"Straż Miejska miała stare samochody, niektóre z nich miały przebieg 400 tys. kilometrów. Został ogłoszony przetarg, który trwał jakiś czas. Na szczęście zdążono dostarczyć nowe samochody przed Euro i z tego bardzo się cieszę" - powiedziała dziennikarzom prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz.

Dodała, że pojazdy będą bardzo pomocne strażnikom w wykonywaniu ich służby. Podkreśliła, że Straż Miejska jest przygotowana na Euro pod wieloma względami. "Na swój użytek ma świetnie przygotowane Centralne Stanowisko Kierowania Straży Miejskiej" - powiedziała. Próbę generalną przejdzie ono już za kilka dni, w trakcie mistrzostw.

Jak poinformowała Straż Miejska, 50 Chevroletów Aveo będzie wykorzystywanych do prewencyjnego patrolowania miasta. Niewielkie gabaryty pojazdów pozwolą na swobodne przemieszczanie się i parkowanie. Atutem pojazdów jest ich ekonomiczne spalanie.

Straż miejska - Ford Connect Foto: Onet
Straż miejska - Ford Connect

10 Fordów Connectów wyposażono w specjalistyczny sprzęt, który wpłynie na bezpieczeństwo osób nietrzeźwych przewożonych przez strażników. Część dostosowana do przewozu osób wyposażona jest w kamery. Są one przygotowane do pracy w trybie nocnym. Obraz widoczny jest na monitorze umieszczonym w przedniej części kabiny, tak, aby bezpośredni dostęp do niego mieli strażnicy i mogli natychmiast zareagować w sytuacji, gdy osoba nietrzeźwa będzie potrzebowała pomocy.

Dotychczasowy tabor radiowozów stołecznej Straży Miejskiej liczył 225 samochodów. Średni przebieg to ponad 250 tys. kilometrów. Rekordziści mają na licznikach nawet 400 tys. kilometrów. Jak podkreśla Straż Miejska, eksploatacja używanych radiowozów jest coraz bardziej kosztowna. "Zakup nowych pojazdów jest niezbędny, aby formacja mogła utrzymać mobilność przy rosnącej liczbie zgłoszeń oraz interwencji" - napisano w komunikacie przekazanym dziennikarzom. Średnio w ciągu doby strażnicy realizują ok. 1500 interwencji. Na ulicach stolicy pracuje codziennie ok. 300 patroli, w tym ok. 200 zmotoryzowanych.