Do momentu przeprowadzenia modernizacji w 1999 roku sprzedano aż 733 tys. sztuk na rynkach 140 krajów, a na początku 2000 roku z taśmy fabryki w Sochaux zjechał milionowy egzemplarz. Podstawą handlowego sukcesu był bogaty wybór wersji nadwoziowych o wyrazistej, atrakcyjnej stylistyce, dobre wyposażenie i szeroka paleta jednostek napędowych. Te same walory sprawiają, że Peugeot 406 jest atrakcyjny jako auto używane. W Polsce jest on dość popularny, a ceny egzemplarzy z końca produkcji są zachęcające. Dodatkowym atutem jest to, że na tle innych aut spod znaku lwa wyróżnia się on stosunkowo niską awaryjnością, choć na początku produkcji nie obyło się bez kilku niepotrzebnych wpadek.Modernizacja korzystnie wpłynęła na jakośćSprzedaż rozpoczęto od sedana, do którego nieco później dołączyły wersje kombi i coupé. Agresywna i smukła linia nadwozia z mocno zaakcentowaną elegancją wciąż może uchodzić za atrakcyjną, zwłaszcza w autach po modernizacji. Nowszą wersję, oznaczoną symbolem D9 (poprzednia D8), można łatwo rozpoznać m.in. po zmienionym przodzie - szersze reflektory, nowe: atrapa przednia i zderzak, a pokrywa silnika otrzymała przetłoczenia. Modernizacja tyłu ograniczyła się do detali - klosze reflektorów otrzymały listwy w kolorze nadwozia. Wersję coupé, poddano delikatnemu face liftingowi dopiero w 2003 r. Do napędu modelu 406 przez cały okres produkcji wykorzystano kilkanaście różnych jednostek napędowych. Początkowo stosowano szesnastozaworowe silniki benzynowe serii XU. Najpopularniejsze z nich to motory 1.8 i 2.0 osiągające moc 110 i 132 KM. Oba zapewniają autu przyzwoite osiagi i odznaczają się dobrą kulturą pracy, ale silnik 2.0 nie jest ekonomiczny. Jego zapotrzebowanie na paliwo podczas jazdy miejskiej waha się od 10 do 12 l/100 km. Mankamentem tych silników jest również przeciętna elastyczność w dolnym zakresie obrotów. Po modernizacji obie jednostki zastąpiono nowymi konstrukcjami serii EW odznaczającymi się niższym zużyciem paliwa i lepszą elastycznością. Miłośnikom sportowych wrażeń warto polecić silnik 3.0 V6, dysponujący mocą 190 KM w początkowej fazie produkcji i 207 KM po roku 1999. Do 1998 roku w ofercie znajdowała się również 2-litrowa jednostka doładowana, zapewniająca dobre osiagi, jednak auta z takim napędem są dość awaryjne i bardzo rzadkie. W sedanach można spotkać najmniejszy silnik 1.6 o mocy 88 KM. To wariant dla oszczędnych, którzy są w stanie zaakceptować słabą dynamikę. W 1997 roku pojawiła się też seria pojazdów z fabryczną instalacją gazową, a od 2002 na rynkach zachodnich oferowano motor benzynowy 2.0 HPi o mocy 140 KM (bezpośredni wtrysk). Niestety, konstrukcja ta okazała się dość kłopotliwa i nieekonomiczna - lepiej unikać tego silnika.406 z dieslem HDi jest bardzo popularnaJednak 406 najczęściej występuje z dieslem. Początkowo były to klasyczne konstrukcje z wtryskiem pośrednim o pojemności 1.9 z i bez doładowania oraz turbodiesel 2.1 o mocy 109 KM. Warte polecenia są auta wyposażone w nowoczesne diesle HDi (z bezpośrednim wtryskiem paliwa Common Rail), których pierwszy, 2-litrowy przedstawiciel pojawił się w 1998 r. Rok później zadebiutowała 90-konna wersja tego samego motoru, a pod koniec produkcji w ofercie 406 pojawił się silnik 2.2 HDi (Common Rail). Zapewniają one bardzo dobre osiągi przy jednoczesnym niskim zużyciu paliwa oraz wysoką kulturę pracy.Standardowo napęd przekazywany jest na przednią oś przez pięciobiegową skrzynię manualną, ale dość często można spotkaćrównież wersje z 4-biegowym "automatem". Dobrze należy ocenić własności jezdne auta. Pomimo komfortowej charakterystyki zawieszenie pozwala sprawnie pokonywać szybkie łuki. Przechyły nadwozia są znaczne, ale 406 cały czas daje kierowcy poczucie kontroli nad autem. Jest to zasługa nowoczesnego, niezależnego zawieszenia. Istotnym atutem modelu jest obszerne, funkcjonalne wnętrze oraz bogate wyposażenie, zwłaszcza aut wyprodukowanych po 1999 roku. Czytelna deska została dobrze