Krytykowali też decyzję o rozpoczęciu montażu jednostki wysokoprężnej, z oburzeniem podkreślając: "Co takiego?! Saab z dieslem? Przecież temat ropniaków w wypadku szwedzkiego producenta był zawsze zamknięty". Jednak złe opinie często przysłaniają prawdziwe zalety. Bez wątpienia Saab 9-3 DiT ma ich sporo. Krytykowany, 116-konny silnik Opla, który we wrześniu 2000 r. zyskał dodatkowe 9 KM, okazał się całkiem udaną konstrukcją. Co prawda nie ma systemu Common Rail, a za wtrysk bezpośredni odpowiada sterowana elektronicznie pompa wtryskowa, jednak motor nie traci na tym zbyt wiele. Jest oszczędny i dość dynamiczny. Przeszkadzać może tylko lub aż głośna praca silnika - szczególnie po zimnym rozruchu silnik klekocze jak w traktorze. Silnik nie cierpi na poważne niedomagania Jednostka dobrze wypada pod kątem trwałości. Mechanicy zwracają uwagę jedynie na 3 niedomagania: zaworu EGR (problemy z "lewym" powietrzem - łatwe do usunięcia), przepływomierza powietrza i układu odprowadzenia paliwa z wtryskiwaczy. Objawy dwóch pierwszych usterek są podobne - spadek mocy, dławienie się. W wypadku trzeciej awarii występują kłopoty z rozruchem na zimno. Warto też zwrócić uwagę na zawieszenie silnika. Szybko wyrabiają się poduszki z płynem hydraulicznym. Koszt wymiany jednej sztuki wynosi ok. 800-900 zł.Poza tym zanotowaliśmy przypadki awarii alternatora. Wycieki oleju czy problemy z turbiną zdarzają się raczej sporadycznie. Niezłe oceny zbiera przeniesienie napędu. Jeśli użytkownicy rozmawiają oproblemach ze skrzynią biegów, najczęściej wymieniają uszkodzenia synchronizatora wstecznego biegu lub hałasujące łożyska wałka atakującego bądź sprzęgłowego. Warto też zwrócić uwagę na wewnętrzne kielichy półosi napędowych. Wymienione problemy występują głównie w autach z przebiegiem przekraczającym 150-200 tys. km, ale przy niechlujnej eksploatacji mogą pojawić się wcześniej.Komfortowo, ale z drobnymi problemami W zawieszeniu przednim najczęściej wyrabiają się sworznie wahaczy poprzecznych (550 zł sztuka) i silentblocki wahaczy wzdłużnych. W tym wypadku wymiana całego elementu nie jest konieczna, wystarczy kupić samą "poduszkę" (za 140 zł). Łączniki stabilizatora z reguły wybijają się po 40-60 tys. km. Ich wymiana jednak nie jest kosztowna. Za dobry zamiennik trzeba zapłacić 70-80 zł. Konstrukcja tylnego zawieszenia wykorzystująca belkę skrętną jest w zasadzie bezawaryjna. Jego eksploatacja sprowadza się do wymiany amortyzatorów. Generalnie Saab 9-3 z dieslem jest autem wartym zainteresowania. Nie ulega nadmiernej liczbie awarii i sprawdza się całkiem nieźle w codziennej eksploatacji. Zawieszenie komfortowo resoruje nierówności oraz pewnie utrzymuje nadwozie na łukach. Auto prowadzi się łatwo i poręcznie. Kierowca ma do dyspozycji wygodny fotel i oryginalną deskę rozdzielczą. Nie ma zastrzeżeń do pojemności bagażnika. Pochwalić też trzeba bogate wyposażenie wersji SE. Szkoda tylko, że wnętrze zostało przeciętnie poskręcane i wytłumione, a miejsca na nogi z tyłu jest jak na lekarstwo. Psuje to ogólnie dość pozytywną ocenę kabiny.Da się naprawdę tanio Saaba 9-3 można zaliczyć do samochodów całkiem solidnie zbudowanych. Najczęściej trapią go drobne dolegliwości, choć ze względu na drogi serwis ASO niekoniecznie tanie do usunięcia. Dlatego po zakończeniu okresu gwarancyjnego zachęcamy do poszukiwania prywatnych zakładów specjalizujących się w naprawie samochodów właśnie tej marki. Bardzo często oferują one oryginalne części w dużo atrakcyjniejszych cenach. Również koszty robocizny są wyraźnie niższe. Historia modelu1998 luty: prezentacja Saaba 9-3. W ofercie znalazły się 3- i 5-drzwiowy hatchback oraz kabriolet. Silniki benzynowe: 2.0/130, 2.0t/154 i 185, 2.3/150 i diesla 2.2/116 KM.Od sierpnia także wersja 2.0t/200 KM. 1999 sierpień: uzupełnienie gamy silnikowej o 2-litrowe turbo o mocy 150 lub 205 KM oraz o wersję topową 2.3 Viggen o mocy 224 KM. 2000 wrzesień: modernizacja silnika 2.2 DiT - teraz z mocą 125 KM. 2002 wrzesień: prezentacja nowej generacji modelu.zdaniem fachowca- Saab 9-3 z silnikiem 2.2 TiD nie należy do samochodów uciążliwych w eksploatacji, z zastrzeżeniem, że wszystkie zabiegi serwisowe są dokonywane na czas. Uwaga na egzemplarze pochodzące z prywatnego importu, które dominują na krajowym rynku. Dość często zdarzają się auta pokolizyjne, a do tego niedbale naprawione.Artur ObuchowiczSerwis SaabaMichałowice,właścicielNASZ WERDYKTSaab klasy średniej z dieslem jest samochodem wartym zainteresowania. Poważne awarie występują raczej rzadko, a usterki zawieszenia czy niedomagania silnika da się stosunkowo niedrogo usunąć. Podczas jazdy jednostka sprawdza się całkiem nieźle. To konstrukcja ekonomiczna i dość dynamiczna, choć bardzo głośna. Mocnymi punktami modelu są oryginalna stylistyka, duży bagażnik oraz przyzwoita jakość wykonania. Do minusów trzeba zaliczyć kiepskie wykończenie kabiny, niewielką ilość miejsca na nogi z tyłu i wysokie ceny części w ASO.
Saab 9-3 - Szwed z obcym paszportem
Prawdziwi amatorzy Saaba od lat bojkotują modele wytwarzane we współpracy z General Motors. Zarzucają, że zgermanizowany Saab stracił charakter i nie jest już tak oryginalny jak kiedyś.