Motocykl zaprojektowany wyłącznie na potrzeby sportu enduro oraz najbardziej wymagających wyścigów na świecie. Maszyna, która jest gotowa do rywalizacji już w momencie opuszczenia fabryki.

Wprowadzając na rynek model G 450 X, BMW wskazuje również drogę nadchodzącej generacji motocykli. Silnik z najnowszym wtryskiem paliwa oraz kontrolowanym komputerowo katalizatorem trójdrożnym ma homologację Euro 3 i już dziś spełnia normy emisji, które stają się coraz bardziej rygorystyczne tak dla wydarzeń sportowych, jak i dla pojazdów drogowych.

Opatentowane i niezrównane cechy techniczne nowego BMW G 450 X sprawiają, że staje się on siłą napędową i przyczynia się do rozwoju rywalizacji technologicznej w tym segmencie.

Wprowadzenie mocnego BMW G 650 Xchallenge enduro już wskazało drogę: układem ramy i wahaczy pozwalającym na poprawę trakcji w terenie, niską wagą, kompaktowym podwoziem oraz dynamicznym silnikiem.

Koncepcja BMW G 450 X oparta jest na koncentracji masy jak najbliżej środka ciężkości oraz osiągnięciu konfiguracji pojazdu idealnie dopasowanej do wymagań sportów terenowych. Centralnym elementem tej koncepcji jest połączenie osi łożyska wahacza tylnego koła z osią obrotu koła zębatego napędu w taki sposób, że nie zachodzi zmiana w długości łańcucha na kompresji i odbiciu, minimalizujące wpływ przekładni głównej na reakcję pojazdu.

Dalsze konsekwencje tego wyjątkowego podejścia technicznego to widocznie dłuższy wahacz przy rozstawie osi takim samym jak u konkurencji oraz maksymalna trakcja posiadająca konkretne zalety w sportach enduro, stawiających ekstremalne wymagania kierowcy i maszynie.

Zaoszczędzenie długości przez współpracę wahliwego łożyska oraz osi obrotu koła zębatego jest fundamentalne dla całego planu. Nowoczesny, dynamiczny 1-cylindrowy silnik DOHC o mocy 50 KM nie tylko umożliwia wykorzystanie dłuższego wahacza, ale sam mógł też zostać umieszczony bardziej z tyłu. Cylinder został mocniej przechylony do przodu, tym samym stwarzając przestrzeń dla długich, prostych przewodów ssących.

W ten sposób uzyskano idealne miejsce dla dyszy wtryskowej oraz układu wtryskowego z podwójną przepustnicą.

Kolejnymi zaletami koncepcji są optymalna ochrona komory filtra powietrza oraz duży przepływ powietrza związany z umieszczeniem jej ponad motorem z przodu siedzenia. Jednym z rezultatów pewnie wprowadzonej, scentralizowanej koncentracji mas blisko środka ciężkości jest możliwość zainstalowania 8,5-litrowego zbiornika pod siedzeniem.

Rozrusznik jest umieszczony z przodu silnika; akumulator jest chroniony przed zabrudzeniem oraz łatwo dostępny bezpośrednio za pokrywą kontrolną na wyższej trójkątnej ramie. Mokry filtr powietrza jest kwadratowym, płaskim elementem, mocowanym za pomocą mechanizmu szufladowego, który sprawia, że wymiana filtra jest bardzo prosta, bezpieczna, czysta i niezwykle szybka. W tym celu należy zdjąć prawą pokrywę zbiornika (przymocowaną szybko otwierającym się zapięciem) i wysunąć szufladę filtra powietrza.

Wlot powietrza umieszczony jest na wysokości pokrywy ochronnej, co jest korzystne przy chlapiącej wodzie bądź w miejscach bardzo zakurzonych. Siedzenie BMW G 450 X wykonane jest z pianki poliuretanowej. Nie posiada ono ani pokrywy, ani podstawy, co pozwala zaoszczędzić masę.

Kolejną charakterystyczną cechę konstrukcji stanowi przeniesienie sprzęgła bezpośrednio na wał korbowy. Pozycja, która umożliwiła nietypową konstrukcję ramy: rurki ramy zostały umieszczone z przodu sworznia wahacza, co zapewniło maksymalną sztywność przy minimalnej masie i najmniejszym zużyciu materiału. Dalsze plusy tego układu dotyczą chłodnicy. Mogła ona zostać wykonana jako jeden element. Pozwoliło to zrezygnować z dodatkowych przewodów i tym samym jeszcze bardziej zredukować masę, co jest ważne dla motocykla terenowego.

Rozwój BMW G 450 X skupia się na ergonomicznym kształcie oraz stylistyce aktywnej konfiguracji jazdy. Od główki ramy aż po tylną część siedzenia maszyna ma bardzo zwężoną linię dokładnie w miejscu, w którym siedzi kierowca, co daje mu maksymalną swobodę ruchów.Kierujący zyskuje szczególnie w stojącej pozycji, ponieważ brak zbiornika w tym punkcie zapewnia nieograniczony prześwit, a motocykl staje się widocznie smuklejszy.

Przy tej konfiguracji G 450 X jest pierwszym BMW enduro zdecydowanie stworzonym do profesjonalnych wyścigów. Jak w żadnym innym motocyklu zalety wyjątkowych cech konstrukcji docenia się w trudnych, terenowych warunkach.

Do tych cech należą między innymi: efektywna koncentracja mas w okolicy środka ciężkości, eliminacja wpływów pracy silnika (dzięki unikalnemu mocowaniu wahaczy), związane z tym niskie zużycie łańcucha i zębatki, ekstremalne prowadzenie przypominające prowadzenie motocykla motokrosowego klasy 250 (z doskonałą stabilnością toru jazdy, niską masą, mocnym silnikiem oraz zaawansowanymi technicznie elementami amortyzującymi, oferującymi ambitnemu kierowcy – w trudnej rywalizacji w sportach enduro – wiele korzyści w zakresie wyposażenia oraz stylu). Biorąc pod uwagę opcje, które w sobie łączy, G 450 X jest najmocniejszym terenowym BMW kiedykolwiek stworzonym do trudnej jazdy terenowej.

Innowacyjna koncepcja z opatentowaną technologią jednocylindrowego sportowego enduro została sprawdzona we wszystkich odpowiednich bardzo konkurencyjnych wydarzeniach sezonu 2007 przez doświadczonych i odnoszących sukcesy zawodowców rajdowych, takich jak Sascha Eckert, Simo Kirssi czy Joël Smets, dzięki którym możliwa była jej harmonizacja i dalszy rozwój. Dzisiaj motocykl bezpośrednio po opuszczeniu fabryki jest gotowy do wyścigów terenowych i zawodów na najwyższym poziomie oraz nadaje się do ruchu po drogach publicznych bez dodatkowych modyfikacji.

Aby potwierdzić wyjątkowo sportowe cechy enduro, BMW Motorrad ma własną własny zespół wyścigowy, który już wzięła udział w różnych wydarzeniach sportów Enduro z G 450 X w czasie fazy testowej oraz będzie dalej brał udział w rajdach, na przykład w mistrzostwach świata Enduro klasy E2 lub niemieckich mistrzostwach cross country (GCC).

Światowe wprowadzenie BMW G 450 X na rynek zaplanowane jest na połowę roku 2008.

Dokładne dane techniczne modelu BMW G 450 X nie zostały jeszcze określone. Maksymalna moc to około 37 kW (50 KM) z maksymalną wartością momentu obrotowego około 48 Nm. Waga całościowa przy pełnym zbiorniku to około 120 kg, co znaczy, że BMW G 450 X jest najlżejszy w swojej klasie. Ta wartość jest imponująca również z tego powodu, że jest to pojazd z wtryskiem paliwa, katalizatorem, rozrusznikiem elektrycznym i homologacją Euro 3, który wskazuje przyszłą drogę sportów enduro.