Musimy spełnić właściwie tylko jeden warunek – powinniśmy mieć garaż, przede wszystkim po to, by nie niszczał dość drogi płócienny dach i by móc odświeżyć auto przed przyszłorocznym sezonem

Renault 19 Cabrio - tani kabriolet

Technika cabrio jest taka sama jak w zamkniętej „19-tce”. Zaletą Renault 19 cabrio jest prosta budowa i łatwy dostęp do tanich części zamiennych, które pasują ze zwykłej wersji. Wyjątkiem są właściwie tylko elementy blacharskie, które poza przodem (rzadziej koroduje niż nieocynkowany tył) są zupełnie inne. Nie oznacza to jednak, że nie można kupić części używanych do otwartej „19-tki” – uda się, tylko nie są one tak tanie, jak w przypadku zamkniętej odmiany.

Renault 19 Cabrio - proste silniki

Pod maską projektowanego przez Karmanna nadwozia Renault 19 Cabrio najczęściej spotkać można silnik 1.8 (F3P) o mocy 88, 90, 95 lub dużo rzadziej 107 KM (wersja RSi). To nieskomplikowana konstrukcyjnie jednostka, którą trapią wycieki oleju. Także osprzęt bywa zawodny, ale koszty usunięcia potencjalnych awarii przeważnie nie są wysokie. W codziennym użytkowaniu auto sprawuje się całkiem nieźle – średnie spalanie wynosi około 8 l/100 km.

Renault 19 Cabrio ma również odmianę 1.8 (F7P) 16V/135 KM, która nie jest już bezproblemowa, zapewnia jednak dużo lepsze wrażenia z jazdy (także dzięki zmodyfikowanemu układowi jezdnemu). W mocniejszej wersji trzeba bardziej przestrzegać rygorów serwisowych i dbać o czuły na uszkodzenia układ chłodzenia (szybko niszczy się uszczelka pod głowicą i głowica).

Renault 19 Cabrio - na to uważaj

Słabym punktem „19-tki” cabrio jest też przednie zawieszenie. O ile element ten w odmianie 90-konnej można dość tanio przywrócić do dobrego stanu, o tyle w 16V wymaga to większych wydatków. Główny problem modelu to niezbyt trwały dach. Wiele aut ma uszkodzone poszycie dachu i tylną szybę z pleksiglasu. Teoretycznie można kupić używany dach (cena 500-1000 zł, w zależności od stanu), jednak prawdopodobieństwo, że szybko nie stanie się z nim tak samo, jest niewielkie. Pozostaje więc zakup nowego poszycia, szyby i montaż tych elementów u tapicera. Cała operacja oznacza wydatek rzędu 2-2,5 tys. zł, warto więc dopłacić nieco więcej i nabyć Renault 19 z dachem w dobrym stanie.