Auto Świat Używane Wiecznie młody

.. amfibię. Silnik 1.5 (109 KM) umieszczono przed tylną osią. Wiceprezes Forda Lee Iacocca nie dopuścił go jednak do produkcji - ostatecznie przyjęto projekt coupé Davida Asha. Samochód występował też jako kabriolet. Projekt dopracowano do września 1963 r., w salonach auto pojawiło się 17 kwietnia 1964 r. Pięć miesięcy później wprowadzono nadwozie fastback. Tak zaczęła się era Mustanga. Plan sprzedaży na pierwszy rok przewidywał 100 tys. sztuk, ale na uzyskanie takiego wyniku wystarczyło kilka miesięcy. W 1965 r. świętowano wyprodukowanie milionowego auta. Ideą wprowadzenia nowego modelu było stworzenie auta dla młodego Amerykanina. Mustang miał znacząco różnić się od typowych krążowników szos. Już na pierwszy rzut oka można dostrzec sportowy charakter i indywidualność auta. Pięknie skrojone nadwozie ozdobione błyszczącymi zderzakami i dodatkami sprawia, że auto wszędzie wzbudza emocje. Wygodne fotele z materiału skóropodobnego oraz chromowane elementy nadają wnętrzu wyjątkowy charakter. Podkreślić trzeba dbałość o wykonanie i wyeksponowanie szczegółów. Nowe oryginalne fotele w różnych kolorach dostępne są za 240-900 zł. Na desce rozdzielczej zamontowano pięć czytelnych zegarów w tubach, które wskazują: poziom paliwa, ciśnienie oleju, ładowanie akumulatora, temperaturę płynu chłodzącego oraz prędkość. Trójramienna kierownica wysunięta jest do przodu, dlatego kierowca siedzi daleko od wskaźników i przedniej szyby. Długie ramię dźwigni zmiany biegów, w celu ułatwienia przełączania ich, wygięte jest w stronę kierującego. Znalezienie przełożenia nie stanowi problemu, jednak aby je włączyć, potrzeba raczej silnej ręki. Nieco do życzenia pozostawia układ jezdny. Przednie zawieszenie jest niezależne, na tylnej osi znalazły się resory piórowe. Auto na większych nierównościach (np. koleiny) zaczyna "pływać". W modelach ze wspomaganiem układu kierowniczego prowadzenie auta nie sprawia problemu, działa ono bez zarzutu. Do najlepszych nie należą też hamulce. Początkowo w Mustangach montowano układ jednoobwodowy z bębnami na wszystkich kołach. Istnieje możliwość zamontowania tarcz oraz instalacji dwuobwodowej, co zdecydowanie skraca drogę hamowania (koszt około 4500 zł). Już pierwsi nabywcy mieli do wyboru silnik rzędowy, 6-cylindrowy 2.8 oraz 4.7 V8. Najmocnieszy w tym okresie motor (306 KM) montowany był w modelu Shelby GT350. 4,7-litrowa jednostka występuje w kilku wariantach: z gaźnikiem 2-gardzielowym ma 200 KM, z 4-gardzielowym 225 KM, a w wersji HP - 271 KM. Już jazda autem w wersji 225-konnej zapewnia interesujące przeżycia. Eksploatację ułatwia dostępność części, nawet do najstarszych aut. Najtaniej zamawiać je w USA - przez internet lub z katologu (np. telefonicznie). Na przesyłkę trzeba czekać od tygodnia (droga lotnicza) do miesiąca (statek). Części potrzebne do remontu silnika to wydatek 3200 zł (za komplet tłoków ze sworzniami i pierścieniami oraz panewki). wałek rozrządu kosztuje 250 zł, a komplet uszczelek - 150 zł. Opony z białymi nadrukami np. Good Year to koszt 400 zł/szt., resory - 650 zł. Na kompletne auto do remontu wydać trzeba około 20 tys. zł. Odrestaurowany Mustang wart jest nawet pięć razy więcej.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: