Pod maską: zaprojektowany dla BMW M3 całkowicie od nowa silnik V8 o pojemności 4 l i wysokoobrotowym charakterze. Nad głowami kierowcy i pasażerów: albo niebo, albo trzyczęściowy dach sztywny, który za jednym naciśnięciem przycisku w ciągu 22 sekund składa się elektrohydraulicznie i chowa całkowicie w tylnej części auta.
Nowe BMW M3 Cabrio to wyczynowy sportowiec, który osiąga doskonałe wyniki. Przenosi technologie stosowane w sportach motorowych na codzienny ruch uliczny i spełnia wymogi stawiane wyczynowym samochodom sportowym.
Po raz pierwszy z chowanym sztywnym dachem
Pierwsze BMW M3 Cabrio zaprezentowane zostało przed dwudziestoma laty. Koncepcja ta ma więc już ugruntowaną pozycję, jednak czwarta edycja różni się od poprzednich w jednym istotnym punkcie: po raz pierwszy pasażerów BMW M3 Cabrio chronić będzie przed niepogodą całkowicie chowany sztywny dach.
Trzyczęściowy dach sprawia, że auto nadaje się do całorocznej eksploatacji i zapewnia wewnątrz doskonałe tłumienie hałasu. Imponuje solidnością, podkreśla ekskluzywny charakter auta, a wewnątrz tworzy atmosferę podobną jak w Coupé – m.in. dzięki doskonałej widoczności, jaką daje duża powierzchnia szyb. Jeśli nadarzy się okazja jazdy z otwartym dachem, wszystkie trzy elementy dachu można elektrohydraulicznie, całkowicie automatycznie i płynnie podnieść, odchylić do tyłu i ukryć jedna na drugiej w bagażniku w sposób niezajmujący wiele miejsca.
Taki niezwykle oszczędny sposób chowania elementów dachowych korzystnie wpływa nie tylko na wygląd BMW M3 w stanie otwartym, ale i na wrażenia z jazdy. Niska, elegancka i smukła sylwetka odpowiada typowemu charakterowi BMW M3 Cabrio nie tylko pod względem wyglądu. Niska dolna linia szyb daje pasażerom wyjątkowy, szczególnie intensywny kontakt ze słońcem i wiatrem.
Własny charakter jako zasada
Spośród wszystkich modeli BMW M GmbH to właśnie w BMW M3 najwyraźniej widać, że wywodzi się ono ze sportów samochodowych. Odnosi się to zarówno do wprowadzonego na rynek w roku 1986 pierwszego modelu BMW M3, do którego dwa lata później dołączyło pierwsze BMW M3 Cabrio, jak i do kolejnych generacji.
Rodowód ten widać wyraźnie również w nowym BMW M3. W porównaniu z poprzednim modelem, nowe Cabrio może pochwalić się odczuwalnym i widocznym po osiągach postępem w zakresie dynamiki jazdy. Jasnym sygnałem jest choćby niecodziennie niskie dla wyczynowego kabrioletu i znacznie mniejsze niż w poprzednim modelu obciążenie jednostkowe mocy wynoszące zaledwie 4,3 kg na 1 KM.
Podczas jazdy czuć to wyraźnie. Większa siła napędowa, wysokoobrotowy charakter i spontaniczna reakcja nowego silnika V8 doskonale prezentują się również w nowym BMW M3 Cabrio.
Podstawą konstrukcyjną dla czwartej generacji kabrioletu BMW M3 było BMW serii 3 Cabrio, jednak nowy model istotnie różni się od swego pierwowzoru zarówno wyglądem, jak i technologią. Pierwowzór techniczny nowego BMW M3 Cabrio stanowiło BMW M3 Coupé. Dla inżynierów BMW M priorytetem była oryginalna stylistyka oraz technologia napędu i zawieszenia, nastawiona na precyzję i maksymalne osiągi. Oprócz struktury nośnej z karoserii BMW serii 3 Cabrio przejęto tylko drzwi, chowany dach sztywny, pokrywę bagażnika, szyby oraz lampy tylne. Zakres komponentów karoserii skonstruowanych całkowicie od nowa jest przy tym podobnie duży, jak w przypadku BMW M3 Coupé.
Obok aluminiowej maski silnika z wyraźnym sklepieniem i dwoma wlotami powietrza, charakterystyczną cechą jest funkcjonalny kształt pasa przedniego i tylnego, tak zwane skrzela w przednich błotnikach, progi oraz lusterka zewnętrzne i obręcze kół ze stopów lekkich o typowej dla BMW M stylistyce.
Z przodu pod atrapą chłodnicy widoczne są trzy duże wloty powietrza, które dodatkowo zasilają silnik powietrzem i chłodzą go. Mocne listwy pionowe ograniczają wloty powietrza i podkreślają ich charakterystyczny kształt. Razem z typową dla BMW podwójną „nerką” i płaskimi lampami, wyposażonymi standardowo w reflektory biksenonowe, nadają one nowemu BMW M3 Cabrio bardzo dynamiczny charakter.
Struktura przodu auta uwarunkowana jest przede wszystkim dużym zapotrzebowaniem na powietrze. Spora część przodu jest otwarta, aby zasilać wolnossący silnik powietrzem. W konsekwencji zrezygnowano z reflektorów przeciwmgielnych stosowanych w BMW serii 3, co jest zresztą typowe dla modeli M. Poszycia progów są, podobnie jak w BMW M3 Coupé, bardzo masywne, a dwie zakrzywione powierzchnie dają kontrast światła i cienia. Tworzy to lekką i sportową sylwetkę, gdyż bok auta wydaje się przez to niższy. Kształt poszycia progów koresponduje z charakterystycznym przetłoczeniem na wysokości klamki.
Również z tyłu proporcje nowego BMW M3 Cabrio dają mu solidny i atletyczny wygląd. Opadające lekko ku tyłowi linie poszycia progów i pasa tylnego podkreślają napęd na tylne koła i dynamikę auta. Kontury dyfuzora podzielonego poprzeczkami odzwierciedlają kształt wlotów powietrza z przodu. Dyfuzor i szeroko rozstawione podwójne rury wydechowe optycznie zwężają tył i prezentują się intrygująco w połączeniu z poziomymi liniami zderzaka.
Z otwartym dachem BMW M3 Cabrio ze względu na niską sylwetkę prezentuje niezwykłe połączenie atletycznej estetyki i sportowej elegancji. A ponadto zamknięty dach sztywny decyduje o indywidualnym wyglądzie auta. Swój oryginalny charakter BMW M3 Cabrio podkreśla m.in. poprzez znacznie wyraźniejsze przejście między linią dachu a tyłem pojazdu niż w przypadku Coupé. Ramy szyb i maskownice wpustów szyb wykonane są standardowo z aluminium połyskującego matowym srebrnym kolorem, a opcjonalnie również w wersji Shadow Line na wysoki połysk.Specjalne lakiery typu M podkreślają ekskluzywność.
Karoseria oferowana jest w czterech specyficznych dla modeli M lakierach metalizowanych, które szczególnie dobrze podkreślają kształty, kontury i proporcje karoserii. Lakier metalizowany czerwień Melbourne zwraca uwagę żywą i intensywną barwą. Czarny lakier Jerez przyciąga wzrok niebieskim, perłowym pigmentem. Intensywny kolor niebieski Interlagos z domieszką czerwonego pigmentu mieni się fioletowym blaskiem. Natomiast kolor Silverstone – jasne srebro z lekkim odcieniem błękitu – znany jest już z BMW M5 i BMW M6. Ponadto nowe BMW M3 Cabrio oferowane jest w kolorze bieli alpejskiej i czarnym oraz w kolorze połyskującego grafitu.
Wnętrze
Wszystkie elementy bezpośrednio związane z jazdą zostały odpowiednio zmodyfikowane. Na zestawie wskaźników dominują poziome linie, a harmonijny kształt powierzchni bocznej tapicerki nadaje wnętrzu lekką, a zarazem dynamiczną nutę.
Szyba przednia zachowuje odpowiedni odstęp od głowy kierowcy i pasażera, a słońce i wiatr swobodnie wpadają do wnętrza. Mimo sportowej, obniżonej pozycji foteli, również boki auta wydają się wyjątkowo niskie. Jazdą kabrioletem mogą cieszyć się również pasażerowie na tylnych miejscach w formie indywidualnych siedzeń.
Niezależnie od wybranego koloru wnętrza,przestrzeń na nogi i wierzch deski rozdzielczej utrzymane są w kolorze antracytowym. Podsufitka i tapicerka słupków są w kolorze ciemnym, aby nie rozpraszać kierowcy.
Typowe w BMW podwójne zegary – prędkościomierz i wskaźnik poziomu paliwa oraz obrotomierz i wskaźnik temperatury oleju – utrzymane są w typowej stylistyce - białe cyfry odznaczają się od czarnego cyferblatu, a czerwone wskazówki, charakterystyczne dla samochodów BMW M GmbH, są bardzo czytelne.
Standardowo nowe BMW M3 Cabrio wyposażone jest w klimatyzację automatyczną. Regulacja temperatury odbywa się za pomocą dodatkowego trybu zwanego Cabrio, z którego można korzystać przy otwartym dachu.
Standardowo nowe BMW M3 Cabrio wyposażone jest w wysokiej jakości system audio. Wchodzący w skład systemu odtwarzacz CD odtwarza także pliki MP3. Opcjonalnie, w uzupełnieniu do standardowego gniazdka Aux, oferowane jest złącze USB pozwalające podłączyć zewnętrzne odtwarzacze MP3 lub inne nośniki danych, na przykład pamięć USB stick, do samochodowego systemu audio.
Na życzenie nowe BMW M3 Cabrio można wyposażyć w system audio BMW Individual High End stworzony przez BMW M GmbH i specjalnie dostosowany do tego modelu. 16 głośników z magnesem neodymowym i bardzo sztywnąmembraną Hexacone, cyfrowy wzmacniacz 9-kanałowy o mocy maksymalnej 825 w i precyzyjnie działające zwrotnice częstotliwości zapewniają niedoścignioną jakość dźwięku.
Swoją przydatność do podróżny nowe BMW M3 Cabrio udowadnia również poprzez wszechstronny bagażnik. Przy otwartym dachu do dyspozycji jest pojemność 210 litra, co pozwala zmieścić duże walizki lub dwie torby golfowe. Ponadto tylną część kabiny pasażerskiej można wykorzystać jako dodatkową przestrzeń bagażową.
Po złożeniu jednoczęściowego oparcia kanapy tylnej na płaskiej powierzchni można zmieścić nawet spory bagaż bez ryzyka zabrudzenia czy uszkodzenia tapicerki. Rzeczą niespotykaną w kabrioletach tego segmentu jest opcjonalny otwór o szerokości około 40 cm między bagażnikiem a kabiną. Pozwala on na przewóz długich przedmiotów, na przykład nart, deski snowboardowej czy torby golfowej.
Ośmiocylindrowy silnik w BMW M3 Cabrio
Po 15 latach odznaczany wielokrotnie tytułem „Engine of the Year” sześciocylindrowy silnik rzędowy stosowany w obu poprzednich generacjach BMW M3 doczekał się następcy. We wszystkich wariantach modelowych BMW M3 po raz pierwszy zastosowano ośmiocylindrową jednostkę napędową.
Z pojemności 3999 cm3 nowy silnik V8 generuje moc 309 kW / 420 KM i maksymalny moment obrotowy 400 Nm. Moment ten silnik uzyskuje przy prędkości 3900 obr. / min. 85 procent maksymalnego momentu obrotowego uzyskuje się w niezwykle szerokim zakresie prędkości obrotowych do 6500 obr. /min.
Jednak najbardziej charakterystyczną cechą silnika ośmiocylindrowego jest typowa dla BMW M koncepcja wysokoobrotowa. Fakt, że maksymalna prędkość obrotowa osiągana jest dopiero przy 8400 obr. / min. zapewnia silnikowi imponującą siłę napędu. Moc silnika przenoszona jest standardowo na tylne koła przez sześciobiegową skrzynię manualną oraz przez całkowicie nowo skonstruowaną przekładnię główną.
