Ile z tych postulatów spełnia koreański produkt po kilku latach eksploatacji? Duże aspiracjeNa pewno cech klasycznej limuzyny można doszukać się w wyglądzie nadwozia. Wiele detali wystylizowano na wzór mody panującej na rynku japońskim. Elegancji nadwoziu dodają chromowane detale: wykończenia na pasach drzwiowych, okolic szyb oraz klapy bagażnika.Wyraźnie mniej okazale wygląda wnętrze Sonaty. Poza dużymi, wygodnymi fotelami,kokpit przypomina raczej projekty samochodów z segmentu o klasę niższego. Desce rozdzielczej poskąpiono polotu oraz fantazji stylistycznej, choć nie można zbyt wiele zarzucić jej przejrzystości i funkcjonalności. Znajdziemy tu spory, zamykany schowek przed pasażerem, dwa uchwyty na napoje umieszczonew dolnej części konsoli centralnej oraz kilka poręcznych, ale płytkich zagłębień.Przednia część wnętrza o szerokości 1,5 m powinna zadowowlić nawet rosłe osoby. Z tyłu jest również przestronnie, choć znacznie mniej przestrzeni pozostaje nad głowami podróżnych. Plastik i materiały tapicerskie przyzwoitej jakości odznaczają się odpornością na zużycie. Jedynie w egzemplarzach pochodzących z początku produkcji można usłyszeć nieprzyjemne odgłosy dochodzące z okolic wykończenia drzwi. W zajęciu wygodnej pozycji może przeszkadzać brak regulacji kolumny kierowniczej w osi i skokowa zmiana położenia oparcia fotela.Bagażnik Sonaty nie najlepiej wypada pod względem funkcjonalności. Brak tu kieszeni, uchwytów do mocowania czy siatki zabezpieczającej bagaż, które właśnie w limuzynach są pożądane. Również pojemność kufra wynosząca 375 l nie zaskakuje. Na pocie-szenie pozostaje możliwość składania oparcia.Uboga ofertaOferta silnikowa ogranicza się do trzech jednostek benzynowych: 2.0/95 KM 8V, 2.0/125-139 16V i 3.0/145 V6. Sporym uznaniem cieszy się silnik 2.0 z 16-zaworową głowicą, występujący w dwóch wariantach mocy: 125 i 139 KM. Różnice w osiągach pomiędzy nimi są niewielkie. Rzadziej spotykana 125-konna jednostka bardzo chętnie wkręca się na obroty, zapewniając przyzwoite osiągi. W wersji ze skrzynią manualną Sonata przyspiesza do 100 km/h w nieco ponad 10 s i średnio zużywa ok. 10 l paliwa na 100 km. Niestety animusz silnika tłumi automatyczna skrzynia biegów. Egzemplarze w nią wyposażone osiągają 100 km/h w prawie 13 s oraz spalają średnio ok. 11 l/100 km. Do pracy przekładni automatycznej nie ma większych zastrzeżeń. Przełączanie biegów jest dość płynne, ale trwa zbyt długo. Istnieje możliwość wyboru normalnego lub sportowego trybu pracy. Mały przycisk umieszczony na lewarku zmiany przełożenia umożliwia wyłączenie czwartego biegu, skrzynia pracuje tylko na trzech pierwszych. Nadbiegu nie należy używać podczas jazdy w górach. Podróż koreańską limuzyną jest całkiem przyjemna. Dobrze zestrojony układ jezdny zapewnia poprawne zachowanie samochodu na drodze. Charakterystyka zawieszenia to udany kompromis pomiędzy komfortem a możliwością pokonywania ciasnych zakrętów z dużą prędkością. Przeszkadza tu właściwie tylko zbyt mało precyzyjny układ kierowniczy. Dobre wrażenie robi skuteczność układu hamulcowego. W testach przeprowadzonych na początku 1998 roku Sonata wyposażona w manualną skrzynię biegów zatrzymała się ze 100 do 0 km/h na dystansie 38,9 m.Braki w zawieszeniuPod względem eksploatacji autu nie można zbyt wiele zarzucić, ale niektóre dolegliwości nie powinny występować w samochodzie tej klasy. Karoseria została dobrze zabezpieczona przed korozją, jedynie w egzemplarzach 7-10-letnich jej oznaki pojawiają się na złączach elementów w komorze silnika. Klocki hamulcowe z reguły zużywają się po 25-30 tys. km, tarcze hamulcowe wystarczają na przejechanie dystansu dwukrotnie dłuższego. Do słabych punktów pojazdu należy zaliczyć zawieszenie. Dość szybko wybijają się silentblocki w wahaczach poprzecznych przedniej i tylnej osi oraz końcówki drążków kierowniczych. Jednak dzięki przystępnym cenom tych elementów w ASO naprawa nie jest kosztowna. Silniki oraz ich osprzęt produkowane w oparciu o projekty Mitsubishi uchodzą za trwałe. Jedynie okresową wymianę paska rozrządu warto skrócić do 60 tys. km (koszt w ASO: paska, wszystkich rolek oraz robocizny wynosi 1340 zł). Automatyczne skrzynie bigów nie cierpią na typowe "choroby". Przypadki problemów ze sprzęgiełkami 3. i 4. przełożenia (objawiało się to "wyskakiwaniem" biegu) występowały raczej sporadycznie w początkowych egzemplarzach. Właściciele samochodów wyposażonych w manualną skrzynię biegów muszą się przygotować na częstą wymianę oleju (co 30 tys. km).
Trwały związek
Sonata jest pierwszym projektem Hyundaia w segmencie wyższym. W założeniach miał to być samochód komfortowy, zapewniający dobre osiągi, a przede wszystkim niedrogi w zakupie i eksploatacji.
Auto Świat
Trwały związek