louisa Renault. W początkach XX wieku jego pojazdy startowały ze sporymi sukcesami w wielu wyścigach, co przyczyniło się do ugruntowania ich dobrej opinii na rynku. Renault produkowało wiele aut od popularnych aż po luksusowe. Jednak te przeznaczone dla niezbyt zamożnej klienteli wpłynęły na dobry wizerunek marki.W roku 1945 firma została upaństwowiona. Przebojem rynkowym tamtego okresu był model 4CV, którego produkcja we Francji przekroczyła milion egzemplarzy. Ten pojazd stał się punktem wyjścia do budowy nie mniej słynnego samochodu - Dauphine'a. W roku 1962 pojawiło się pierwsze Renault z przednim napędem. Był to model R-4. Obok samochodów osobowych francuska firma przez niemal cały czas swej działalności wytwarzała pojazdy dostawcze, ciężarowe, a nawet autobusy. Dzisiaj trudno sobie wyobrazić nasze ulice bez Mégane'ów, Clio czy Kangoo. Od pierwszych dni istnienia ważną sferą w aktywności Renault jest sport. W tym roku zdobyli najważniejsze tytuły w F1. Fernando Alonso został mistrzem świata kierowców, a Renault konstruktorów.
Mały, dobry przyjaciel
Nie tylko ze względu na kolejny numer Renault 5 było logicznym następcą modelu R4. Nie całkiem "kwadratowe" jak jego poprzednik, ale co najmniej tak samo praktyczne i dobre.