Moc właściwa, wynosząca 105 KM na litr pojemności skokowej, nie powoduje jednak nadmiernego spalania -średnie zużycie paliwa w cyklu pomiarowym UE wynosi 12,9 litra na 100 km.
Silnik V8 w nowym BMW M3 waży zaledwie 202 kg. Nowa jednostka jest lżejsza o 15 kg nawet od silnika sześciocylindrowego w poprzednim modelu.
Produkcja komponentów oparta na doświadczeniu z Formuły 1
Kadłub nowego silnika ośmiocylindrowego pochodzi z odlewni metali lekkich BMW w Landshut, w której powstają również kadłuby silnika bolidów zespołu BMW Sauber F1. Skrzynia korbowa wykonana jest ze specjalnego stopu aluminium i krzemu, dzięki czemu tradycyjne tuleje są zbędne. Cylindry poruszają się nie w konwencjonalnych tulejach, lecz po powierzchni powstałej przez odsłonięcie twardych kryształków krzemu. Pokryte stalą tłoki pracują bezpośrednio w tych niepowlekanych, gładzonych tulejach.
Wysokie obroty i ciśnienie spalania stanowią ekstremalne obciążenie dla skrzyni korbowej. Dlatego ma ona bardziej zwartą i sztywniejszą konstrukcję niż płyta podstawowa, co gwarantuje bardzo precyzyjne ułożyskowanie wału korbowego. Również kuty wał korbowy jest bardzo wytrzymały na zginanie i skręcanie. Mimo to waży tylko ok. 20 kg.
Silnik V8 pod maską silnika BMW M3 Cabrio wyposażony jest w układ zmiennej regulacji faz rozrządu Double VANOS. Nowa jednostka napędowa wyposażona jest w osiem pojedynczych przepustnic, które są napędzane po cztery w każdym rzędzie cylindrów przez dwa siłowniki. Sterowana przepływowo pompa łopatkowa zapewnia smarowanie osilnika, tłocząc zawsze tylko niezbędną w danej chwili ilość. Układ ma dwie miski olejowe: małą przed kołyską silnika i dużą za kołyską. Oddzielna pompa powrotna Duocentric zasysa olej z przedniej miski olejowej i tłoczy go do tylnej.
Kolejny postęp stanowi elektroniczny sterownik silnika V8, który optymalnie koordynuje wszystkie funkcje silnika. Ponadto wspomaga on specyficzne dla aut typu M funkcje sprzęgła, skrzyni biegów, układu kierowniczego i hamulcowego. Sterownik silnika przejmuje też kompleksowe funkcje diagnostyki pokładowej wraz z procedurami diagnostycznymi, a także dalsze funkcje, takie jak sterowanie agregatami pomocniczymi.
Skrzynia biegów
Nowe BMW M3 Cabrio wyposażone jest standardowo sześciobiegową skrzynię manualną, której przełożenia dostosowane są optymalnie do wysokoobrotowej koncepcji silnika.
Krótkie skoki dźwigni jak w samochodach wyścigowych i sztywne, precyzyjne prowadzenie dźwigni pozwalają kierowcy przenosić nieprzeciętną moc silnika V8 na koła napędowe zawsze z idealnym przełożeniem.
Specyficzne zawieszenie
BMW M3 Cabrio napędzane jest na oś tylną. Rozdział kierowania i napędu na oś przednią i tylną tworzy idealne warunki dla wysokiej dynamiki jazdy, stabilności kursu i pewnego prowadzenia auta. Dzięki temu nowe BMW M3 Cabrio już z samych względów konstrukcyjnych ma konfigurację idealną dla wyjątkowo zwinnego wyczynowego samochodu sportowego.
Jak zwykle w kabrioletach zastosowano też szereg środków mających na celu optymalizację odporności karoserii na skręcanie. Już w Coupé i Limuzynie wzmocnienia w kształcie litery V przedłużone zostały aż do progów. Taka konfiguracja zwiększa sztywność nadwozia w rejonie osi tylnej i zapewnia kinematykę osi odpowiednią do wysokiej mocy silnika i wyjątkowo sportowego charakteru pojazdu. Oprócz tego inżynierowie BMW M GmbH dostosowali do zmienionej konstrukcji prowadzenie powietrza na osi tylnej, aby zapewnić optymalne chłodzenie przekładni głównej.
Cała konstrukcja pięciowahaczowej osi tylnej ukierunkowana jest konsekwentnie na optymalną masę. I tak na przykład stabilizator wykonany jest w postaci rury. Konstrukcja osi przedniej jest taka sama jak w Coupé i Limuzynie. Niemal wszystkie komponenty dwuwahaczowej osi przedniej wykonane są z aluminium. Sztywność przodu pojazdu dostosowana do wysokiej mocy silnika jest zasługą między innymi wyjątkowo sztywnych kolumn MacPhersona, specyficznych dla modeli M łożysk wahaczy i kołyski silnika oraz aluminiowej płyty wzmacniającej pod silnikiem. Podobnie jak na osi tylnej, również z przodu zastosowano stabilizator rurowy o zoptymalizowanym działaniu i masie.
„Pływające” tarcze hamulcowe
Nowe BMW M3 Cabrio wyposażone jest w taki same duże „pływające” tarcze hamulcowe, co Coupé i Limuzyna. Wentylowane i perforowane tarcze z żeliwa szarego (średnica: 360 mm z przodu i 350 mm z tyłu) połączone są „pływająco” z aluminiowym korpusem tarczy za pomocą bolców ze stali szlachetnej.
Cabrio wyposażone jest standardowo w kute obręcze kół ze stopów lekkich w specyficznej stylistyce M. Na przedniej osi zamocowano na obręczach kół o rozmiarach 8,5 x 18 cali niskoprofilowe opony 245/40. Na tylnej osi zastosowano obręcze kół o rozmiarach 9,5 x 18 cali z oponami 265/40.
Servotronic o dwóch charakterystykach wspomagania kierownicy
Nowe BMW M3 Cabrio wyposażone jest w zębatkową przekładnię kierowniczą z hydraulicznym wspomaganiem Servotronic. Servotronic zmniejsza siłę wymaganą przy obracaniu kierownicą. Siła wspomagania zależy od prędkości jazdy: przy małej prędkości jest bardzo duża, co ułatwia na przykład parkowanie, a przy dużej prędkości maleje. Kierowca może ustawić działanie układu Servotronic poprzez opcjonalny system konfiguracji MDrive. Ma przy tym do dyspozycji charakterystykę „Normal” i „Sport”.
Nowa przekładnia główna BMW M3 Cabrio wyposażona jest w adaptacyjną blokadę mechanizmu różnicowego typu M. W razie potrzeby wytwarza ona do 100 procent momentu blokującego, zapewniając optymalną trakcję na wszystkich nawierzchniach oraz przy szybkim pokonywaniu zakrętów. Adaptacyjna blokada mechanizmu różnicowego typu M reaguje na różnice prędkości obrotowej pomiędzy prawym a lewym tylnym kołem. Rozwiązanie to idealnie wzmacnia zalety napędu tylnego.
Elektroniczne systemy
Układ dynamicznej kontroli stabilności (DSC) ma rozszerzony zakres funkcji zwiększających dodatkowo bezpieczeństwo jazdy. W razie potrzeby układ DSC zapewnia stabilność jazdy poprzez odpowiednie wyhamowywanie poszczególnych kół i redukcję mocy silnika.
Dynamiczna kontrola stabilności obejmuje układ ABS, regulację poślizgu ASC przeciwdziałającą buksowaniu kół na nawierzchni o słabej przyczepności, asystenta ruszania zapobiegającego cofaniu się pojazdu podczas ruszania pod górę oraz układ CBC zmniejszający niebezpieczeństwo utraty stabilności przy hamowaniu na zakrętach.
Kierowca może indywidualnie skonfigurować określone parametry, aby dostosować reakcje samochodu do swoich osobistych preferencji. Za pomocą przycisku na konsoli środkowej można na przykład całkowicie wyłączyć układ DSC.
