Obecnie większość firm ma już w ofercie modele z napędem wszystkich kół, chociaż nie wszyscy rozwiązali go tak samo. Audi również eksperymentowało z różnymi rodzajami napędu 4x4, ale ostatecznie skupiono się na konstrukcji z międzyosiowym mechanizmem różnicowym torsen, umożliwiającym samoczynną regulację momentu obrotowego przekazywanego na poszczególne osie.
Gdy Audi A6 (C5) wchodziło na rynek, quattro było już napędem dopracowanym i dostępnym z wieloma silnikami, w tym również z dieslami 1.9 TDI i 2.5 TDI. Wskutek tego na rynku wtórnym jest dużo ofert sprzedaży Audi A6 z napędem na wszystkie koła.
Pod względem odczuwania przyjemności z jazdy i bezpieczeństwa wersja quattro przewyższa odmiany z napędem na jedną oś. Przede wszystkim zyskujemy większą stabilność na śliskich nawierzchniach (podczas deszczu lub na śniegu), efektywniej można wykorzystać też dużą moc silnika. Podczas szybkiej jazdy po krętych odcinkach dróg nie poczujemy ani nadsterowności, ani podsterowności – Audi quattro po prostu posłusznie porusza się obranym przez kierowcę torem. Czego jeszcze potrzeba do pełnej satysfakcji?
Większość osób życzyłaby sobie mocnego i w miarę oszczędnego silnika. Tę rolę doskonale spełnia jednostka wysokoprężna 2.5 TDI. 1.9 TDI też nie rozczarowuje, nawet jest lepsza ze względów eksploatacyjnych, ale znacznie trudniej ją spotkać na rynku wtórnym.
Audi A6 z dieslem 2.5 ma doskonałe osiągi, godne prestiżu, jakim cieszy się auto. Co prawda, do zasilania nie zastosowano ani pompowtryskiwaczy, ani nowoczesnego common raila, a wtrysk bezpośredni realizuje sterowana elektronicznie pompa wtryskowa, ale kierowca nie odczuwa żadnych niedogodności z tego powodu. Audi A6 2.5 TDI quattro doskonale reaguje na dodanie gazu już przy bardzo niskich obrotach, bo silnik swój maksymalny moment obrotowy 370 Nm uzyskuje przy 1500 obr./min. To zapewnia bardzo dobrą elastyczność, niezależnie od biegu, na którym się poruszamy. Podana wartość momentu dotyczy najmocniejszej, 179-konnej wersji tego silnika.
Oprócz niej do 2001 roku oferowano odmianę 150-konną, a później 155 i 163 KM. Różnicę między nimi odczujemy w osiągach, a także podczas wizyty na stacji benzynowej. Najmocniejsza wersja pozwala rozpędzić się do „setki” w 8,9 s – słabsza potrzebuje nieco o ponad sekundę więcej, ale nawet wtedy na przyspieszenie narzekać będą tylko najbardziej wybredni. Natomiast średnie spalanie oscyluje w granicach 8-9 l/100 km i jest wyższe w stosunku do wersji z napędem tylko na jedną oś o około 1 l/100 km.
Nieco wyższe zużycie paliwa to właściwie jedyna wada Audi A6 z napędem quattro, bo auto zachowuje pełną funkcjonalność – bagażnik nie jest mniejszy (sedan – 550 l, kombi – 455 l). Nie zmniejszyło się też wnętrze, które – jak przystało na klasę wyższą – jest obszerne, skutecznie wygłuszone i na ogół bogato wyposażone. Dotyczy to zwłaszcza wersji quattro, które zostały dość dobrze doposażone przez pierwszego właściciela. System ESP jest standardowo, podobnie jak 4 airbagi i kurtyny powietrzne, „elektryka” oraz klimatyzacja. W wielu, zwłaszcza młodszych egzemplarzach znajdziemy też inne przydatne wyposażenie, takie jak np. ksenonowe reflektory czy nawigację.
Niestety, również na rynku wtórnym trzeba nieco więcej zapłacić za wersję 4x4, ale biorąc pod uwagę korzyści, jest to wydatek jak najbardziej uzasadniony. Nie należy bać się większej awaryjności związanej z rozbudowanym układem przekazania napędu – jest on bardzo niezawodny, m.in. dlatego, że całość (również mechanizm torsena) to rozwiązanie czysto mechaniczne. W Audi A6 można spotkać trzy rodzaje skrzyń biegów: manualną oraz dwie automatyczne – Tiptronic i Multitronic. Ze względu na wysoką awaryjność trzeba unikać tej ostatniej, która jest bardzo kosztowna w naprawie.
Jednak największym problemem dla osoby wybierającej Audi A6 quattro z dieslem okaże się silnik. Jednostka 1.9 TDI jest jak najbardziej udana, ale w tym modelu trudno osiągalna na rynku. Natomiast motor 2.5 TDI może przysporzyć dużych wydatków, zwłaszcza że większość Audi A6 z lat 1997-2004 ma dość duży przebieg. Przede wszystkim ścierają się krzywki wałków rozrządu, w wyniku czego silnik traci moc, kopci, pracuje nierówno. Dzieje się to zazwyczaj w egzemplarzach z przebiegiem 200-250 tys. km, a koszty naprawy sięgają 4 tys. zł.
Często zawodzi też pompa wtryskowa, na naprawę której wydamy od 1 do 4 tys. zł, w zależności, co zawiedzie. Dodatkowo wyeksploatowana może już być Turbosprężarka, a także mocno zanieczyszczony intercooler. Droga jest też wymiana paska rozrządu (poza ASO – 2-3 tys. zł), zalecana co 120 tys. km.
Spory kłopot podczas eksploatacji sprawia przednie zawieszenie, które wymaga kompletnego remontu co kilkadziesiąt tys. km. Jeśli wykorzystamy oryginalne części, jego koszt sięgnie 5 tys. zł. Stosując zamienniki, ograniczymy go do 1,5 tys. zł, ale trwałość będzie niższa.
Rzadko występują problemy z korozją, mało jest też awarii elektroniki – do nielicznych częściej występujących usterek należy uszkodzenie sterownika ABS.
Zdaniem fachowca
Audi A6 2.5 TDI z napędem quattro to samochód dający dużo przyjemności z jazdy, jednak bywa drogie w eksploatacji. Warte polecenia są egzemplarze po modernizacji, w których wyeliminowano kilka problemów silnika, np. nietrwałe wałki rozrządu, i poprawiono trwałość pompy wtryskowej. Jeśli chodzi o trwałość napędu 4x4, to nie mam poważnych zastrzeżeń – spisuje się doskonale i rzadko ulega awariom. Oczywiście, jeśli tylko auto jest prawidłowo eksploatowane.
Wojciech Boszko,kierownik serwisu Auto Forum ASO VW w Płocku
Podsumowanie
Audi A6 2.5 TDI quattro jest bardzo fajnym autem, dopóki nie przejedzie 200-300 tys. km. Niestety, egzemplarzy z mniejszym przebiegiem nie ma już dużo, a pozostałe coraz częściej mają problem z silnikiem. Motor 2.5 TDI cierpi na kilka przypadłości, m.in. zużywają się wałki rozrządu oraz awaryjne pompy wtryskowe. Usterek tych nie należy bagatelizować i liczyć na to, że w naszym samochodzie się nie zdarzą. Aby uniknąć rozczarowania, lepiej takie wydatki ująć w biznesplanie przed zakupem auta. Warto też pamiętać, że na rynku wtórnym aż roi się od egzemplarzy mających już wymienione problemy.
Galeria zdjęć
Używane Audi A6 2.5 TDI: Nie zawsze wszystko gra
Używane Audi A6 2.5 TDI: Nie zawsze wszystko gra
Używane Audi A6 2.5 TDI: Nie zawsze wszystko gra
Używane Audi A6 2.5 TDI: Nie zawsze wszystko gra
Używane Audi A6 2.5 TDI: Nie zawsze wszystko gra