To że na indyjskich ulicach panuje wieczny chaos, w którym o dziwo wszyscy świetnie się odnajdują, wie cały świat, ale to że w Indiach regularnie uszkadzane są mosty, wiadukty i kładki... samolotami, dowiedzieliśmy się dopiero teraz, kiedy po sieci rozszedł się w viralowym tempie film z autostrady w okolicach lotniska w Delhi.

Na nagraniu widać moment, w którym przewożony na ciężarówce kadłub Airbusa A320 uderza w kładkę nad autostradą i się pod nim klinuje. Na szczęście samolot, który utknął pod kładką, to 32-letnia maszyna indyjskich linii lotniczych, która zmierzała już na zasłużoną emeryturę, a nie nowy Airbus wart setki milionów dolarów. Mimo to straty, jakie spowodował kierowca, z pewnością nie będą małe.

Po opublikowaniu filmu zarówno linie lotnicze Air India, których barwy widniały na Airbusie, jak i lotnisko wydały oświadczenie, że samolot został sprzedany i za jego transport odpowiadał już nowy właściciel.

Na filmie widać, że uszkodzona została kładka, a wydobycie samolotu spod niej i i jego wywiezienie z trasy szybkiego ruchu będzie dużym wyzwaniem logistycznym, szczególnie na tak ruchliwej drodze. Okazuje się jednak, że Hindusi mają już na to swoje sposoby, bo to nie pierwsza tego typu kraksa samolotu z wiaduktem, do jakiej doszło w tym kraju. W 2019 r. w stanie Bengal Zachodni Boeing 737-200, który latał dla India Post, w podobny sposób utknął pod mostem. Wtedy to z platformy samochodowej, na której przewożono kadłub, zdjęto opony i pozostawiono jedynie felgi. W ten sposób obniżono wysokość transportu – to wystarczyło, żeby wydobyć samolot. Całą operację także uwieczniono na filmie.

Samoloty Air India mają swoje drugie życie

Air India zwykle demontuje i złomuje samoloty, które wycofuje ze służby, ale jak dowiedział się serwis Simply Flying, było kilka wyjątków od tej reguły. W 2012 r. handlarz złomem z Delhi kupił od Air India kadłub A320 za około 24 tys. dolarów, aby przekształcić go w... muzeum poświęcone indyjskiemu mistrzowi duchowemu Sai Babie. Inny "emerytowany" samolot Air India został kupiony przez firmę z Bengaluru, specjalizującą się w przetwarzaniu złomu lotniczego w restauracje tematyczne.