Auto Świat Wiadomości Aktualności Polsko-włoski AGTZ Twin Tail na targach Retromobile. To pierwszy egzemplarz produkcyjny

Polsko-włoski AGTZ Twin Tail na targach Retromobile. To pierwszy egzemplarz produkcyjny

Na prestiżowej wystawie klasycznych i kolekcjonerskich pojazdów Retromobile w Paryżu swoją premierę ma pierwszy produkcyjny AGTZ Twin Tail. To model stworzony we współpracy polskiego dealera sportowo-luksusowych marek La Squadra z włoskim studiem designu Atelier Zagato. W sumie powstanie tylko 19 egzemplarzy, a każdy będzie nieco inny. Lista jest już prawie zamknięta.

AGTZ Twin Tail na targach Retromobile 2025La Squadra

Po raz pierwszy o projekcie dwóch samochodów w jednym usłyszeliśmy dokładnie 12 miesięcy temu, w lutym 2024 r. W maju odbyła się statyczna premiera przedprodukcyjnego egzemplarza nr "00" nad jeziorem Como we Włoszech, a w lipcu samochód można było zobaczyć w ruchu podczas kultowego Festiwalu Prędkości w angielskim Goodwood.

AGTZ Twin Tail dla pierwszego klienta

AGTZ Twin Tail na targach Retromobile 2025
AGTZ Twin Tail na targach Retromobile 2025La Squadra

Teraz możemy zobaczyć pierwsze zrealizowane zamówienie. Prezentowany na targach Retromobile samochód (zlecenie nr 3) jest w unikatowej konfiguracji opracowanej wspólnie z pierwszym nabywcą, który brał udział w procesach jego budowy w Atelier Zagato w Mediolanie. Inspiracją była legenda oryginalnego wyścigowego A220, więc auto otrzymało malowanie z wyścigu z 1969 r. oraz wiele unikatowych detali, np. obręcze kół o specjalnie zaprojektowanym wzorze.

Kolekcjonerski pojazd technicznie bazuje na produkowanym obecnie Alpine A110 z centralnie umieszczonym silnikiem. W tym przypadku ważniejsze są jednak: hołd dla profesji budowy karoserii na zamówienie, połączenie dwóch projektów nadwozia i upamiętnienie poprzednika.

AGTZ Twin Tail — z ogonem lub bez

Niezwykła historia samochodu wyścigowego A220 z końca lat 60. XX wieku skłoniła dealera samochodów kolekcjonerskich La Squadra z Katowic i włoskie studio projektowe Zagato do stworzenia unikatowego projektu.

W skrócie chodzi o francuski bolid, którym startowano w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans. Miał on długi, aerodynamicznie ukształtowany tył służący do osiągania wysokich prędkości. Brak sukcesów skłonił inżynierów do radykalnej decyzji: skrócenia pojazdu aż o 30 cm, żeby przygotować go do zupełnie innej rywalizacji, w której liczy się zwinność — wyścigów górskich.

Polsko-włoski projekt przypomina te wydarzenia. Współczesny ZGTZ Twin Tail (z ang. podwójny ogon) również może być długi lub krótki, ale właściciel nie musi nic obcinać, ani decydować się na jeden z wariantów. W każdej chwili może samodzielnie dokonać transformacji auta, zmieniając jego wygląd oraz charakterystykę. Zajmuje to kilka minut. Producent podpowiada, że zdemontowany element karoserii można eksponować w garażu jako dzieło sztuki użytkowej.

Cena nowego AGTZ Twin Tail to minimum 650 tys. euro bez podatków, jednak ostateczna kwota zależy od życzeń kupującego. Ciekawe, jak będzie kształtowała się wartość tych samochodów z biegiem czasu.

Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków