Pod koniec XIX wieku zainteresował się nowinką techniczną, jaka się wówczas pojawiła - powozem z własnym napędem, czyli samochodem.Zachęcony reklamami firmy Daimler w 1897 roku kupił produkowany przez nią pojazd i zawiózł do Nicei. Nowy nabytek powszechnie znanego i szanowanego mieszkańca Riwiery Francuskiej wzbudził sensację. Przedsiębiorczy kupiec wyczuł, że można na tym dobrze zarobić i natychmiast zamówił cztery następne pojazdy. Zastrzegł jednak, aby miały mocniejsze silniki umożliwiające osiągnięcie prędkości 40 km/h (jego pierwszy pojazd osiągał 25 km/h). W ówczesnych warunkach było to żądanie bardzo trudne do spełnienia z technicznego punktu widzenia.Na szczęście genialny kupiec trafił na równie genialnych konstruktorów: Gottlieba Daimlera i Wilhelma Maybacha. Ich firma Daimler-Motoren-Gesellschaft z Cannstatt pod Sttutgartem spełniła żądanie i 4 auta przetransportowano do Nicei. Jellinek dziękifortelowi zrobił na nich doskonały interes, sprzedając trzy z nich baronowi Arthurowi de Rotshildowi. Fortel polegał na tym, że swoim Daimlerem wyprzedził barona podjeżdżającego na wzgórze wolniejszym, francuskim pojazdem. Robił tak... trzy razy i za każdym baron natychmiast kupował pojazd. Ten sukces handlowy spowodował, że Emil Jellinek postanowił zostać (mówiąc dzisiejszym językiem) dilerem firmy Daimler. Co więcej - w zamówieniu narzuciłswoje rozwiązania techniczne (jeszcze mocniejsze silniki umieszczone z przodu). Pouczanie Maybacha, jak ma konstruować samochody, było nawet ze strony bogatego kupca bezczelnością, ale genialny konstruktor podjął wyzwanie. Nie bez znaczenia był fakt, że Jellinek złożył zamówienie na 36 pojazdów, wartefortunę - 550 tys. marek w złocie (dziś równowartość kilkunastu milionów dolarów). Były jeszcze dwa dodatkowe warunki: wyłączność na sprzedaż aut tej marki i... zmiana nazwy z Daimler na Mercedes. Dlaczego Mercedes? Ponieważ tak miała na imię 10-letnia wówczas córka Jellinka (Mercedes Adrienne Manuela Ramona przeżyła 40 lat, zmarła w 1929 roku).Pierwszy pojazd (dziś powiedzielibyśmy prototyp) dostarczono do Nicei w 1901 roku. Miał silnik o poj. 5,9 litra i mocy 35 KM. Osiągał 90 km/h, a na słynne wzgórze La Turbie wjeżdżał z prędkością 50 km/h. Rok później pojawiła się udoskonalona wersja o nazwie Simplex. Rozpoczynała się nowa era w dziejach Mercedesa. Simplex z 1902 roku miał montowany z przodu, chłodzony wodą silnik4-cylindrowy o pojemności 6786 ccm i mocy 40 KM, pozwalający rozwijać prędkość ok. 80 km/h. Napęd przekazywany był łańcuchami na koła tylne. Na początku XX wieku była to prędkość "kosmiczna", ale okazało się, że można ją znacznie przekroczyć. 3 maja 1902 roku amerykański miliarder William K. Vanderbilt jr. ustanowił we Francji rekord prędkości na dystansie 1 kilometra ze startu lotnego, osiągając zawrotną prędkość 111,8 km/h! Simplexy z różnymi nadwoziami i 5 silnikami o mocy od 18 do 60 KM produkowano do 1910 r. Do dziś na świecie zachowało się zaledwie kilkanaście egzemplarzy. 3 z nich, w tym omnibus, można oglądać w muzeum w Stuttgarcie. Każdy zachowany Simplex to motoryzacyjny rarytas warty kilka milionów dolarów. 13 z nich spotkało się na paradzie zorganizowanej 18 listopada przez muzeum Mercedesa w Stuttgarcie. Ponad-100-letnie pojazdy zadziwiały swoją urodą i kondycją.Historia markiMercedesDaimler, Maybach i JellinekFirma Daimler-Motoren-Gesellschaft powstała w listopadzie 1890 roku w Cannstatt pod Stuttgartem. Założyli ją dwaj genialni konstruktorzy: Gottlieb Daimler oraz Wilhelm Maybach. Znali się już wtedy i współpracowali od 25 lat. W 1883 r. opatentowali szybkoobrotowy silnik spalinowy, a w 1885 r. zbudowali 4-suwowy silnik 1-cylindrowy, który posłużył do napędu pojazdu dwukołowego zbudowanego z drewna (pierwszy motocykl).W 1896 roku firma Daimlera i Maybacha pokazała światu pierwszą ciężarówkę z napędem spalinowym. Ich zakład produkował także stacjonarne silniki spalinowe, wozy strażackie i łodzie motorowe. Przełomowym momentem w dziejach firmy stał się rok 1897, kiedy zaprezentowano model Phoenix. Był to już prawdziwy pojazd zbudowany od podstaw, a nie - jak wcześniej - rodzaj powozu z własnym napędem. Tej drugiej koncepcji dość długo trzymał się konkurent Daimlera - Karl Benz. Daimler zmarł w1900 roku. Firmą zajął się Maybach wraz z synem zmarłego, Paulem. Drugim przełomem w dziejach firmy był kontakt z Emilem Jellinkiem (patrz tekst obok). W 1926 roku nastąpiło połączenie firm Daimlera i Benza, powstał Daimler-Benz.
Pierwszy prawdziwy Mercedes
Nie był to zwykły kupiec. Dużego majątku dorobił się w Wiedniu, potem został honorowym konsulem Austrii w Monako.