Przez trzy dni zawodnicy pokonają ponad 700 kilometrów, z których aż 340 kilometów to odcinki specjalne. Na starcie obok Polaków zobaczymy także liczną reprezentację z Czech.

Do tej pory polscy zawodnicy, aby wziąć udział w wymagających i szybkich imprezach jakimi są rajdy typu baja, musieli wyjeżdżać za granicę. W kraju organizowane były imprezy Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych, jednak odbiegały one znacznie od standardów imprez baja, w szczególności jeśli chodzi o długość odcinków specjalnych. W odpowiedzi na wysuwane przez zawodników sugestie, narodził się więc pomysł zorganizowania baja w Polsce. Tym samym w dniach 17-19 lipca po raz pierwszy w naszym kraju odbędzie się Baja Polonia 2009.

Rajd rozpocznie się w piątek ceremonią startu na rynku w Rzeszowie. Następnie zawodnicy pokonają 10-cio kilometrowy prolog. W sobotę, sprawdzianem wytrzymałości dla załóg i ich samochodów będą trzy odcinki specjalne rozegrane w okolicy Nowej Dęby, których łączna długość wyniesie ok. 200 kilometrów. Baja Polonia zakończy się w niedzielę po przejeździe ostatnich dwóch odcinków specjalnych usytuowanych w okolicy Bojanowa. Meta honorowa znajdować się będzie w Rzeszowie. Ogłoszenie wyników nieoficjalnych planowane jest na godzinę 19:00.

Baja Polonia zaliczana jest do Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych, a więc zdobyte podczas rajdu punkty liczone będą do klasyfikacji generalnej. Na rajdzie obowiązuje nowa specyfikacja samochodów zgodna z klasyfikacją FIA, a więc  pojazdy startować będą w klasach T1, T2 oraz TH. Organizatorzy utworzyli także klasę OPEN, dla samochodów o dowolnym zakresie przeróbek, bez ograniczników wlotu powietrza i minimalnych mas, których konstrukcja nie koliduje z wymogami Prawa o Ruchu Drogowym. Uczestnicy rajdu zgłoszeni w takiej klasie będą punktowani w oddzielnej klasyfikacji tj. w Rajdowym Pucharze Polski Samochodów Terenowych Polskiego Związku Motorowego.

Warto wspomnieć jeszcze o początkach baja. Rajd tego typu, który u nas będzie dopiero debiutować, na świecie znany jest już od lat. Pierwszy oficjalny wyścig Mexico 1000 Rally odbył się w 1967 roku na półwyspie Baja California, na trasie Ensenada - La Paz. Dwa lata później zorganizowano Baja 500. Dziś Baja 500 i Baja 1000 to najpopularniejsze rajdy terenowe świata. - mówi Tomasz Konik, Redaktor Naczelny magazynu OFF-ROAD PL. W Europie baja to formuła rajdów terenowych (Cross-Country) według regulacji FIA (Międzynarodowej Federacji Samochodowej). To imprezy o charakterze porównywalnym do rajdów "płaskich", lecz organizowane w trudniejszych warunkach terenowych.

Baja Polonia będzie nie lada gratką także dla kibiców. Piękne widoki i zacięta rywalizacja - tego nie można przegapić! Przedsmak tego, co będzie się działo można obejrzeć na filmie zamieszczonym w galerii na stronie www.bajapolonia.pl. Warto też trzymać kciuki za naszych zawodników. Polacy świetnie radzą sobie w rajdach baja organizowanych za poza granicami kraju. Dla potwierdzenia wspomnijmy chociażby o znakomitym wyniku Patryka Łoszewskiego z pilotem Rafałem Martonem (Orca BMW), którzy w ostatniej Italian Baja zajęli pierwsze miejsce w klasie diesel, a których również zobaczymy w Rzeszowie.

Patronami medialnymi rajdu są: OFF-ROAD PL, Autoklub.pl, Onet.pl, Rajdy4x4.pl, Speed, Super Nowości, Świat Sportu.pl i magazyn WRC.

HARMONOGRAM CZASOWY BAJA POLONIA

Piątek, 17.07.2009 r.

8.00 - 12.00 - Odbiór Administracyjny

9.00 - 13.00 - Badania Kontrolne BK1

15.00 - Publikacja listy startowej

15.15 - Odprawa zawodników

17.00 - Start Honorowy, Start do Rajdu I-wszego zawodnika

OS1 - DZIKOWIEC

19.08 - Meta Etapu Prolog

Sobota, 18.07.2009 r.

8:00 - Początek Etapu I

OS2 - NOWA DĘBA

OS3 - NOWA DĘBA

OS4 - NOWA DĘBA

20:13 - Meta Etapu I

Niedziela, 19.07.2009 r.

8:00 - Początek Etapu II

OS5 - BOJANÓW

OS6 - BOJANÓW

17.13 - Meta Rajdu

18:30 - Badanie Kontrolne BK 2

19:00 - Ogłoszenie wyników nieoficjalnych

20:30 - Rozdanie nagród