Auto Świat VW Jetta Hybrid: Hybryda z doładowaniem

VW Jetta Hybrid: Hybryda z doładowaniem

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Jedyna na rynku kompaktowa hybryda z benzynowym silnkiem turbo i dwusprzęgłową skrzynią biegów. W teście sprawdzamy, jak w codziennej jeździe sprawdza się takie nietypowe połączenie

VW Jetta Hybrid
Zobacz galerię (16)
Auto Świat
VW Jetta Hybrid

Trochę spóźniony debiut hybrydowego Volkswagena ale wcale nie oznacza, że Jetta jest autem nieudanym. Pod względem zastosowanych rozwiązań okazuje się nowicjuszką. Najważniejszym z nich jest napęd, składający się z silnika elektrycznego i turbodoładowanej jednostki benzynowej.

W tej Jetcie zastosowano motor 1.4 TSI/150 KM, który wyróżnia się świetnymi osiągami i niskim zużyciem paliwa. Wspomaga go elektryczny silnik, generujący 27 KM. Łączna moc systemu wynosi 170 KM. Także dwusprzęgłowa skrzynia DSG należy do innowacyjnych rozwiązań w tym aucie (w hybrydach stosuje się przekładnie planetarne i CVT).

Akumulator litowo-jonowy (masa 35,8 kg, 60 ogniw o poj. 5 Ah, maks. napięcie 220 V, energia 1,1 kWh) umieszczono pod tylną kanapą, dzięki czemu przestrzeń we wnętrzu auta pozostała nienaruszona. To co udało się w kabinie, nie powiodłosię w bagażniku. Baterie wymagają układu chłodzenia, który ogranicza pojemność kufra o 136 l. Mimo dodatkowego silnika elektrycznego masa auta w stosunku do zwykłej wersji wzrosła tylko o 100 kg.

Zobacz jak jeździ VW Jetta

W mieście, gdy kierowca naciśnie hamulec, silnik benzynowy zostanie nie tylko wyłączony, lecz także odłączony przez sprzęgło od układu napędowego. Doładowany silnik odłączany jest również po przekroczeniu prędkości 135 km/h, dzięki czemu Jetta porusza się swobodnie, bez utraty energii kinetycznej, co dodatkowo obniża spalanie.

Gdy skrzynię ustawimy w trybie S i wciśniemy gaz „do dechy”, benzynowy motor zostanie wsparty przez silnik elektryczny. Efekt jest zaskakujący, zupełnie inny od tego, do czego przyzwyczaiły nas hybrydowe Toyoty. W teście szybsza Jetta Hybrid spaliła jednak więcej od japońskich rywali – średnio 6,3 l/100 km.

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków