Podstawowe pakiety assistance samochodowego dodawane do obowiązkowych ubezpieczeń komunikacyjnych stały się na polskim rynku standardem. Jednak potencjał sprzedaży usług pomocowych w kanale dystrybucji polis OC jest wciąż bardzo duży. Nie zmienia tego nawet fakt, że część z klientów otrzymuje rozszerzony pakiet assistance jako dodatek do ubezpieczenia AC.

Czy ubezpieczyciele starają się wykorzystać możliwości budowania przewagi rynkowej w oparciu o wprowadzenie pakietów assistance do ubezpieczeń komunikacyjnych?

- Niektóre zakłady ubezpieczeń zaczynają coraz powszechniej sprzedawać pakiety złożone np. z ubezpieczenia OC, podstawowego NNW oraz rozszerzonego assistance, czasem dodając do tego MiniCasco - mówi Michał Krzyżanowski, Pełnomocnik Zarządu ds. Klientów Strategicznych z Inter Partner Assistance Polska SA. - Taki komplet polis pozwala na bardzo korzystne taryfikowanie oferty, a jednocześnie uproszczenie sprzedaży i rozszerzenie ochrony klientów, dla których pełne AC jest po prostu za drogie. Ubezpieczyciele jednak nie wykorzystują w pełni możliwości pakietów assistance, a co zatem idzie - szansy na zbudowanie swojej przewagi rynkowej nad konkurencją - dodaje specjalista.

Jak zatem wygląda sytuacja rynkowa? Jakie jeszcze działania są potrzebne aby w pełni wykorzystać potencjał tego obszaru? Jakie korzyści biznesowe zyskują firmy, które zdecydują się na wprowadzenie usług pomocowych do portfela OC?

- Stopień penetracji istniejących portfeli OC jest wciąż niedostateczny, bowiem najczęściej kilkuprocentowy - podkreśla Michał Krzyżanowski w Inter Partner Assistance Polska SA. - Zakłady ubezpieczeń nie inwestują dostatecznie w szkolenie sieci sprzedaży w zakresie dystrybucji assistance, choć to właśnie ono pozwala rekompensować słabą rentowność ubezpieczeń. Ubezpieczyciele, którzy dotrą z opcjonalną ofertą assistance do większej części swojego portfela OC, osiągną większe zyski - podkreśla Michał Krzyżanowski.

Wzmocnienie działań mających na celu zwiększenie sprzedaży rozbudowanych pakietów assistance niesie dodatkowe korzyści. Jakie? Czy klienci firm ubezpieczeniowych mają świadomość korzyści jakie daje assistance?

- Możliwość dokupienia assistance do obowiązkowego ubezpieczenia spotyka się z bardzo dobrym przyjęciem klientów - stwierdza Michał Krzyżanowski z Inter Partner Assistance Polska SA. - Nasze analizy wskazują, że posiadacze OC, którzy wykupili assistance rozszerzony, są świadomi zalet tego produktu. Częściej korzystają z pomocy niż posiadacze OC, którzy assistance otrzymali jako dodatek do polisy podstawowego ubezpieczenia komunikacyjnego - podsumowuje specjalista.

Intensyfikowanie działań mających na celu zwiększenie sprzedaży dodatkowego assistance do usług OC jest korzystne zarówno dla ubezpieczycieli, jak i ich klientów. Ci pierwsi zyskują możliwość poprawienia swoich wyników finansowych, drudzy doceniają z kolei korzyści płynące z posiadania pełnej ochrony, nawet jeśli nie stać ich na AC.