badań rejestracyjnych przeprowadzonych na stacjach diagnostycznych Dekry w Niemczech. Badania techniczne są źródłem danych nie tylko o tym, jak sprawują się poszczególne modele aut. To także test serwisów - pracownicy stacji diagnostycznych nie pytają o historie awarii auta, ale doraźnie badają je, rejestrując wszelkie niedomagania. Dzielą je na dwie kategorie: nieznaczne oraz poważne, wymagające powtórzenia przeglądu. Wśród wszystkich przebadanych przez Dekrę samochodów, także tych, które nie zostały uwzględnione w tabeli, 54,9 proc. było w pełni sprawnych. To wynik nieznacznie lepszy niż rok wcześniej, kiedy samochody sprawne stanowiły 53,6 proc. W 2000 roku ubyło też drobnych awarii - ogółem zanotowano ich 26,2 proc. (w 1999 27,7 proc.). Nieznacznie zmienił się odsetek aut, które z powodu znaczących niedomagań technicznych musiało powtarzać badania techniczne - w 2000 roku było ich 18,9 proc., o 0,2 proc. więcej niż w 1999.Im starsze, tym gorsze Raport Dekry stwierdza, że ponadprzeciętnie dobry stan techniczny prezentują pojazdy nie starsze niż 7 - letnie. W 2000 roku w kategorii samochodów 7-letnich rzeczoznawcy Dekry mieli poważne zastrzeżenia do 18,6 proc. pojazdów. Wśród samochodów starszych zaledwie o 2 lata odsetek ten wzrasta do ponad 30 proc. Pojazdy najmłodsze (kategoria do 3 lat) psuły się rzadko, zaledwie 7 proc. musiało powtórnie stawić się na przegląd techniczny. W tegorocznym podsumowaniu najmniej awaryjnym 3-letnim autem okazał się Mercedes klasy A. Zdyskwalifikowany, czyli powtórnie zaproszony na przegląd, został zaledwie co setny egzemplarz tego modelu. Nieznaczne problemy techniczne zanotowano jedynie wśród 3,7 proc. Mercedesów klasy A. Kolejne dwa miejsca na podium również należą do aut niemieckich: VW Golfa oraz Porsche Boxstera. Niewiele ponad 2 proc. Golfów miało awarie uniemożliwiające przedłużenie ważności badań technicznych. Zastrzeżenia do Boxsterów pojawiały się ponad dwukrotnie częściej (4,6 proc.).W pierwszej dziesiątce najmłodszych i najmniej awaryjnych samochodów znalazły się zaledwie 2 auta japońskie. Wynik raportu nie kłóci się jednak z opinią o solidności tych konstrukcji. Zaledwie bowiem dwa spośród 3-letnich sklasyfikowanych samochodów japońskich (Mitsubishi Pajero oraz Suzuki Vitara) mają na koncie ponadprzeciętną liczbę usterek.Na dwóch biegunachPodobnie w drugiej kategorii wiekowej wśród 10 najmniej awaryjnych pojazdów znalazło się 5 aut niemieckich i 4 japońskie. Zdecydowana większość samochodów francuskich (chlubne wyjątki to np. CitroĎn Xantia) prezentuje usterkowość większą od przeciętnej. O dobre imię Renault walczy model Mégane plasujący się na 15 miejscu. Następne Renault (model Laguna) znajduje się dopiero na 63 pozycji. Najlepszym Peugeotem okazał się model 405, cierpiący z powodu ponadprzeciętnej ilości (13,5 proc.) poważnych awarii. Następne auto tej marki - Peugeot 106 - zajmuje dopiero 73 miejsce. Najgorszym pod względem awaryjności Peugeotem jest model 806 (83 miejsce), nieznacznie tylko lepszy od innego vana zamykającego tabelę - Renault Espace (22,8 proc. poważnych awarii). Wraz z wiekiem coraz więcej samochodów japońskich przesuwa się ku górze tabeli. Pierwsze miejsce w kategorii pojazdów 7-letnich zajmuje Porsche 911, a kolejne pozycje dzielą pomiędzy siebie Mercedesy, Mazdy i Toyoty. Dalej jest niewiele niespodzianek. Warto zauważyć, że produkty włoskie spisują się nie lepiej od francuskich - liderem wśród klasyfikowanych aut włoskich jest Fiat Punto, zajmujący dopiero 43 miejsce. Występuje w nim ponadprzeciętnie dużo usterek nieznacznych (27,1 proc.) oraz poważnych (19,5 proc.). Popularne w Polsce Cinquecento zadowala się dopiero 59 miejscem, przy czym poważne awarie wykryto w "zaledwie" 19,2 proc. samochodów. O niskiej pozycji zadecydowała duża liczba drobnych niedomagań (32,1 proc.).Warto zwrócić uwagę na samochody uchodzące za wzorowe pod względem niezawodności. U najlepszego wśród 7-letnich Volkswagenów, Golfa, wykryto ponadprzeciętnie dużo poważnych niedomagań, przede wszystkim układu wydechowego, hamulcowego i zawieszenia. Volkswagen Polo znalazł się dopiero na 51 pozycji, a Passat na 57. W tym ostatnim modelu dużej ilości problemów nie przysparza jedynie silnik. Poniżej średniej sprawują się również niektóre Ople (Corsa, Omega, Frontera), a także np. Ford Escort.O szczegółach dotyczących awaryjności poszczególnych modeli będziemy informować cyklicznie, przedstawiając raport dotyczący czterech modeli co 2 tygodnie.
Niemcy, Japonia i inni
Na powstanie statystyk opisujących usterkowość samochodów osobowych (w tym aut terenowych, wanów, kabrioletów itp.) w 2000 roku złożyło się 5 mln 640 tys.