Ostatnie 12 miesięcy to wzrost zapotrzebowania na samochody z oszczędnymi silnikami. Co ciekawe coraz więcej osób interesuje się kupnem pojazdów hybrydowych i elektrycznych, a to do niedawna było rzadkim zjawiskiem. W obecnej sytuacji eksploatacja takich samochodów stała się korzystniejsza ekonomicznie.

  • Wzrasta liczba ofert sprzedaży samochodów hybrydowych i elektrycznych na polskim rynku wtórnym
  • Najpopularniejszymi hybrydami w Polsce są samochody Toyoty
  • Elektryczna Tesla S ma zasięg nawet do 630 km przy jednym ładowaniu
  • Ceny samochodów na rynku wtórnym wciąż rosną
  • Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onetu

Braki na rynku wtórnym

Wydarzenia, które miały miejsce na przestrzeni ostatniego roku — czyli rosnąca inflacja i wybuch wojny w Ukrainie — spowodowały, że na rynku wtórnym zmalała liczba ofert praktycznie wszystkich samochodów.

Zobacz także: Trwałe i oszczędne auto do miasta – 10 najlepszych propozycji za 20-25 tys. zł

Najczęściej oferowane hybrydy na polskim rynku wtórnym

Wśród hybryd na polskim rynku wtórnym królują marki japońskie, a właściwie jedna — Toyota. Oto pięć najłatwiej dostępnych i najbardziej oszczędnych samochodów hybrydowych:

Toyota Auris
Toyota Auris

Ten samochód jest wyposażony w silnik benzynowy o pojemności 1,8 l i mocy 99 KM. W mieście Auris osiąga spalanie na poziomie około 4,6-5,6 l na 100 km. Silnik elektryczny z kolei ma moc 80 KM. Pełni on nie tylko funkcję wspomagającą dla silnika spalinowego, ale przejmuje także napęd auta przy niskich prędkościach. Ceny za Toyotę Auris na rynku wtórnym zaczynają się nieco poniżej 40 i sięgają około 60 tys. zł.

Toyota Prius plug-in

Toyota Prius
Toyota Prius

Ten model Toyoty cechuje się najniższym średnim spalaniem. Jak informuje producent, może ono wynieść nawet zaledwie 1,2 l na 100 km. Samochód wyposażony jest w akumulator trakcyjny litowo-jonowy o pojemności 8,8 kWh, dzięki któremu może pokonać dystans do 50 km, korzystając tylko z silnika elektrycznego. Zasięg na pełnym baku i w pełni naładowanym akumulatorze wynosi 1030 km. Najnowsze wersje Toyoty Prius na rynku wtórnym mieszczą się w przedziale cenowym od około 80 do 100 tys. zł.

Toyota Corolla

Toyota Corolla
Toyota Corolla

Model Toyoty z silnikiem o pojemności 1,8 l. Średnie spalenie tego samochodu wynosi około 4,3-5,2 l na 100 km. Auto dobrze sprawdza się w mieście, na przykład podczas ruszania spod świateł. Wtedy w samochodzie większą część pracy wykonuje silnik elektryczny, a to w znacznym stopniu obniża spalanie. Za to auto na rynku wtórnym trzeba zapłacić od około 85 do 95 tys. zł.

Toyota CH-R

Toyota CH-R
Toyota CH-R

Toyota CH-R z silnikiem 1.8, o mocy 122 KM w trasie osiąga spalanie na poziomie około 4,7-5,1 l na 100 km. Napęd tego auta sprawdza się świetnie także podczas jazdy w mieście, gdzie ponad połowę czasu samochód porusza się wyłącznie na silniku elektrycznym. Jazdę w trybie EV (elektrycznym) można włączyć samemu, ale pozwala on na pokonanie dystansu tylko 2 km. Ceny za CH-R na rynku wtórnym wahają się pomiędzy 75 a 85 tys. zł.

Toyota Yaris Hybrid

Toyota Yaris
Toyota Yaris

Hybryda Toyoty Yaris spala mniej niż 5 l paliwa na 100 km. Jazda wyłącznie na silniku elektrycznym przy prędkości poniżej 50 km na godz. pozwala na przejechanie dystansu około 2 km. Za używanego, hybrydowego Yarisa najnowszej generacji trzeba zapłacić pomiędzy 65 a 80 tys. zł.

Zobacz także: Test pojemności bagażników — jak producenci aut mijają się z prawdą

Najpopularniejsze oszczędne samochody elektryczne na rynku wtórnym

W przypadku samochodów elektrycznych nie mamy do czynienia z dominacją jednej marki. Co jednak ważne, najłatwiej dostępne auto na rynku także zostało wyprodukowane przez japońską firmę. Oto 5 najbardziej oszczędnych samochodów elektrycznych na polskim rynku wtórnym:

Nissan Leaf

Nissan Leaf
Nissan Leaf

Ten model Nissana z załadowaną do pełna baterią może przejechać około 380 km. Pozwala na to silnik elektryczny o mocy 218 KM i akumulator o pojemności 62 kWh. Średnie zużycie energii Leafa wynosi około 18 kWh na 100 km. Najnowsza wersja Nissana Leaf na rynku wtórnym kosztuje od 85 do 95 tys. zł. Starsze generacje są dostępne w przedziale cenowym od 30 do około 55 tys. zł.

BMW i3

BMW I3
BMW I3

Niemiecki samochód jest w stanie przejechać ponad 230 km w mieście, po jednokrotnym naładowaniu. Jego średnie zużycie energii wynosi około 15,2 kWh na 100 km. Przedział cenowy BMW I3 na rynku wtórnym to od około 65 tys. zł za wersję słabszą, do mniej więcej 140 tys. zł za najmocniejszy model.

Volkswagen e-Golf

Volkswagen e-Golf
Volkswagen e-Golf

Golf zyskuje na popularności także wśród samochodów elektrycznych. Zasięg e-Golfa wynosi około 230 km. Średnie zużycie energii tego Volkswagena to około 12 kWh na 100 km. Przedział cenowy tego samochodu na rynku wtórnym to od ok. 75 do ok. 100 tys. zł.

Renault Zoe

Renault Zoe
Renault Zoe

Francuski samochód wyposażony w akumulator o pojemności 52 kWh może przejechać do 395 km na jednym ładowaniu. Średnie spalanie tej wersji wynosi około 12,8 kWh na 100 km, nawet przy włączonej klimatyzacji. Za używane Renault Zoe trzeba zapłacić od 50 do 85 tys. zł — w zależności od rocznika.

Tesla Model S

Tesla model S Standard
Tesla model S Standard

Zdecydowanie najdroższa propozycja w całym zestawieniu samochodów elektrycznych. Jej zasięg to nawet 370 km przy oszczędnej jeździe na długiej trasie. Silnik elektryczny o mocy 306 KM pozwala na rozwinięcie prędkości do 193 km na godz. Średnie zużycie energii samochodu, w zależności od sposobu jazdy to około 18 kWh na 100 km. Cena tego samochodu na rynku wtórnym to od 130 do 180 tys. zł. Teslę Model S można oczywiście spotkać także w mocniejszych i — zazwyczaj — droższych odmianach.

Zobacz także: Amerykańscy policjanci skontrolowali autonomiczną taksówkę. Nie mogli uwierzyć własnym oczom