Początki Volvo w Polsce......

W styczniu 1995 roku firma Volvo Truck Poland należąca w 100% do Volvo Truck Corporation uruchomiła w fabryce Volvo we Wrocławiu montaż samochodów ciężarowych. Pod koniec tego samego roku powstała spółka Volvo Bus Poland (55 procent udziałów Volvo Bus Corporation, pozostałe 45% - Carrus Oy). Pierwsze autobusy powstawały jeszcze w części hali produkcyjnej samochodów ciężarowych, ale już w październiku 1996 do użytku oddana została nowo wybudowana fabryka autobusowa.

Pojazdy Volvo produkowane we Wrocławiu odznaczały się bardzo wysoką jakością, pracownicy wysokimi kwalifikacjami, bardzo dobrze układała się współpraca z władzami lokalnymi, a koszty pozostawały na niskim poziomie. Koncern Volvo - zachęcony tymi doświadczeniami - postanowił w 1998 roku utworzyć we Wrocławiu centrum produkcji autobusów na Europę Środkową i Zachodnią. Zainwestowano 50 mln USD, powiększając zakład o 40 000 m2, którego techniczna zdolność produkcyjna wynosiła 1100 kompletnych autobusów oraz 1400 podwozi autobusowych rocznie. "Decyzja o skoncentrowaniu produkcji w Polsce jest całkowicie zgodna ze strategią Volvo, która ma na celu wzrost efektywności przemysłowej i umocnienie obecności Volvo w tej części Europy" - stwierdził wtedy prezes Volvo AB, Leif Johansson.

Pierwszymi produkowanymi we Wrocławiu autobusami były autobusy miejskie serii B10 i turystyczne 7250. Na początku 1999 roku podjęto decyzję o rozpoczęciu produkcji we Wrocławiu najnowszych modeli autobusów miejskich serii 7000 (obecnie pod nazwą Volvo 7700). Na miejscu stworzono również biuro konstrukcyjne. Fabryka we Wrocławiu stała się też jednym z producentów nowoczesnych autobusów turystycznych serii 9700. Tutaj budowany jest również międzymiastowy Volvo 8700.

Zmodernizowaną fabrykę oddano do użytku na początku 2000 roku. W nowej fabryce produkowano kompletne autobusy, podnosząc w ten sposób jakość montażu, skracając czas budowy autobusu i obniżając koszty. Do pierwszego kwartału 2004 montowano w niej także podwozia autobusowe. Eksportowano je nie tylko do krajów europejskich. Duża część produkcji trafiała do Singapuru i Hongkongu.

Z końcem 2001 roku zakończono we Wrocławiu montaż samochodów ciężarowych. Zainwestowano natomiast 5 mln dolarów w produkcję koparkoładowarek, którą rozpoczęto w 2002 roku. Wielkość produkcji stale rośnie.

Czasy obecne...

Wrocławska fabryka jest największym europejskim zakładem Volvo produkującym autobusy. To również jedyna fabryka koncernu, w której budowa podwozia i nadwozia tworzy jeden proces (na tej samej linii montowana jest rama, instalowane są kolejne elementy podwozia, budowany jest szkielet i przebiega wyposażanie kompletnego autobusu). W rezultacie usprawniony został proces produkcyjny oraz skrócono czas produkcji pojazdu, co oznacza zwiększenie konkurencyjności firmy.

We Wrocławiu produkowane są także kompaktowe maszyny budowlane, koparkoładowarki Volvo. Tutejsza fabryka jest jedynym zakładem Volvo Construction Equipment produkującym te maszyny. Stąd trafiają one do odbiorców na całym świecie.

Grupa Volvo w Polsce obejmuje następujące działy: Volvo Polska Centrum Przemysłowe (produkcja autobusów i maszyn budowlanych), Volvo Polska Samochody Ciężarowe, Volvo Polska Autobusy, Volvo Maszyny Budowlane Polska, Volvo Penta oraz VFS, Usługi Finansowe Polska. W ramach Volvo Polska we Wrocławiu istnieją również: Volvo Polska IT, Volvo Business Services, Volvo Parts i Volvo Logistics.

W roku 2004 firma Volvo Polska podwoiła produkcję autobusów w stosunku do roku poprzedniego. Wzrost produkcji, który będzie kontynuowany także w bieżącym roku, wiąże się ze wzrostem zatrudnienia. W ciągu ostatnich 12 miesięcy firma stworzyła 600 nowych miejsc pracy. Wszystko to stanowi dla firmy dobrą platformę do dalszego znaczącego rozwoju. W ubiegłym roku Volvo Construction Equipment wzbogaciło gamę modeli koparkoładowarek o dwa mniejsze modele.

Natomiast dla Volvo Trucks rok 2004 okazał się najlepszym rokiem w całej dotychczasowej historii firmy. Dostawy samochodów ciężarowych Volvo ogółem wzrosły w stosunku do roku poprzedniego o 29%, osiągając rekordowy poziom 97 264 sztuk dostarczonych pojazdów. W roku ubiegłym odnotowano wzrost popytu na ciężkie samochody ciężarowe w gospodarkach nowych krajów członkowskich Unii Europejskiej, czego dobrym przykładem jest polski rynek samochodów ciężarowych, który wzrósł aż o 58%. Volvo Polska, Samochody Ciężarowe utrzymała w Polsce pozycję lidera w sprzedaży pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej zarówno 16, jak i 10 ton. Firma od 1 lipca ubiegłego roku działa w ramach wyodrębnionego w Volvo Trucks nowego Regionu Centralno-Wschodniego, obejmującego Polskę i nowe kraje unijne. Warto zaznaczyć, że siedziba główna regionu znajduje się w Polsce, w Warszawie.

Również Volvo Polska, Autobusy z sukcesem zamknęło ubiegły rok osiągając wysoki 70% udział w rynku w sektorze niskopodłogowych autobusów przegubowych. Firma pozyskała  także nowego flotowego klienta - Orbis Transport.

W 2004 roku Volvo zainwestowało w działalność firmy Volvo Maszyny Budowlane Polska 9 mln euro, podwyższając kapitał firmy do poziomu 41 mln zł, natomiast zatrudnienie wzrosło do 46 osób. Firma działa poprzez prężne ośrodki handlowo-serwisowe we Wrocławiu, Krakowie oraz Gdyni, posiada także biura handlowe w Warszawie i Toruniu.

Wynik finansowy osiągnięty przez koncern Volvo A.B. w 2004 r należy do najlepszych w jego historii. W roku tym w dużej części koncernu produkcja odbywała się na najwyższych obrotach, bowiem popyt na samochody ciężarowe, autobusy, silniki i maszyny budowlane był ogromny. Wysokość sprzedaży biła wszelkie rekordy, a we wszystkich obszarach biznesowych odnotowano znaczną poprawę wyników.