Alko-Casco - Alkomat w każdym aucie

Auto Świat
W tym roku kampania koncentruje się na młodych kierowcach. Udział w niej biorą Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego oraz krajowy duszpasterz kierowców - ks. dr Marian Midura. Dodatkowo wybrane wojewódzkie komendy policji przyłączą się do akcji poprzez rozdawanie kierowcom alkomatów. Szacuje się, że w Polsce jest 20 mln kierowców, jak wskazują badania wielu z nich dotyczy syndrom tzw. "nieświadomie nietrzeźwego kierowcy". Są to osoby, które siadają za kółko błędnie sądząc, że upłynęło już wystarczająco dużo czasu od momentu spożycia alkoholu.   Taka decyzja może stanowić nieświadome zagrożenie dla kierowcy, jego najbliższych i innych użytkowników dróg. Badanie, zlecone przez markę Soplica wskazuje, że co piątemu kierowcy pijącemu alkohol przynajmniej raz w miesiącu, zdarzyło się prowadzić samochód mimo braku pewności, czy jest trzeźwy. Zjawisko to dotyczy zarówno mężczyzn, jak i kobiet. Co więcej aż 70 proc. kierowców ma błędne zdanie na temat metabolizowania się alkoholu w organizmie. Dane dostarczone przez Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji, wskazują, że w 2008 roku zatrzymano prawie 25 tysięcy osób kierujących pojazdami mających od 0,2 do 0,5 alkoholu w organizmie (najwięcej, bo ponad 2500 w województwie śląskim). Co więcej prawie połowa kierowców nie wie nawet, jaki jest dopuszczalny przez prawo drogowe poziom alkoholu w organizmie. Mając to na uwadze producent marki Soplica zainicjował w 2008r. ogólnopolską kampanię "Alko - Casco", której celem jest edukacja kierowców w zakresie problemu nieświadomego prowadzenia pod wpływem alkoholu oraz zwrócenie uwagi na narzędzie służące do pomiaru zawartości alkoholu w organizmie jakim jest alkomat. W tym roku inicjator akcji, marka Soplica, zwraca uwagę na młodych kierowców, którzy często mają błędne przeświadczenie odnośnie własnych umiejętności, oceny ryzyka sytuacji i zachowania po spożyciu alkoholu. Młodość i tzw. stan wolny często - jak wskazują badania - łączą się z byciem nieświadomie nietrzeźwym kierowcą. Jak podkreśla dr Jadwiga Bąk z Instytutu Transportu Samochodowego "Wiara w siebie u młodego kierowcy  uwidacznia się w przekonaniu o małym wpływie alkoholu na organizm, możliwości spożywania dużej ilości alkoholu oraz błędnym przeświadczeniu o szybkiej eliminacji alkoholu z organizmu dzięki sprawdzonym metodom. Niejednokrotnie młodzi kierowcy wsiadają za kierownicę ponieważ otoczenie zapewnia ich, że nie są już nietrzeźwi i mogą prowadzić". Radca Biura Ruchu Drogowego KGP mł. insp. Marek Konkolewski  podkreśla, że "Nieświadomie nietrzeźwy kierowca, wedle przepisów prawa - traktowany jest tak samo jak każdy inny nietrzeźwy kierujący". Druga edycja kampanii Alko-Casco jest kontynuacją ubiegłorocznych działań, podczas których, przy współpracy z policją oraz Autostradą Wielkopolską, rozdano 15 000  alkomatów oraz 100 000 ulotek edukacyjnych, przeprowadzono także szerokie badania wśród kierowców. W tym roku organizatorzy akcji zaprosili do współpracy Krajowego Duszpasterza Kierowców - ks. dr Mariana Midurę oraz Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego. O kampanii ciepło wypowiada się także radca Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji mł. insp. Marek Konkolewski, który często angażuje się w kampanie poprawiające bezpieczeństwo na drogach. W ramach kampanii WORDY z Poznania, Gdańska, Katowic, Warszawy, Gdańska, Katowic, Kielc i Opola  przekażą młodym kierowcom zdającym egzamin na prawo jazdy materiały edukacyjne oraz alkomaty. Dowiedzą się oni w ten sposób jak nie zostać nieświadomie nietrzeźwymi kierowcami, a także otrzymają narzędzie, które będzie swoistym ubezpieczeniem dla nich i ich bliskich.

Katalog Samochodów Auto Świat