- Model Grand California jest produkowany od początku do końca w zakładach Volkswagena
- Model jest dostępny w dwóch wersjach: Grand California 600 i Grand California 680, różniących się m.in. długością i rozplanowaniem wnętrza
- Volkswagen Grand California 600 ma 4 miejsca do spania, komfortowe wnętrze z pełnowartościową kuchnią i toaletą, a mimo to mieści się w limicie do 3 500 kg
- Do prowadzenia wersji Grand California 680 potrzebne jest prawo jazdy kategorii C, bo jej dopuszczalna masa całkowita to 3 880 kg
- Volkswageny Grand California 600 i 680 napędzane są oszczędnymi i dynamicznymi silnikami Diesla o mocy 177 KM, współpracującymi z 8-biegowymi skrzyniami automatycznymi
Nie bez powodu w ciągu ostatnich lat moda na wakacje w „domach na kołach” rozwija się w niespotykanym dotąd tempie. W niepewnych czasach, kiedy trudno planować zorganizowane wakacje z wielomiesięcznym wyprzedzeniem, własny pojazd kempingowy daje swobodę i poczucie bezpieczeństwa. Choć model Volkswagen Crafter od lat jest jedną z ulubionych „baz” wykorzystywanych do przebudowy na wersje kamperowe przez specjalistyczne firmy, to model Grand California jest wyjątkową propozycją – to w końcu „oryginał” pochodzący wprost od producenta, a nie mniej lub bardziej udana przeróbka. Co go wyróżnia na tle konkurencji?
Na spontaniczne wyjazdy i długie podróże
Od wielu lat kolejne generacje Volkswagenów California to auta kultowe, dające swoim użytkownikom prawdziwą wolność podróżowania i wyboru miejsc, w których chcą spędzać czas. Model Grand California potrafi jeszcze więcej! Dzięki temu, że bazą do budowy tego modelu jest nowoczesny i przestronny Volkswagen Crafter, przestrzeni do realizacji marzeń jest po prostu więcej. Najpopularniejsza wersja „dużego” kampera Volkswagena to model Grand California 600. Jak sama jego nazwa wskazuje, ma on niespełna 6 metrów długości, a szerokość pojazdu to 2,04 m, co stanowi doskonały kompromis. Dzięki takim rozmiarom da się tym autem swobodnie podróżować nawet po wąskich drogach i ciasnych uliczkach w centrach miast, nie ma problemów ze znalezieniem miejsca do parkowania czy na kempingu, nie trzeba obawiać się dopłat na promach czy autostradach, ale konstruktorom udało się tak zaprojektować wnętrze, żeby zapewnić w nim komfortowe warunki dla rodziny z dziećmi.
Volkswagen Grand California: kamper łatwy w prowadzeniu
Grand California pozostaje przy tym całkiem poręcznym i łatwym w prowadzeniu autem, które również na autostradach i drogach szybkiego ruchu nie jest skazane na jazdę prawym pasem wśród ciężarówek – da się nią dotrzymać kroku autom osobowym. A to oznacza, że w przypadku tego modelu nie występuje „bariera psychologiczna”, z którą walczyć muszą czasem np. właściciele pełnowymiarowych, nieporęcznych kamperów integralnych, dla których każda podróż to poważna wyprawa. Do Volkswagena Grand California można spakować się z rodziną tak samo spontanicznie, jak do auta osobowego – a jeśli zachwyci nas jakieś miejsce, da się w nim zostać na dłużej. Co równie ważne – prowadzenie Volkswagena Grand California jest niemal tak samo łatwe jak auta osobowego, we wnętrzu mamy do dyspozycji zaawansowany system multimedialny, a do wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa jazdy należą takie same systemy jak w nowoczesnych autach osobowych. Napęd zapewnia sprawdzony 177-konny silnik diesla z technologią BlueMotion z systemem Start-Stop i odzyskiwaniem energii z hamowania sprzężony z 8-biegową, automatyczną skrzynią biegów.
Rodzinny Volkswagen Grand California 600: cztery miejsca do spania
O ile w mniejszych Volkswagenach California 6.1 możemy liczyć na cztery wygodne miejsca do spania i miejsce do przygotowywania posiłków, to w modelu Grand California zyskujemy dodatkowo pełnowartościową łazienkę z toaletą i prysznicem – nie jesteśmy więc skazani na poszukiwanie miejsc z dostępem do infrastruktury sanitarnej, a nawet jeśli zdecydujemy się na pobyt na kempingu, nie musimy korzystać ze wspólnych pryszniców czy toalet. W dzisiejszych, niepewnych czasach to naprawdę ważne!
Z zewnątrz Volkswagen Grand California prezentuje się doskonale – dzięki atrakcyjnym detalom i opcjonalnemu dwukolorowemu, stylowemu malowaniu nie wygląda jak dostawczak. A jak prezentuje się w środku? Jeszcze lepiej! O ile w wielu konkurencyjnych modelach wnętrza wciąż przypominają babcine mieszkania sprzed kilkudziesięciu lat, z przytłaczającymi meblami oklejonymi drewnopodobną okleiną, w modelu Volkswagen Grand California wnętrze to po prostu świetny przykład nowoczesnego i praktycznego designu. Wnętrze jest utrzymane w jasnych kolorach, co potęguje wrażenie przestronności, nie ma niepotrzebnych ozdobników, ostrych krawędzi – przypomina bardziej środek nowoczesnego jachtu czy prywatnego odrzutowca niż wnętrze „klasycznego” kampera.