rozplanowana, a obsługa przełączników jest łatwa. Niewiele można zarzucić wygodzie foteli, a ilość miejsca zaspokoi nawet wysokie osoby. Dotyczy to też tylnego rzędu siedzeń. Fotel kierowcy, począwszy od podstawowej wersji, ma szeroki zakres regulacji, łącznie z podparciem części lędźwiowej pleców. Od początku stosowano przyjemne w dotyku i estetyczne materiały o zróżnicowanej kolorystyce, a także wstawki imitujące szlachetne drewno. Siedzenia najczęściej obszyte są welurem. Modernizacja wnętrza oznaczała głównie nowe materiały (rzadziej zdarza się trzeszczenie plastików), kształt deski rozdzielczej pozostał niezmieniony. Poziom wyposażenia wzrastał z każdym kolejnym rokiem. Auta oferowano w trzech podstawowych wersjach SR, ST i najbogatszej SV. Od 2001 r. wszystkie wersje miały 4 poduszki powietrzne, a w wersji SR i SV znajdziemy m.in. klimatronic, czujnik deszczu, komputer pokładowy i podgrzewane siedzenia. Pod względem eksploatacyjnym Peugeot 406 nie jest problematyczny, z powodu stosunkowo małej liczby poważnych awarii. Drobne niedomagania zdarzają się częściej, ale głównie w starszych autach. Niezależnie od wersji mogą wystąpić problemy z krótką żywotnością drążków zbieżności w tylnym zawieszeniu i łącznika stabilizatora w przednim. Przeciętny przebieg, po jakim te elementy wymagają naprawy, to około 60-80 tys. km. Zmiana mocowania sprawiła, że w autach po modernizacji żywotność łącznika stabilizatora wzrosła. W egzemplarzach sprzed 1999 roku nagminnie występował też problem z zacinającymi się i drgającymi wskazówkami zegarów. Najmniej kłopotów z układem napędowym mają właściciele starszych diesli i silników benzynowych. W motorach benzynowych tylko sporadycznie zdarzają się problemy z osprzętem, np. czasami zawodzi silnik krokowy wolnych obrotów (naprawa około 500 zł), a przy przebiegu 200 tys. km potrafi zawieść rozrusznik. Silniki HDi mogą być kosztowne w eksploatacji Przy zakupie warto zwrócić uwagę na producenta sterownika silnika - najlepszą trwałość gwarantuje Bosch. Na początku produkcji powszechnie występowało zbyt wysokiezużycie oleju w silnikach 1.8, lecz problem ten usuwano w ramach gwarancji. Najbardziej wymagające i niosące ryzyko sporych wydatków są silniki HDi. Bywają one bardzo czułe na zanieczyszczone paliwo, a naprawy układu wtryskowego kosztują kilka tysięcy złotych. Jednostki te miały również problemy z krótką żywotnością koła pasowego napędu osprzętu silnika. Średnio co 100 tys. km trzeba się też liczyć z koniecznością wymiany drogiego dwumasowego koła zamachowego (oprócz wersji 90-konnej). W ASO to wydatek około 3 tys. zł. Objawem w obu przypadkach jest wyraźny hałas. Od 2001 roku w silnikach HDi: 2.0/110 KM i 2.2/133 KM pojawił się filtr cząstek stałych (FAP), który wymaga dodatkowej obsługi. Co 80 tys. km trzeba uzupełnić specjalny płyn (koszt operacji około 800 zł), a uszkodzenie samego filtra to wydatek kolejnych 2 tys. zł. Problem rdzy nie istnieje - nadwozie jest ocynkowane. Zdaniem fachowca- Peugeot 406 to jeden z najmniej awaryjnych modeli firmy. Ze względu na bezproblemową eksploatację polecam wybór auta z benzynowym silnikiem 2.0. Jednostki HDi są bardziej wymagające i droższe w obsłudze, choć w codziennej eksploatacji tańsze i bardzo przyjemne. Auta po modernizacji są lepiej dopracowane.Piotr Zaręba,kierownik serwisu Longin Bielak ASO Peugeot w ŁomiankachNASZ WERDYKTTo samochód, który warto wziąć pod uwagę, przede wszystkim ze względu na rozsądny stosunek ceny do jakości. Dużą zaletą modelu 406 jest różnorodność wersji silnikowych. Bardzo popularnei nowoczesne silniki HDi gwarantują dobre osiągi i małe wydatki na paliwo. Jednak trzeba pamiętać, że wymagają starannej i fachowej obsługi. Zaniedbania mogą być w tym przypadku bardzo kosztowne.
Peugeot 406 - Mile zaskakuje
Model 406 uważany jest za jedną z najbardziej udanych konstrukcji Peugeota ostatnich lat. Po wejściu na rynek pod koniec 1995 roku z miejsca okazał się rynkowym przebojem.