Jednak singlom w zupełności wystarczy popularna wersja 3-drzwiowa, mimo że jej kufer ma zaledwie 245 l. Za kierownicą siedzi się nieco wyżej niż w innych autach segmentu B, co stanowi zaletę, bo lepiej widać drogę. Deska rozdzielcza jest ergonomiczna, ale razić może nie najlepsza jakość plastików oraz skrzypienia deski rozdzielczej. Praktyczne rozwiązanie to zamykany schowek na drobiazgi pod kierownicą.
Szukając Polo III, lepiej nie liczyć na bogate wyposażenie, zwłaszcza jeśli zależy nam na egzemplarzu z polskiego rynku.
Auta z początku produkcji często nie mają nawet airbagu i wspomagania kierownicy. Rzadko spotyka się ABS, dwie poduszki powietrzne czy klimatyzację. Dość częstym wyposażeniem jest szyberdach, ale trzeba zadbać o drożność odpływów wody, w przeciwnym razie np. podczas deszczu możemy doświadczyć małej powodzi we wnętrzu.
Polo to auto miejskie – okazuje się bardzo zwinne i łatwo się nim parkuje.
Brak wspomagania będzie doskwierał tylko przy większych silnikach, np. dieslach, bo przy podstawowym 1.0 kierownica kręci się dość lekko. Opisywana przez nas wersja z 75-konnym silnikiem benzynowym 1.6 cieszy się dużą popularnością. Pozwala poruszać się po drogach dynamicznie, bez zużywania nadmiernych ilości paliwa – średnie spalanie to około 7 l/100 km. Wada tej jednostki to głośna praca przy wysokich obrotach, ale za to dobrze znosi ona eksploatację na gazie LPG. Niestety, większość samochodów jest już mocno wyeksploatowana i należy spodziewać się, że napęd czasami może zaszwankować – występują kłopoty z przepustnicą, falującymi obrotami, aparatem zapłonowym, niekiedy zawodzi termostat lub Pompa wody. W silniku może też ubywać oleju z powodu wycieków czy też zużycia pierścieni tłokowych. Polo ma solidną konstrukcję, ale może być wyeksploatowaneZnane są też problemy z usz-czelnieniem skrzyni biegów oraz stukami w przekładni kierowniczej. W ostatnim przypadku pomocna okazać się może regulacja, w przeciwnym razie czeka nas zakup nowej przekładni. Bardzo trwały okazuje się układ jezdny, głównie dlatego, że nie ma w nim żadnych delikatnych elementów. Belka skrętna z tyłu właściwie nie sprawia żadnych problemów. Jedynie wahacze przednie mogą mieć wyeksploatowane tuleje i sworznie, ale po remoncie przez kilka kolejnych lat będziemy mieli z nimi spokój. Plusem jest dość prosta „elektryka”, którą na tle współczesnych konstrukcji należy uznać za bardzo niezawodną.
Model produkowany w latach 1994-2001 uchodzi za najmniej awaryjny ze wszystkich generacji Polo.
Nawet w kilkunastoletnich egzemplarzach trudno doszukać się śladów rdzy. Jeśli dysponujemy odpowiednią kwotą, warto rozejrzeć się za pojazdami po modernizacji przeprowadzonej w 1999 roku. Nadwozie tych aut jest ocynkowane, a przede wszystkim otrzymały bardzo atrakcyjny nowy kokpit. Mamy też do wyboru większą gamę silników, w tym wysokoprężny 1.4 TDI.
Podczas eksploatacji Polo III nie będziemy mieć kłopotów ze znalezieniem tanich części. Ponadto wiele napraw można wykonać samodzielnie, oszczędzając na serwisach.
Zdaniem Fachowca
Zadbane Polo III to auto, które można polecić każdemu, kto oczekuje od samochodu niezawodności i niskich kosztów utrzymania. Trzeba jednak uważnie wybierać egzemplarz, gdyż stan niektórych możne rozczarować. Mimo wszystko będziemy zadowoleni z niskich kosztów napraw i łatwego dostępu do części. Cieszy też trwałe zawieszenie.
Wojciech Bożko,
serwis VW Auto Forum Płock
Podsumowanie
Jeśli stać nas tylko na auto w wieku powyżej dziesięciu lat, musimy zacząć cenić proste rozwiązania. To dzięki nim nawet wiekowy model może być niezawodny i tani w utrzymaniu. Takie właśnie jest Polo III generacji. Trzeba się pogodzić z tym, że za jego kierownicą zginiemy w tłumie, ale co z tego, skoro każdy techniczny problem możemy rozwiązać bardzo tanio i dość szybko. Bogata oferta pozwoli każdemu znaleźć odpowiednią dla siebie wersję silnikową i nadwoziową. Spokojną eksploatację czasem mogą zakłócić jakieś drobne usterki, spowodowane np. starzeniem się gumy.
Galeria zdjęć
VW Polo III 1.6 - Ceniony za prostotę
VW Polo III 1.6 - Ceniony za prostotę
VW Polo III 1.6 - Ceniony za prostotę
VW Polo III 1.6 - Ceniony za prostotę
VW Polo III 1.6 - Ceniony za prostotę