Jego wyniki należy traktować jako jedną ze składowych przy ocenie jakości aut. Raport powstaje na podstawie danych zgromadzonych przez diagnostów podczas obowiązkowych przeglądów rejestracyjnych, czyli wychwytuje wszystkie problemy, które pośrednio lub bezpośrednio zagrażają bezpieczeństwu ruchu drogowego. Sprawdzane są: zawieszenie, układ kierowniczy, oświetlenie, skład spalin oraz zabezpieczenie przed korozją elementów nośnych podwozia, karoserii, a także przewodów hamulcowych. Przedstawione wskaźniki procentowe oznaczają odsetek pojazdów, w których stwierdzono poważne usterki eliminujące auto z dalszej eksploatacji. W praktyce każdy "oblewający egzamin" samochód musi udać się do warsztatu na naprawę bądź regulację (np. składu spalin), a następnie stawić się na ponowną kontrolę."Elektryka" - problem współczesnych autPodobnie jak w 2007 roku, tegoroczny przegląd rozpoczynamy od przedstawienia usterkowości najmłodszych samochodów - 2- i 3-letnich. Najczęściej zawodziło oświetlenie oraz inne elementy układu elektrycznego - średnia usterkowość "elektryki" (określona na podstawie wszystkich badanych pojazdów) wyniosła ok. 8 proc. Potwierdza to fakt, że obecnie największe zagrożenie czeka użytkowników właśnie ze strony niedopracowanych układów elektrycznych. Średnia usterkowość pozostałych badanych elementów w grupie 2- i 3-latków oscylowała w granicach 1% i mniejszej. Już tradycyjnie na czele listy znalazły się uznane marki i modele. Bryluje Mazda - pierwsze i drugie miejsce zajęły odpowiednio seria 3 i 2, a na wysokim, 6. miejscu znalazł się jeszcze model MX-5. Wysoko sklasyfikowano auta Porsche, Forda, Hondy i Toyoty. Dobrze wypadły też modele Audi i sportowe Mercedesy. Natomiast dolną część tabeli okupują Fiaty, Peugeoty i Renault - to skutek wielu drobnych awarii, które są skrupulatnie odnotowywane w statystykach. Nie dziwi wysoka awaryjność Kii Carnival, ale 112. miejsce Nissana Primery jest dużym zaskoczeniem.Mazda 3 Mazda od zawsze plasowała się w czołówce raportu, ale nigdy nie osiągnęła tak dużego sukcesu, jak tym razem. Pierwsze i drugie miejsce - odpowiednio serii 3 i 2 - to wzorowe świadectwo z niezawodności. Świetnie wypadło zabezpieczenie przed korozją. Prawie nie było zastrzeżeń do hamulców i układu wydechowego. Najwięcej usterek wykryto w oświetleniu.VW Golf V W "AŚ" 5/08 prezentowaliśmy wyniki naszego supertestu, w którym Golf V przejechał 200 tys. km. Efekt? Lepszy niż oczekiwaliśmy - auto prawie bez zarzutu. Potwierdza to także raport TÜV.Ford Fusion Wyrośnięta Fiesta utrzymuje wysoką formę. Rok temu Fusionzajął drugie miejsce. Teraz został sklasyfikowany (ex aequo z Golfem i Borą) na trzeciej pozycji. Najczęściej zawodziło oświetlenie.Opel Meriva Zeszłoroczny zwycięzca spadł o 9 pozycji, ale i tak nadal prezentuje się bardzo dobrze. Większość produktów Opla uplasowała się w środkowej części tabeli. Najgorzej wypadła Omega.Toyota RAV4 Najlepsze miejsce Toyoty i najwyższa pozycja w klasie SUV - RAV4 święci podwójny sukces. W stosunku do ubiegłego roku model awansował o 8 pozycji, a jego usterkowość zmniejszyła się z 3,8 proc. do 2,5 proc.Kia CarnivalVan Kii chyba już na dobre zadomowił się na ostatnim miejscu raportu - nadal zajmuje końcową pozycję. Niemal co piąte auto, które przyjechało na przegląd rejestracyjny, było odsyłane do naprawy i wzywane do ponownego badania. Bardzo kiepsko wypadło oświetlenie, słabo układy: kierowniczy, hamulcowy i wydechowy. Za to zabezpieczenie przed korozją wzorowe! Renault Laguna Fatalna kondycja układu kierowniczego, przedniej i tylnej osi oraz oświetlenia - oto przyczyny kiepskiego miejsca Laguny. Niską pozycję zajęło także Kangoo.Nissan Primera Primera piąta od końca? Jeszcze kilka lat temu było to nie do pomyślenia. A jednak... Niestety, "romans" z Renault nie wyszedł marce na dobre.Mercedes M Spadek jakości Mercedesów trwa już od kilku lat. Wszystkie popularne serie (C i E) oraz terenówki sklasyfikowano na dalekich miejscach raportu.Peugeot 307 O różnych problemach 307 pisaliśmy już kilka razy. Także TÜV obnażył słabe punkty kompaktowego Peugeota. Bardzo kiepsko z "elektryką" i hamulcami.
Od mocarzy do krasnali
Od wielu lat producenci czterech kółek rywalizują ze sobą o miano marki najmniej zawodnej. Kto z tego starcia wychodzi zwycięsko? Odpowiedzi na to pytanie należy szukać w wielu źródłach, w tym także w rankingu tworzonym przez niemieckie Stowarzyszenie Nadzoru Technicznego TÜV.