Wyprzedzanie to jeden z najtrudniejszych manewrów. Aby zminimalizować związane z nim ryzyko, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wprowadziła rozwiązanie nazwane „2 + 1”.

Jak wygląda wyprzedzanie na wielu drogach dwukierunkowych, wiemy wszyscy. Rozpoczynanie wyprzedzania bez upewnienia się, że kierujący jadący z tyłu już wcześniej nie rozpoczął wyprzedzania, jazda „na trzeciego”, samochody uciekające na pobocze by uniknąć zderzenia czołowego… Tymczasem istnieje rozwiązanie, które może ograniczyć takie sytuacje. I to rozwiązanie sprawdzone, bowiem w Szwecji wykorzystuje się je od 1990 roku, a drogi z układem pasów „2 + 1” liczą tam już 2200 km.

DWA PASY W JEDNYM KIERUNKU

Kluczem rozwiązania „2 + 1” jest przebudowa drogi dwukierunkowej w taki sposób, że co 500-1800 m pojawiają się dwa pasy ruchu w jednym lub drugim kierunku. To oznacza, że pewien odcinek drogi umożliwia wyprzedzanie tak bezpieczne, jak na drodze dwujezdniowej dwupasmowej – manewr ten nie wiąże się już z koniecznością gwałtownego przyspieszania i wjeżdżania na pas o przeciwnym kierunku ruchu! Kierowca wyprzedzający nie musi się więc obawiać błędnej oceny odległości i czołowego zderzenia. To ogromna poprawa bezpieczeństwa jazdy poprzez minimalizację ryzyka.

Więcej o Kampanii"Drogizaufania".