Pod uwage brane są dane ze stacji diagnostycznych należących do stowarzyszenia TÜV oraz placówek współpracujących z tą organizacją. Wyniki można traktować jako cenną podpowiedź przy kupnie używanego samochodu. Podczas tworzenia tegorocznej oceny uwzględnionych zostało ponad 7,5 mln przeglądów rejestracyjnych. Samochody podzielone zostały na pięć grup wiekowych (tabele na sąsiedniej stronie). Przepustką do uzyskania wpisu do rejestru jest sprawdzenie stanu technicznego minimum 500 egzemplarzy danego modelu w jednej kategorii wiekowej. Weryfikacji poddawano siedem podzespołów wpływających na bezpieczeństwo, ekologię i wygodę - odporność na korozję (karoserii, ramy i elementów nośnych), stan przedniego i tylnego zawieszenia, luzy w układzie kierowniczym, instalację elektryczną, działanie i kondycję hamulców, a także trwałość układu wydechowego. Na podstawie zebranych informacji każdy samochód został sklasyfikowany w jednej z czterech podgrup: aut bezusterkowych, z drobnymi awariami, poważnymi niedomaganiami oraz pojazdów wycofanych z ruchu. Podany wynik w tabelach określa procent aut z "istotnymi usterkami" (tzn. takich, które ze stacji diagnostycznej wyjechały z warunkowym dopuszczeniem do ruchu). Zmiany na szczycie i na końcu zestawienia są niewielkie. Nadal najmniej problemów sprawiają kilkuletnie konstrukcje japońskie - Toyoty, Subaru, Hondy i Mazdy. W dwóch najstarszych grupach niekwestionowanym liderem jest Porsche 911, które również w młodszych kategoriach wiekowych zajmuje czołowe pozycje. Dobre oceny zbierają sportowe Mercedesy. Cieszy wysokie miejsce w raporcie Opla Agili, modelu produkowanego wyłacznie w polskich zakładach Opla w Gliwicach. Zmiany na dole tabeli również są symboliczne. Stare konstrukcje Seata, CitroĎna, Renaulta oraz Skody cierpią na szereg drobnych i poważnych dolegliwości. W młodszych kategoriach dominują vany: Chrysler Voyager i Peugeot 806. Znajdują się tu również pojazdy koreańskie oraz kompaktowy model Alfy Romeo. Pełne zestawienie raportu TÜV zamieścimy w katalogu "Samochody używane 2004", który niebawem ukaże się na rynku.
Olbrzymy kontra krasnale
Jak co roku stowarzyszenie nadzoru technicznego TÜV publikuje najświeższe dane dotyczące awaryjności samochodów. Raport jest opracowywany na podstawie wyników obowiązkowych przeglądów rejestracyjnych wykonywanych w Niemczech.