Warto pamiętać, że sprawne zimówki gwarantują bezpieczeństwo podczas jazdy, nawet w trudnych warunkach drogowych. Opony można podzielić na trzy klasy: ekonomiczną, średnią i premium.

- Im wyższa klasa, tym lepsze właściwości jezdne, lepsza żywotność, ale przy tym wyższa cena – wyjaśnia Robert Krotoski, manager kategorii Motoryzacja w Allegro.pl – Klasa ekonomiczna, do której zaliczamy takie marki jak Dębica, Kormoran, czy Barum przeznaczona jest przede wszystkim dla kierowców poruszających się po mieście i robiących niewielkie roczne przebiegi. Klasa średnia, do której zaliczają się między innymi marki, takie jak Kleber, Fulda, Firestone czy Uniroyal stanowią idealny kompromis pomiędzy ceną a jakością i przeznaczone są głównie dla samochodów rodzinnych, używanych na trasie i w mieście. Opony klasy premium, do których należą marki Bridgestone, Continental, Goodyear, Michelin, czy Pirelli gwarantują najwyższą jakość i parametry jezdne. Są one stosowane najczęściej w samochodach, które dysponują dużą mocą silnika – dodaje.

Używane, bieżnikowane czy „chińskie”?

Badania przeprowadzone przez serwis Allegro.pl pokazały, że większość – bo ponad 90 proc. kierowców – planuje w najbliższym sezonie używać opon zimowych, około 6 proc. zdecyduje się na stosowanie opon całorocznych, a 4 proc. kierowców zadeklarowało, że będzie jeździło na oponach letnich.

- Nie każdy jest w stanie wygospodarować w domowym budżecie odpowiednią kwotę, która pozwoli na zakup nowego kompletu opon zimowych. Dlatego część kierowców zastanawia się co zrobić, aby zapłacić za zimówki jak najmniej. Jednym z rozwiązań przez nich wybieranym jest zakup ogumienia z drugiej ręki – wyjaśnia Robert Krotoski.

W takim przypadku należy bezwzględnie pilnować daty produkcji, którą znajdziemy wytłoczoną na oponie. Pierwsza para znajdujących się tam cyfr oznacza numer tygodnia, druga para oznacza rok produkcji. To bardzo ważny parametr, ponieważ według specjalistów już po sześciu latach opona zaczyna gwałtownie tracić swoje właściwości.

Oprócz wieku, warto zwrócić uwagę również na głębokość bieżnika, która zgodnie z polskim prawem powinna wynosić nie mniej niż 1,6 mm. Specjaliści radzą jednak, aby nie była ona mniejsza niż 4 mm. Nie można też zapomnieć o sprawdzeniu stanu technicznego opony.

- Warto pamiętać, że zakup opon używanych tylko z pozoru jest najtańszą opcją. Należy go więc traktować jako ostateczność – dodaje Robert Krotoski z Allegro.pl – Innym pomysłem na ograniczenie kosztów jest zakup opon całorocznych. Opony całoroczne łączą w sobie cechy opon letnich i zimowych. Poza tym nie trzeba ich wymieniać dwa razy do roku. Warto jednak pamiętać, że takie opony zimą nie będą tak skuteczne, jak opony zimowe, natomiast latem nie zagwarantują takiej przyczepności, jak opony letnie.

Alternatywą dla opon używanych są opony bieżnikowane. Technologia ta budzi jednak wiele kontrowersji, gdyż polega na tym, że na szkielet zużytej opony „nalewana” jest nowa warstwa gumy z nowym bieżnikiem. Wizualnie taka opona wygląda jak nowa, ale konstrukcyjnie może mieć przejechane wiele tysięcy kilometrów i mieć kilka lat.

Warto pamiętać, że niektóre profesjonalne firmy produkujące tak zwane „nalewki” dają na swoje produkty gwarancję, posiadają atesty i przechodzą kontrolę jakości. Największą zaletą tych opon jest oczywiście cena, która jest niższa o około 30 proc. od ceny opony nowej. Specjaliści twierdzą jednak, że opony bieżnikowane są mniej bezpieczne niż opony nowe. Z tego względu najczęściej używa się ich w mniejszych samochodach, które dysponują przy okazji niewielką mocą.

Innym rozwiązaniem może być wybór nowych opon produkcji chińskiej, które również w Polsce znajdują coraz więcej nabywców. Wynika to z faktu, że ich jakość i właściwości jezdne z roku na rok się poprawiają. Trzeba jednak pamiętać, że przeważnie nadal nie dorównują one jakości nowych opon z klasy ekonomicznej najbardziej znanych producentów, a ich cena jest tylko minimalnie niższa.

Przed zakupem opon zimowych warto zadać sobie kilka pytań, które ułatwią nam wybór najlepszego dla nas produktu, między innymi: czy potrzebuję samochodu cały czas, czy będę poruszać się nim we wszystkich warunkach pogodowych, czy jeżdżę głównie w mieście? Odpowiedzi na takie pytania pomogą nam lub sprzedawcy wybrać najlepsze rozwiązanie.