Kierując się troską o komfort i bezpieczeństwo pasażerów, Volvo prowadzi szereg badań, których rezultatem są innowacyjne rozwiązania sprawiające, że wnętrze samochodów jest przyjazne także dla osób najbardziej wrażliwych na zanieczyszczenia. Działania Volvo są realizowane w dwóch podstawowych obszarach: jakości powietrza i alergii kontaktowych.

Zapewnieniu najwyższej czystości powietrza wprowadzanego do kabiny, służą dwa systemy opracowane przez Volvo: IAQS (Interior Air Quality System - System Jakości Powietrza Wewnątrz Auta) oraz CZIP (Clean Zone Interior Package - Pakiet Czystej Strefy Wewnętrznej). IAQS monitoruje jakość powietrza wchodzącego do kabiny. System automatycznie zamyka kanały wentylacyjne, jeśli poziom szkodliwych substancji jest zbyt wysoki. Multifiltr - element składowy systemu - usuwa cząsteczki i pyłki kwiatowe, a aktywna warstwa węglowa usuwa zapachy i ozon przygruntowy.

Volvo czyni wszystko, aby powietrze w samochodach wyposażonych w system IAQS zawsze znajdowało się poniżej limitów WHO dla środowiska miejskiego. Dzięki CZIP z kolei producent dba o to, by powietrze w aucie było automatycznie wentylowane w ciągu minuty od momentu otworzenia auta zamkiem centralnym.

Ponadto Volvo Cars pracuje nad zapewnieniem czystości powietrza wsysanego do kabiny, ale także ma na uwadze emisje z materiałów znajdujących się wewnątrz auta. Niewielkie emisje takich materiałów jak plastik PVC i niektóre metale określa się mianem "zapachu nowego samochodu". Nie stanowią one żadnego zagrożenia, gdyż ich poziomy są w rzeczywistości niewielkie. Jednak w trakcie ogrzewania samochodu może wystąpić stężenie prowadzące do podrażnień u niektórych osób.

"Zdajemy sobie sprawę z tego, że silne aromaty mogą wywoływać astmę. Dlatego też staramy się zminimalizować wszystkie zapachy, mogące powodować podrażnienia" - mówi Andreas Andersson, odpowiedzialny za czystość kabin w VCC.

Konstruktorzy Volvo dokonują także starannego doboru materiałów, tak by uniknąć emisji szkodliwych substancji. Kolejnym etapem są testy, w których komponenty wnętrza auta podgrzewane są w piecach w celu pomiaru ich wpływu na jakość powietrza. Przeprowadza się również symulacje działania słońca na całych samochodach, w których auto podgrzewane jest przez kilka godzin do temperatury 65 stopni.

Materiałami, które przyczyniają się do alergii są w dużej mierze nikiel i chrom. W ramach przeciwdziałania alergiom kontaktowym, Volvo minimalizuje ilości niklu uwalnianego z powierzchni metalicznych, a zamiast chromu w procesie barwienia skóry stosuje naturalny ekstrakt roślinny.