Nowe BMW może być wyposażone opcjonalnie w elektroniczny układ kontroli amortyzatorów (EDC). Poprzez regulację amortyzacji EDC optymalizuje zarówno wahania pionowe, jak i kołysanie na zakrętach oraz dynamiczny rozdział nacisku osi przy hamowaniu i przyspieszaniu.
W Cabrio położono generalnie nacisk na szerokie spektrum eksploatacji auta – od wybitnie sportowej po komfortową. W trybie „Sport” zawieszenie jest wyjątkowo sztywne. W warunkach jazdy, w których szczególnie sportowa charakterystyka amortyzacji nie jest już konieczna, można zmienić tryb na „Normal” lub „Komfort". Odpowiednio do wybranego ustawienia układ reaguje wtedy nawet na najmniejsze nierówności nawierzchni w bardziej łagodny sposób i z dłuższym skokiem amortyzatorów.
Opcjonalny układ MDrive pozwala zapisać również ustawienia EDC jako element indywidualnej konfiguracji pojazdu. Daje dostęp do ustawień charakterystyki silnika i układu Servotronic, trybów DSC, a opcjonalnie również ustawień EDC.
Bezpieczeństwo
Wysokie bezpieczeństwo bierne i kompleksową ochronę pasażerów zapewnia solidna struktura karoserii o zoptymalizowanej pod kątem wymogów kabrioletu odporności na skręcanie oraz system poduszek powietrznych i pasów bezpieczeństwa sterowany odpowiednio do sytuacji.
Kierowcę i siedzącego obok niego pasażera chronią poduszki przednie i boczne wyzwalane dwustopniowo w zależności od siły zderzenia. Ponadto nowe BMW M3 Cabrio wyposażone jest w czujnik antykapotażowy, który stale nadzoruje ruch pojazdu w pionie i w poziomie.
Sytuację nadzoruje dodatkowo centralny komputer pokładowy. W razie stwierdzenia niebezpieczeństwa wywrócenia się pojazdu przy otwartym dachu następuje wyzwolenie pałąków antykapotażowych umieszczonych za zagłówkami. Jednocześnie aktywowane są napinacze pasów foteli przednich oraz poduszki chroniące głowę i tułów. W celu dalszego zabezpieczenia na wypadek wywrotki podniesiono też stabilność słupków A i ramy przedniej szyby.
Na tor i na ulice miasta
Choć pełen zakres niezwykłej dynamiki BMW M3 można wykorzystać jedynie na torze wyścigowym, to jednak jego imponująca niezależność na ulicach miasta i drogach pozamiejskich gwarantuje radość z jazdy.
Ale to nie wszystko: niektóre trasy, które dostarczają prawdziwej przyjemności w zamkniętym BMW M3 Cabrio, swoje ukryte piękno ukazują dopiero przy pogodzie idealnej do jazdy z otwartym dachem.
WYMIARY I DANE TECHNICZNE
BMW M3 Cabrio Karoseria Liczba drzwi/miejsc 2/4 Dł./szer./wys. (pojazd pusty wg normy UE) (mm) 4615/1804/1392 Rozstaw osi (mm) 2.761 Rozstaw kół przednich/tylnych (mm) 1540/1539 Promień skrętu (m) 11,7 Pojemność zbiornika paliwa (l) 63 Układ chłodzenia i ogrzewanie (l) 11,4 Olej silnikowy (l) 8,8 Olej przekładniowy (l) 2,5 Olej w przekładni głównej (l) 1,2 Masa własna wg DIN1 (kg) 1810Masa własna wg UE2 (kg)1885Ładowność wg DIN (kg)470Dop. masa całkowita wg DIN (kg)2.280Dop. obciążenie osi przód/tył (kg)1060/1270Dop. masa hamowanej (12%)/ niehamowanej (kg) - Dop. obciążenie dachu/haka (kg)-/-Pojemność bagażnika wg DIN (l)210-350Opór powietrza (cX x A)0,688
SilnikTyp/liczba cylindrów/zaworówV/8/4Sterownik silnikaMS S60Pojemność skokowa (cm3)3.999Średnica/skok (mm)92,0/75,2Stopień sprężania12,0 :1Paliwo (LO)98 95)
Instalacja elektryczna