We wszystkich wątkach dotyczących polskiej motoryzacji, zawsze pojawia się ktoś kto narzeka. Mówi, że kiedyś to produkowaliśmy w Polsce samochody, że kiedyś mieliśmy potężny przemysł motoryzacyjny, mieliśmy własne marki. A teraz marazm, nic się nie produkuje, nie mamy polskiego samochodu, no i teraz musimy mieć polski samochód – najlepiej elektryczny. Czy rzeczywiście kiedyś było tak świetnie z polską motoryzacją?
Jak się okazuje, aż tak świetnie to nie było. Nam wmawiano, że jesteśmy dziesiątą potęgą przemysłową za czasów Gierka. To było trochę naciągane. Natomiast co do motoryzacji – ładnie to wyglądało, bo produkowaliśmy niby swoje, chociaż tak naprawdę to nie swoje. Natomiast w tej chwili rzeczywiście nic takiego własnego nie robimy, ale produkujemy samochodów znacznie więcej niż w latach 70-tych, czy 80-tych. Z tą różnicą, że obecnie są to w pewnym sensie samochody anonimowe – bo nie jest na nich nigdzie napisane „made in Poland.” Produkujemy samochody, które są uważane za niemieckie, włoskie – tak więc ta produkcja, obecnie nie jest taka mała.
Czy to Polacy zaprojektowali Poloneza?
W czasach debiutu Poloneza ponad 80 proc. Polaków było przekonanych, że Poloneza zaprojektowali Polacy. Ten mit utrzymuje się do dzisiaj. Tak było to przedstawiane, ale prawda jest inna. Jak się okazuje ten model został całkowicie zaprojektowany we Włoszech. Tak samo było z pierwszymi egzemplarzami polskiej limuzyny z lat 70-tych XX wieku. Jeden z tych egzemplarzy znajduje się w Narodowym Muzeum Techniki. I jak się okazuje, to był całkowicie włoski projekt – no dobrze, kilka drobiazgów powstało w Polsce. Są to parę elementów deski rozdzielczej i kierownica.
Naszym gościem w tym odcinku jest - Jerzy Lemański - historyk, znawca historii i pasjonat motoryzacji, specjalista ds. merytorycznych Narodowego Muzeum Techniki