Łącznik stabilizatora to część, odpowiadająca za połączenie stabilizatora z wahaczem lub kolumną zawieszenia. Umożliwia on bezpieczne pokonywanie trasy, zakrętów oraz komfortową jazdę. Ten metalowy drążek nie jest skomplikowaną częścią, lecz narażony bywa na duże obciążenia. Jego eksploatacja, która charakteryzuje się występowaniem wysokich naprężeń, wymaga częstszego serwisowania. Dzięki tej części samochód nie przechyla się, podczas pokonywania zakrętów, zachowując przyczepność obu kół. Z powodu stylu jazdy oraz jakości dróg, po których się poruszamy jego wytrzymałość to około 20-30 tysięcy kilometrów.

Jak działa łącznik stabilizatora?

Funkcjonowanie łącznika stabilizatora jest ściśle związane z prawami fizyki. Podczas pokonywania zakrętów, siła odśrodkowa powoduje wynoszenie ciężaru pojazdu na zewnętrzną stronę. W wyniku tego zjawiska, strona przeciwna się podnosi, tracąc przyczepność z podłożem. Rozwiązaniem jest połączenie wahaczy z obu stron, najlepiej zarówno przodu, jak i z tyłu samochodu. Taka współpraca przeciwległych części powoduje przenoszenie siły w bardziej równomierny sposób, dzięki czemu zakręty można pokonywać bez obawy o przewrócenie się samochodu lub utratę kontroli.

W zależności od modelu samochodu, łączniki stabilizatora różnią się długością i sztywnością. Dla pojazdów, w których siła odśrodkowa bardziej daje się we znaki, przeznaczone są łączniki grubsze, które są zdolne do przenoszenia większej siły. Łącznik składa się z przegubów kulowych i gumowych, które lubią się zużywać, więc ważna jest jego odpowiednia konserwacja i kontrola jakości.

Łącznik stabilizatora - objawy zużycia

Prawdopodobnie najszybciej dostrzeżemy problemy z prawym łącznikiem stabilizatora. Związane jest to z tym, że oprócz wykorzystywania go podczas zakrętów jest on również narażony na zużycie z powodu pobocza drogi, które nie zawsze jest w idealnym stanie. Pierwszym objawem możliwego niszczenia łącznika jest zauważalna pogarszająca się jakość i precyzja prowadzenia samochodu. Coraz ciężej utrzymuje się tor jazdy zarówno na zakrętach, jak i na prostej drodze. W późniejszym etapie, podczas jazdy można usłyszeć odgłosy stukania, skrzypienia lub piszczenie z okolic kół. Dźwięki będą bardziej wyraźne podczas jazdy po nierównej powierzchni przy mniejszej prędkości.

Zużywanie się łącznika stabilizatora można również dostrzec gołym okiem, zerkając pod samochód. Najczęściej ujrzymy wtedy widok rozerwanych, sparciałych gum, które będą znakiem konieczności wymiany części. Co ciekawe, fizyczne zmiany nie muszą być wynikiem przejechanych kilometrów, lecz nawet znakiem czasu, pod wpływem którego tracą swoją jakość.

Wymiana łącznika stabilizatora

Warto pamiętać, aby łączniki stabilizatora wymieniać parami – z przodu lub z tyłu. Części nie są jednak drogie, podobnie jak usługa mechaników. Operacja powinna zająć maksymalnie kilka godzin. Ceny nowych łączników to około 50-100 zł za oryginalne elementy. Dodatkowo trzeba doliczyć około 30-60 zł za wymianę jednej sztuki. Jeżeli posiada się pewne umiejętności, sprzęt i miejsce można również podjąć się ich samodzielnego demontażu.

W tym przypadku należy najpierw zdjąć koło, a następnie odkręcić łącznik od drążka stabilizatora oraz od wahacza lub amortyzatora. Elementy te są podatne na korozję, więc konieczne może okazać się nawet rozcięcie śrub lub samej wymienianej części. Nie można zapomnieć o odpowiednim przeczyszczeniu miejsc, w których montowany będzie zamiennik oraz nasmarowanie śrub. Gdy wszystkie etapy zostaną już wykonane, a łączniki stabilizatorów zajmą swoje miejsca, konieczne będzie sprawdzenie geometrii zawieszenia.