Nowa konstrukcja szybko została doceniona i zyskała ogromną popularność. Zainteresowanie było tak duże, że już w 1999 r. Scénic stał się odrębnym modelem i otrzymał własny program rozwoju. Data usamodzielnienia zbiegła się z liftingiem Mégane’a, który oprócz zmian stylistycznych otrzymał także nowe jednostki napędowe. Scénic, niemal identyczny od strony technicznej (poza niewielkimi różnicami), również został zmodernizowany: otrzymał m.in. inaczej wyglądający przód, lepiej wyposażone i wykonane z lepszych materiałów wnętrze, a pod maską zainstalowano nowe silniki. Standardem stały się cztery poduszki powietrzne, ABS, elektrycznie sterowane przednie szyby i lusterka boczne. Klimatyzacja wymagała dopłaty, ale na rynku wtórnym występuje duża liczba wyposażonych w nią egzemplarzy.Renault Scénic należy do liderów w swojej klasieNiewątpliwie największym atutem tego modelu jest wspomniana wcześniej funkcjonalność wnętrza. W środku mogą podróżować wygodnie 4 dorosłe osoby lub 5, jeśli z tyłu usiądzie trójka dzieci. Zamiast klasycznej kanapy w drugim rzędzie zamontowano trzy oddzielne fotele, które można łatwo wyjąć lub złożyć. Oprócz kilku opcji aranżacji wnętrza docenić należy dużą liczbę praktycznych schowków (znajdziemy je również w podłodze i pod siedzeniami), poczucie przestronności i dobrą widoczność z miejsca kierowcy. Bagażnik przy normalnym położeniu siedzeń ma pojemność 410 l, ale po ich złożeniu objętość kufra wzrasta do 1800 l. Dzięki temu w razie potrzeby Scénikiem można przewozić dość duże przedmioty – warto też wspomnieć o idealnie płaskiej podłodze bagażnika. W stosunku do vanów zaletami kompaktowego „francuza” są mniejsze wymiary, co ułatwia poruszanie się w miastach, i niższe koszty eksploatacji. Co do tego drugiego wiele osób ma wątpliwości, bojąc się zakupu kilkuletniego Renault w obawie przed wysoką awaryjnością. Czy słusznie? Analizując dane zawarte w najnowszym raporcie usterkowości TÜV, można dojść do wniosku, że ten lęk może być częściowouzasadniony – średnia awaryjność tego modelu jest wyższa od przeciętnej. Jednak nie należy przesadzać – liczba odnotowanych bardzo poważnych usterek jest znikoma, większość to drobiazgi, a poza tym koszty napraw nie są wysokie.Silniki benzynowe rzadko ulegają poważnym awariomZadowolenie z eksploatacji w dużej mierze zależy od rodzaju jednostki napędowej. Mechanicy zachęcają do wyboru wersji benzynowych – chociaż więcej palą, nie są kosztowne w naprawach. Warto rozejrzeć się za opisywanym Scénikiem ze 140-konnym silnikiem 2.0 16V (problematyczny motor 2.0 IDE w tym modelu nie był montowany). Takie auto to rzadkość, ale zapewnia dużo przyjemności z jazdy dzięki dobrym osiągom. Poważniejszą usterką zdarzającą się w tym silniku jest uszkodzenie koła zmiennych faz rozrządu. Kosztuje ono 700 zł, ale podczas naprawy trzeba rozebrać (a niekiedy wymienić) napęd rozrządu, więc całkowity koszt usunięcia awarii może sięgnąć 1500 zł. Mechanizm zmieniający fazy rozrządu zastosowano też w jednostce 1.6. Objawem jego uszkodzenia jest terkotanie, więc przed zakupem zwróćmy na to uwagę. Jednak na ogół silniki benzynowe nie cierpią na nic poważnego – zdarzają się wycieki oleju i usterki czujników położenia wału. Zaletą jest dobra współpraca z instalacją LPG. Dość częstych ingerencji wymaga przednie zawieszenie, choć korzystając z zamienników, można je bardzo tanio naprawić. Warto jednak sięgnąć po droższe, ale o wiele trwalsze części. Jeśli zastosujemy np. Łącznik stabilizatora za 30 zł, może nie wytrzymać nawet 5 tys. km – za oryginalny zapłacimy 198 zł, ale gwarantuje on użytkownikowi znacznie dłuższy spokój.Zadbany Scénic nie będzie autem problematycznymUżytkownik Scénica nie musi obawiać się awarii, które unieruchomią auto, pod warunkiem przestrzegania zaleceń serwisowych. Te, które najczęściej się zdarzają, wpływają zazwyczaj tylko na obniżenie komfortu jazdy. Na szczęście w konstrukcji nie zastosowano jeszcze tak wiele elektroniki, jak w kolejnej generacji, i nie stwarza ona dużych problemów. Nie należy obawiać się korozji w bezwypadkowych egzemplarzach, ale możemy ją spotkać na elementach podwozia i instalacji elektrycznej.Zdaniem FachowcaPierwsza generacja Renault Scénica technicznie jest niemal całkowicie oparta na popularnym modelu Mégane, co sprawia, że koszty jej utrzymania są bardzo przystępne. W zadbanym aucie z silnikiem benzynowym nie musimy się obawiać poważnych usterek – jeśli trzeba by coś naprawić, to zapewne będzie to zawieszenie. Zbigniew Sabat, serwis Renault Retail GroupPodsumowanieRenault Scénic ma wiele zalet, co powinny docenić młode rodziny z małymi dziećmi: komfortowe, funkcjonalne wnętrze, ustawny i pakowny bagażnik. Zachętą do zakupu jest przystępna cena i dość bogaty wybór na rynku wtórnym. Trzeba się jednak liczyć z drobnymi usterkami, które w tym modelu czasem się zdarzają – ich liczba nasila się z wiekiem. Mimo to koszty utrzymania auta nie są duże.
Renault Scenic 2.0 - Więcej swobody
Debiutujący w 1996 r. Renault Mégane Scénic pokazał Europejczykom, jak na bazie stosunkowo niewielkiej przestrzeni auta kompaktowego zbudować bardzo funkcjonalny rodzinny pojazd.