ten kształt nadwozia był typowy. Zarówno projekt włoskiego, jak i polskiego pojazdu wyszedł z pracowni Giorgetto Giugiaro. Plotka głosi, że słynny stylista Lancii odstąpił ładniejszy pojazd, a nam dostał się brzydszy. Inna wersja mówi, że Włosi sprzedali Fabryce Samochodów Osobowych jeden z odrzuconych projektów, aby częściowo pokryć koszty prac nad Deltą.To klasyczne kompaktowe auto ujrzało światło dzienne w roku 1979. Miało ono wypełnić lukę w ofercie Lancii w segmencie małych samochodów. Delta bazowała na mechanice Fiata Ritmo, ale wprowadzono w niej szereg istotnych zmian. Zmodernizowano silnik dla zwiększenia osiąganej mocy oraz zaadaptowano zawieszenie przejęte z Bety. Pierwsze modele były wyposażone w silniki 1300 z 4-biegową skrzynią biegów lub 1500 (5 biegów).W roku 1980 Delta otrzymała tytuł "Samochodu roku". Z biegiem czasu znacznie powiększyła się gama używanych silników. Doszły także diesle (wolnossące i z turbodoładowaniem).Mały rodzinny kompakt - rajdowym mistrzem W roku 1986 Delta przeszła face lifting oraz znaczną modernizację. Pojawił się model HF 4WD z napędem na wszystkie koła. W tym sezonie w światowych rajdach zakończyła się era samochodów grupy B, bardzo mocnych i szybkich, ale równie niebezpiecznych. Rok później na światowych trasach zadebiutowała Delta. Znakomite właściwości jezdne tego niedużego pojazdu z niezależnym zawieszeniem o twardej sportowej charakterystyce sprawiły, że w ciasnych zakrętach prowadziło się go niemal idealnie. Przez 6 kolejnych lat Delty HF 4WD orazHF Integrale zwyciężały w mistrzostwach świata w kategorii konstruktorów.Jedna z najmocniejszych Delt - HF Integrale Evoluzione zadebiutowała w październiku 1991 roku. Od poprzedniczek wyróżniał ją pędzący słonik umieszczony na grillu pojazdu. Ten symbol przypominał inne wielkie sportowe pojazdy Lancii - Fulvię i Stratosa. Nowe auto zostało poważnie zmodernizowane dla polepszenia właściwości jezdnych. Zmieniono przednie zawieszenie, poszerzono rozstaw kół przednich i tylnych, a z silnika wyposażonego w turbo uzyskano 210 KM. Dwa lata później w wersji Evo II, wyposażonej w sportowe fotele Recaro, dołożono jeszcze 5 KM. To auto rozpędzało się do 100 km/h w 5,7 sekundy.Produkcję Lancii Delty zakończono w 1994 roku.Klasyczne włoskie auto musi kosztowaćTo idealny pojazd wyczynowy, który dobrze nadaje się do codziennej jazdy. Klasyczna sylwetka, wspaniały silnik, napęd na cztery koła i włoski temperament czynią to auto wyjątkowym. Z tą opinią wyrażoną w czasach świetności Delty trudno się nie zgodzić. Dzisiaj wielu chciałoby mieć ten samochód. Ceny używanych Integrale zależą od stanu auta. Gorsze egzemplarze można znaleźć za około 10 tys., ale są takie, za które żądają i 100 tys. złotych.Historia marki: Sport na pierwszym miejscuFirma założona w 1906 roku przez włoskiego przemysłowca i kierowcę wyścigowego Vincenzo Lancię zapisała się w historii motoryzacji szeregiem bardzo udanych modeli. Większość z nich z dużym powodzeniem startowała w rajdach i wyścigach. Pierwsze zwycięstwa dał firmie rewolucyjny modelLambda. Potem przyszła kolej na Aprilię, a po drugiej wojnie światowej na Fulvię, Stratosa, Rally 037 czy Deltę. Te ostatnie zdominowały rajdy przez blisko 30 lat. Żadna inna marka nie może poszczycić się tyloma zwycięstwami w mistrzostwach świata. Lancia ma ich 74, następny Ford 48.W 1955 roku Lancia D50 pojawiła się w wyścigach Formuły 1, jednak swe największe sukcesy odniosła w następnym sezonie, gdy pojazdy tego teamu zostały przejęte przez Ferrari. Na nieco zmodyfikowanym aucie słynny Argentyńczyk Juan Manuel Fangio wywalczył swój czwarty tytuł mistrzowski.Lancia delta HF int.Dane techniczne: Silnik turbodoładowany, 4-cylindrowy, benzynowy, rzędowy. 4 zawory na cylinder. DOHC. Poj. 1995 ccm. Moc maks. 210 KM (155 kW) przy 5750 obr./min. Maks. moment obrotowy 308 Nm przy 2500 obr. /min. Silnik umieszczony poprzecznie z przodu. Skrzynia mechaniczna 5-biegowa. Stały napęd 4x4 (przód/tył 47/53 proc.). Zawieszenie niezależne z przodu i z tyłu: kolumny McPhersona, wahacze poprzeczne i skośne. Hamulce tarczowe wentylowane. ABS. Opony 205/45 ZR 16. Masa własna 1340 kg. Poj. zbiornika paliwa 55 l. Wymiary: długość/szerokość/wysokość 3900/1770/1365 mm. Prędkość maks. 220 km/h. Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,9 s. Cena od 10 000 zł
Wielki sportowiec
Kształtem Lancia Delta bardzo przypomina naszego Poloneza. Zresztą w latach 80.