Po trzech generacjach sekwencyjnych skrzyni biegów SMG przyszedł czas na zmianę. Nowa przekładnia BMW M dla wszystkich trzech wersji modelu M3 wykorzystuje coraz popularniejszą dwusprzęgłową technologię. Dotychczas liderem w tej kategorii był Volkswagen ze swoim DSG, BMW przygotowało jednak konstrukcję dla swoich bardzo mocnych wysokoobrotowych jednostek. DSG Volkswagena ograniczone jest maksymalnym momentem obrotowym 350 Nm, jednak skrzynia biegów BMW będzie musiała poradzić sobie z maksymalnym momentem obrotowym 400 Nm i nawet 9000 obr./min 4-litrowej 8-cylindrowej jednostki.

Podobnie jak w DSG

Nowa przekładnia firmy BMW podobnie jak konstrukcja Volkswagena składa się z dwóch niepełnych skrzyni biegów zabudowanych we wspólnej skrzyni, która wielkością odpowiada tradycyjnej przekładni mechanicznej. Każde z mokrych sprzęgieł chłodzonych olejem obsługuje jedną gałąź. Na jednej z nich są przełożenia 2, 4 i 6, na drugie 1, 3, 5 i 7 oraz bieg wsteczny.

Podczas jazdy jedno ze sprzęgieł jest zamknięte, a drugie otwarte, w czasie przyśpieszania i zwalniania ich załączenie zmienia się wraz ze zmianą biegu. Dwie osobne gałęzie umożliwiają przede wszystkim szybką zmianę biegu bez przerwania dostawy mocy. W chwili, gdy samochód wykorzystuje jeden bieg, na drugiej gałęzi załączony jest już bieg wyższy (podczas przyśpieszenia). O tym kiedy i który bieg ma być gotowy do czynności decyduje jednostka sterująca na podstawie aktualnej prędkości, ustawienia pedału gazu, obrotów silnika i programu jazdy. Podczas zmiany biegów jednostka ordynuje międzygaz bądź zwalnia odpowiednie wałki dla lepszej synchronizacji obrotów.

Dwumateriałowe koło zamachowe działa jako amortyzator drgań skrętnych, działaniem sprzęgieł zajmuje się hydraulika, bezprzeglądowe smarowanie zapewnia sucha skrzynia. Rozpiętość przełożeń 4,8 i 7 biegów pozwalają nowej przekładni lepiej wykorzystać charakterystykę silnika, tak więc w porównaniu do tradycyjnego automatu dwusprzęgłowa skrzynia biegów zapewnia nie tylko bardziej sportową, ale także oszczędniejszą eksploatację. W wypadku BMW M3 Coupe nowa skrzynia biegów zwiększyła co prawda masę auta o 20 kg, ale przyśpieszenie od 0 do 100 km/h skróciło się z 4,8 (z przekładnią manualną) do 4,6 s, a zużycie paliwa w cyklu mieszanym spadło z 12,4 (z manualną skrzynią biegów) do 11,9 l/100 km.

Automatycznie czy sekwencyjnie?

Do zmiany z automatycznego na tryb sekwencyjny nie jest potrzebne przesunięcie lewarka do wyznaczonego położenia. Wystarczy pociągnąć za jedną z manetek pod kierownicą lub popchnąć lewarek skrzyni biegów do przodu lub do tyłu. Kierowca nie ma jednak do wyboru tylko tryb automatyczny bądź sekwencyjny! Dodatkowo przygotowano 11 programów (5 automatycznych i 6 sekwencyjnych), które różnią się szybkością reakcji i komfortem zachowania przekładni – obrotami, przy których dochodzi do zmiany biegów, i szybkością zmiany przełożenia.

Z ekstremalnym programem D5 BMW M3 przyśpiesza tak, że każde z przełożeń wykorzystywane jest aż do maksymalnych obrotów, natomiast tryb D1 przeznaczony jest do zimowej eksploatacji, wtedy biegi zmieniane są miękko, a samochód rusza na drugim biegu.

W trybie manualnym kierowca otrzymuje informacje o optymalnej chwili do zmiany przełożenia poprzez diody w obrotomierzu. Dwie ostatnie czerwone diody oznaczają, że jest odpowiednia chwila na reakcję. Tę funkcję można ustawić według żądań kierowcy.

Launch Control

Częścią programu Drivelogic jest również funkcja Launch Control, która zapewnia maksymalne przyśpieszenie ze startu zatrzymanego. Do jego aktywacji trzeba się zatrzymać, załączyć program S6 i lewarek skrzyni biegów potrzymać wychylony do przodu. Kiedy na desce rozdzielczej zapali się odpowiednia ikona, obroty silnika ustawią się na optymalnym poziomie, a lewa noga na pedale hamulca zmusza samochód od pozostania na linii startu. Obroty silnika można dodatkowo zwiększyć dźwigienką tempomatu. Po zwolnieniu lewarka i hamulca samochód zaczyna przyśpieszać z optymalnym buksowaniem tylnych kół, którym kierują sprzęgła w skrzyni biegów (DSC musi być wyłączone).

Nowe manetki pod kierownicą

Szybkie ruchy rąk, które pozostają na kierownicy, już od wielu lat są standardem przy zmianie biegów w samochodach wyścigowych i stały się także optymalnym rozwiązaniem w wielu samochodach sportowych przeznaczonych do zwykłej eksploatacji. Dla BMW M3 z nową 2-sprzęgłową przekładnią M z Drivelogic opracowano nowe aluminiowe manetki. Przymocowano je do kierownicy, tak więc mają one optymalne położenie w każdej sytuacji. Prawa manetka służy do przełączania na wyższy bieg, lewa do redukcji.

Dwusprzęgłowa skrzynia biegów jako asystent

Nowa dwusprzęgłowa skrzynia biegów ułatwia nie tylko szybką jazdę na torze, ale także parkowanie. Lekkim dotknięciem pedału gazu aktywuje się tryb dla niskich prędkości, który pozwala na lepsze dawkowanie siły napędowej przy prędkościach do 5 km/h.

Po wyłączeniu silnika elektronika skrzyni biegów automatycznie aktywuje mechanizm zapadkowy.

Podobnie jak w niektórych automatach także w 2-sprzęgłowej przekładni BMW podczas jazdy pod górkę wybrany bieg pozostaje załączony dłużej, nowa skrzynia biegów lepiej radzi sobie z powtórną zmianą biegów przy obrotach granicznych.