Model Grand California stworzono na bazie najwyższej odmiany Craftera, w której dodatkowo zastosowano podwyższony dach – miejsca nad głową w kabinie nie brakuje. Żeby wygospodarować jak najwięcej miejsca we wnętrzu, główne łóżko zamontowano w aucie z tyłu, w poprzek do kierunku jazdy. Wysocy pasażerowie nie muszą się jednak obawiać – dzięki specjalnym poszerzeniom nadwozia ma ono rozmiary 193x136 cm. Nad łóżkiem znajdują się liczne szafki, nie brakuje też schowków, do których można kładąc się spać odłożyć ważne przedmioty, do dyspozycji jest też oświetlenie (ambientowe i do czytania) oraz gniazda USB. Wyposażony w sprężyny talerzowe materac da się unieść i zamocować do bocznej ściany pojazdu, dzięki czemu da się we wnętrzu przewozić naprawdę duże przedmioty, np. sprzęt sportowy, rowery. Po uniesieniu materaca uzyskujemy też swobodne przejście przez całą długość kabiny. Dodatkowo przy rozstawionym łóżku pod spodem mamy do dyspozycji olbrzymi „garaż” na sprzęt i bagaże.
W przedniej części znajdują się dwa dodatkowe miejsca do spania w górnym, rozkładanym łóżku o wymiarach 1,6 m x 1,22 m z lewej i 1,9 m x 1,22 m z prawej strony. Łóżko skonstruowano tak, że nawet kiedy jest rozłożone, można swobodnie korzystać z wnętrza pojazdu.
Volkswagen Grand California: pełnowartościowa kuchnia i toaleta
Oczywiście, poza miejscami do spania w rodzinnym aucie kempingowym ważne są także kuchnia oraz miejsca do spożywania posiłków. W kuchni mamy do dyspozycji dwupalnikową kuchenkę gazową, zlewozmywak, 70-litrową lodówko-zamrażarkę oraz szafki i szuflady na prowiant i sprzęty kuchenne. Przednie fotele wyposażone są w obrotnice, a między nimi a tylną kanapą można rozłożyć stół, tworząc w ten sposób rodzinną jadalnię. Oczywiście, przy ładnej pogodzie przyjemniej jest siedzieć na zewnątrz, pod rozłożoną markizą (2,5 m x 3 m), korzystając ze stołu i krzeseł należących do wyposażenia auta.
Kuchnia i łazienka są podłączone do wspólnej instalacji wodnej ze 110 litrowym zbiornikiem świeżej wody i 90-litrowym zbiornikiem na wodę „szarą”. Auto jest standardowo wyposażone w gazowy układ ogrzewania powietrza i wody o mocy 6 kW, który gwarantuje komfort termiczny nawet przy niskich temperaturach. Z kolei przy słonecznej pogodzie docenić można otwierane okna kempingowe wyposażone w plisy i moskitery.
Łazienkę z prysznicem i toaletą zaprojektowano tak, żeby mimo niewielkich wymiarów była naprawdę wygodna – umywalkę można złożyć, żeby nie przeszkadzała podczas korzystania z prysznica lub toalety. Przybory łazienkowe zabezpieczone są przed spadaniem, a składane lustro można zablokować. Dwa odpływy zabezpieczają wnętrze przed zalaniem wodą z łazienki.
Toaletę chemiczną wyposażono w system eliminujący wydostawanie się nieprzyjemnych zapachów, a o oświetlenie i wentylacja łazienki włączają się automatycznie.
Nowoczesny panel sterowania
Obok sporego zapasu wody oraz gazu do ogrzewania, gotowania i podgrzewania wody, znaczny stopień autonomii zapewnia też dodatkowy akumulator do części mieszkalnej, doładowywany nie tylko podczas jazdy z instalacji auta, ale też ze standardowego panelu słonecznego umieszczonego na dachu.
Na zewnętrznej ścianie łazienki umieszczono panel sterowania, który wygląda zupełnie inaczej niż w większości kamperów. Zamiast licznych przycisków czy wskaźników mamy tu czytelny ekran dotykowy za pośrednictwem którego da się sprawdzić wszystkie ważne parametry części mieszkalnej – od zapasu czystej wody czy stopnia napełnienia zbiornika ścieków, przez poziom naładowania akumulatorów, ustawienia opcjonalnej anteny satelitarnej, aż po ustawienia podgrzewania wody czy ogrzewania wnętrza.
Volkswagen Grand California 680: jeszcze więcej komfortu dla par
Obok typowo „rodzinnej” wersji Grand California 600 z czterema miejscami do spania, w ofercie znajduje się też większy model Grand California 680. Dopuszczalna masa całkowita tej wersji to 3 880 kg, co sprawia, że do jej prowadzenia wymagane jest prawo jazdy kategorii C. Auto ma wprawdzie cztery miejsca siedzące, ale w kabinie przewidziano tylko dwa, ale za to niezwykle wygodne miejsca do spania. Ta wersja modelu Grand California została zaprojektowana przede wszystkim z myślą o parach, które oczekują ponadprzeciętnego komfortu i przestronności w części mieszkalnej. Obie wersje modelu Grand California są przystosowane do holowania przyczep o dopuszczalnej masie całkowitej do 2 ton, co pozwala podpiąć do nich np. przyczepę z łodzią czy nawet koniowóz.
Podróże bez zmartwień i problemów
Tym, co wyróżnia modele Volkswagen Grand California na tle konkurencji jest to, że pochodzą one wprost od producenta, który dostarcza też „bazę” do zabudowy. To oznacza, że zostały one nie tylko starannie zaprojektowane, ale też były one poddawane drobiazgowym badaniom, którym podlegają auta produkowane seryjnie, spełniają najwyższe standardy w dziedzinie jakości wykonania, trwałości czy bezpieczeństwa. Nawet podczas dalekich podróży nie trzeba się też obawiać o obsługę serwisową czy dostępność części eksploatacyjnych – zapewniają ją autoryzowani partnerzy Volkswagena na całym świecie.